Top Class – Tomtom Go Live 1000, Navigon 70 Premium Live, Garmin nüLink 1695

Scris de | 12 martie, 2011
Top Class – Tomtom Go Live 1000, Navigon 70 Premium Live, Garmin nüLink 1695

Să ajungi cât mai repede la destinaţie, să ocoleşti blocajele rutiere şi să reduci consumul de benzină: toate cele trei noi modele de navigaţie, din segmentul de top, se descurcă cu aceste cerinţe.

Nimeni nu poate rămâne indiferent atunci când cele trei nume mari de pe piaţa sistemelor de navigaţie mobile scot câte un model din clasa de top! Datorită algoritmilor bine puşi la punct pentru configurarea rutelor, hărţilor tot mai detaliate şi noilor servicii live care oferă permanent ultimele ştiri privind blocajele rutiere, poţi călători tot mai rapid, mai economic şi mai siguranţă. Serviciile live nu sunt însă disponibile şi la noi în majoritatea cazurilor.
Tomtom ne prezintă modelul Go Live 1000 cu software complet optimizat la preţul convenabil de 299 de euro. Acest model va fi urmat în curând de Go 1005.
Modelele concurente au de partea lor displayuri mai mari comparativ cu Tomtom Go – să fie oare asta suficient ca să îngenuncheze Tomtom? Garmin nüvi 1695 foloseşte componente de la nüvi 1690 şi designul lui nüvi 3790T – de la primul model a moştenit un display de cinci inchi, iar de la cel de-al doilea interfaţa utilizator mult îmbunătăţită. Garmin a stabilit acelaşi preţ pentru modelul său ca şi Tomtom – 299 de euro – spiritele se încing!
Navigon a încununat seria sa de modele de navigaţie cu 70 Premium Live oferind un aparat ce are pentru prima dată integrat modulul live. Modelul de top de până acum 8450 Live a rămas nemodificat în program, dar noul model posedă software optimizat, care oferă acum şi mai multe efecte 3D. Navigon cere însă ceva mai mult decât concurenţa: 349 de euro. Care dintre ele este cel mai bun?

Tomtom Go Live 1000
Noul Go Live 1000 are software complet optimizat, serviciu rutier îmbunătăţit şi preţ avantajos: 299 de euro.

Pentru reconfigurarea software-ului Tomtom Go Live 1000 s-a folosit aplicaţia proprie pentru modelul iPhone. Caracteristicile cele mai apropiate de aplicaţia iPhone sunt: modalitatea de prezentare a blocajelor rutiere, sub forma unor omide strălucitoare ce se încolăcesc pe hartă, dar şi bara meniu pentru blocaje rutiere din dreapta, lângă hartă, plus întregul concept folosit. Din fericire Tomtom nu s-a atins de meniu şi de aceea utilizatorii se pot aştepta la aceeaşi bogăţie de funcţii ca şi la aparatele anterioare. Listele cu simboluri sunt cuprinzătoare, dar navigaţia prin meniu se face rapid datorită reacţiilor rapide ale aparatului.
Un rol important în operarea foarte bună a modelului Tomtom este jucat de noul touchscreen, care este realizat pentru prima dată la Tomtom în varianta capacitivă, ceea ce înseamnă că reacţionează la atingeri. Operarea pe ecran se face atât de bine şi de fluent încât dacă schimbi aparatul şi foloseşti un alt tip de ecran aproape că simţi că nu-l poţi opera. Sunt suportate până şi gesturile tipice pentru iPhone, atât în meniu, cât şi pe hartă, dar pentru a merge mai repede merită să atingi însă simbolurile.
Despre hardware-ul noului Go numai de bine: aparatul pare că e făcut dintr-o singură bucată, de aceea stă bine în mână, iar partea posterioară acoperită parţial cu un strat metalic conferă aparatului un plus de eleganţă. Noul suport care menţine stabil Go cu ajutorul unor magneţi de mici dimensiuni, ne-a lăsat o impresie pozitivă. Deoarece noul Go dispune în plus şi de funcţia comandă vocală şi procesează datele ultra rapid, la finalul testului modelul a primit la disciplina manevrabilitate 148 de puncte din totalul de 150 – un nou record pentru toate clasele sistemelor de navigaţie.

Live şi color
Evident, nu lipsesc nici serviciile rutiere live. La preţul de achiziţionare de 299 de euro serviciul poate fi folosit timp de 2 ani – în toată Europa. După aceea serviciul costă anual 49 de euro. Serviciile live oferă informaţii despre blocajele rutiere prin serviciul HD Traffic mult optimizat, funcţia de căutare Google pentru introducerea destinaţiei şi funcţia avertizare pentru viteza legală (nu şi la noi încă, dar să sperăm că nu mai avem prea mult de aşteptat); în schimb lipsesc preţurile pentru benzină.

Există însă şi alte lucruri neglijate de Tomtom: ultimul atlas rutier folosit, toate funcţiile entertainment precum viewer fotografii & co, dar şi slotul pentru carduri de memorie – de ce ar fi nevoie? Noul Go este un aparat conceput numai pentru navigaţie; singura funcţie păstrată fiind dispozitivul handsfree Bluetooth.
La fel ca şi meniul, Tomtom a modernizat şi afişarea hărţilor. Dar pe lângă folosirea unui fundal color nou, mai proaspăt, cu linii fine şi mai multe detalii, precum şi a unui efect 3D în partea de jos a afişării, nu s-a schimbat nimic – afişarea hărţilor este precisă, şic, sistematizată, fără a fi însă spectaculoasă. Acest lucru este valabil şi pentru funcţia vocală, ce oferă indicaţii precise folosind o voce masculină „electronică”. Difuzorul integrat în partea posterioară a aparatului reproduce totul foarte clar şi puternic, nedistorsionat – motiv pentru care Tomtom a mai câştigat câteva puncte.

Configurarea rutei şi manevrabilitate: Tomtom stabileşte noi recoduri

Specialitate: configurarea rutelor
Tomtom Go a stabilit un nou record la capitolul configurarea rutelor. Datorită hărţilor Tele Atlas şi datelor aplicaţiei rute IQ, ce oferă viteza reală pe fiecare parte din traseu, nimic nu-l poate pune în încurcătură pe Tomtom. Tot ce ai de făcut este să dai drumul aparatului şi să te încrezi total în el! Iar strategia Tomtom a funcţionat perfect şi în cazul testului connect pe traseu. Din fericire nu a renunţat la opţiunile rută, spre deosebire de ultima serie XL, căci ruta ecologică ajută enorm la economisirea benzinei.
Iar serviciul optimizat pentru blocaje rutiere HD Traffic a contribuit decisiv la obţinerea a 98 de puncte din 100 posibile la categoria configurarea rutei. Conform datelor folosite de noi am obţinut de două ori mai multe obstacole şi blocaje, dar din fericire există şi serviciul de prognoză rutieră pentru blocaje. Datorită barei de meniu din lateral şoferul are tot timpul sub ochi situaţia rutieră actuală, sistemul propune rute alternative, iar precizia oferită este formidabilă. Singurul lucru care-i lipseşte lui Tomtom este afişarea listei, sortată în funcţie de străzi.

Suveran pe drum
Tomtom a optimizat şi algoritmii privind configurarea rutei, astfel încât noul Go să lucreze ultrarapid atunci când reconfigurează ruta. Pentru o rută de-a lungul Europei sistemul a avut nevoie de mai mult de un minut, dar în mod obişnuit Go funcţionează rapid, perfect şi cu mare fiabilitate. Iar după ce te-ai obişnuit cu vocea ce îţi prezintă informaţiile ai senzaţia că eşti într-adevăr perfect ghidat; iar cât despre mesajele legate de blocajele rutiere vei descoperi în curând că acestea sunt absolut excepţionale.
Noul Tomtom Go Live 1000 obţine valori record la partea de manevrabilitate şi configurare rute, în timp ce dotarea sa se concentrează pe navigaţie şi ghidare pe traseu, rămânând astfel mai debragă practică, decât multifuncţională – tipic pentru Tomtom. În concluzie, cu acest model Tomtom a câştigat testul actual.

Navigon 70 Premium Live
Servicii live, control vocal şi oraşe complet în 3D: Navigon 70 Premium Live la 350 de euro este un sistem de navigaţie de mare clasă.

Navigon 70 Premium Live. Un nume care sună bine, care aproape că obligă la succes, mai ales că până acum toate modelele de top de la Navigon au obţinut calificative excelente în testele connect. Ingredientele reţetei Navigon de succes: ghidare perfectă pe traseu, indicaţii vocale corect sincronizate şi tot felul de semnale luminoase şi afişări suplimentare.
Se pare că şi de data aceasta semnele sunt favorabile pentru acest model Navigon – sau cel puţin aşa reiese dacă aruncăm o privire în lista dotării: asistent dinamic traseu, afişare panoramică 3D, imagine oraş 3D, Landmark View 3D, şi, cireaşa de pe tort, serviciile live cu conectare la internet. Astfel Premium Live recepţionează datele rutiere mai precis decât TMC sau TMC Pro. Destinaţiile pot fi introduse comod prin Google, totodată se pot oricând consulta datele meteo actuale sau preţul benzinei. Din păcate, majoritatea serviciilor nu funcţionează încă la noi.

Roma nu a fost construită într-o zi
Tipic pentru Navigon, introducerea destinaţiei pe un touchscreen mare de 5 inchi se realizează fluent şi rapid. Mai mult, aparatul afişează propuneri în modul selecţia destinaţiei. Alternativ destinaţia poate fi activată prin control vocal, după o perioadă de antrenament. La fel de bine funcţionează şi introducerea destinaţiei folosind Google. Totul pare a fi perfect.
Dar deodată apare prima neplăcere: după activarea configurării rutei trece mai mult decât un minut pentru un traseu mai lung. Reintroducem destinaţia. Aşteptăm. Ba se poate: şi în cazul celei de-a doua configurări Premium Live, cu MyRoutes activat, a avut nevoie de atât de mult timp încât poţi crede că software-ul s-a blocat. Şi tocmai când ne gândeam să resetăm aparatul a apărut în sfârşit harta!
Explicaţie: MyRoutes configurează prima dată trei rute diferite, ceea ce poate dura destul de mult în cazul unui traseu mai lung. După aceea trebuie să alegi varianta corectă; de obicei cea mai reuşită este cea simbolizată prin „My-Routes”. Dacă pe traseu există blocaje sunt calculate mai multe alternative, ceea ce consumă mult timp. Şi iar trebuie să alegi între două rute, şi iar trece timp. Iar în tot acest timp aparatul nu preia nicio comandă prin touchscreen. Trebuie să aştepţi cca. 30 sec. până ce harta este complet afişată. S-ar putea face şi mai bine. În era sistemelor de navigaţie inteligente cu conexiune la internet ar trebui ca atât ghidarea pe traseu, cât şi introducerea destinaţiei sau configurarea rutei să fie rezolvate rapid şi clever, astfel încât şoferul să nu se enerveze degeaba.
Chiar dacă serviciile live, MyRoutes şi afişarea hărţii consumă mult din resursele Navigon,calitatea rutelor prezentate este ireproşabilă: atât în interiorul oraşelor, cât şi pe drumuri naţionale. Aparatul şi-a permis doar o mică eroare pe traseu pentru că a „uitat” de o ieşire de pe autrostradă, dar având în vedere restul performanţei obţinute am trecut cu vederea rapid această mică eroare.

3D
Afişarea hărţii este un punct forte al sistemului. Mai ales în oraşele mari, căci aparatul are o caracteristică specială: străzile sunt prezentate atât de bine între cele două şiruri de clădiri încât poate fi clar observate diferitele benzi de circulaţie.
Din motive legate de claritate clădirile sunt prezentate transparent atunci când maşina trece pe lângă ele, iar deşi strada se pierde în spatele curbelor orientarea nu are deloc de suferit.
În plus 70 Premium Live te aşteaptă cu toate celelalte funcţii ajutătoare în orientare: indicatoare, asistent urmărire traseu, afişarea detaliată a intersecţiilor, precum şi asistent la trecerea prin tunel, care afişează lungimea de tunel rămasă de străbătut, ci şi deviaţiile de-a lungul tunelului care sunt anunţate din timp. Indicaţiile vocale intră la timp, mesajele privind schimbarea direcţiei de mers, inclusiv numele străzilor, sunt pronunţate clar şi la timp prin text-to-speech.
Drept caracteristică extra sistemul de navigaţie oferă informaţii din atlasul rutier Merian; din păcate cursul interesant de istorie este întrerupt la fiecare indicaţie vocală, iar apoi o ia de la început. De aceea s-ar putea să fii informat a treia oară despre acelaşi monument istoric, deşi ai trecut deja de mult de el.

Garmin nüLink 1695

Tehnologie la maxim: nüLink 1695 foloseşte noua structură a meniului de la nüvi 3790T.

Nou-nouţul sistem de navigaţie Garmin cu codul 1695 este primul model Garmin, care nu se mai numeşte nüvi, ci nüLink. Responsabile de schimbare sunt serviciile internet cu acelaşi nume (denumite şi Live) prin care Garmin „alimentează” nüLink 1695 (299 euro) cu diverse informaţii. Pe lângă informaţii rutiere legate de blocaje serviciile oferă informaţii meteo, orar zboruri pentru aeroporturile mari, căutare Google pentru introducerea destinaţiei, preţul actual al combustibilului pentru diverse benzinării şi contra cost o carte telefonică online, inclusiv memorie adrese.
Modulul pentru telefonie mobilă este integrat direct în aparat; dar în afară de puterea semnalului nu se oferă nicio altă informaţie suplimentară. Restul este tipic Garmin: aparatul are spatele cauciucat, dispune de un cadru cromat şic şi este perfect finisat, iar suportul stabil, chiar dacă este mic. Astfel, hardware-ul este asemănător cu ceea ce ştim de la modelul anterior 1690 – cu excepţia excelentului display, uşor de citit, şi deosebit de mare – 5 inchi.

Ce-i mai bun din două
Dacă hardware-ul vine „din trecut”, softwareul este creat pentru viitor: interfaţa utilizator, mult lăudată, provine de la modelul nüvi 3790T. Logica folosită în operare, cu butoanele de control permanent afişate în marginea din stânga a ecranului, convinge şi în acest caz, căci modelele Garmin sunt cel mai uşor de folosit în acest fel. Dar deoarece ecranul modelului 1695 oferă numai un nivel normal pentru rezoluţie (480 x 272 pixeli) entuziasmul în operarea aparatului nu este la fel de mare ca şi la nüvi 3790T. 1695 merge mai mult pe cartea seriozităţii: uşor de manevrat, rapid şi şic, fără prea multe artificii.
În schimb Garmin îşi ia revanşa la disciplina dotare: nüLink dispune de o opţiune specială pentru rute economice cu calculul consumului de combustibil, protecţie anti-furt, harta Europei, handsfree Bluetooth de calitate, planificare rute, viewer fotografii, navigaţie prin fotografii geo-codate, ajutor în caz de urgenţă, stocarea automată a ultimei poziţii parcare, convertor valutar şi ceas cu ora pe glob. La atingerea vitezei legale se aude un sunet de alarmă „ping”, ceea ce enervează oarecum.

Noi mesaje privind blocajele rutiere
Cele mai interesante sunt mesajele rutiere, în format nou, livrate de Navteq Traffic, prin nüLink. Prin nüLink poţi vizualiza fluenţa actuală a traficului – dacă curge normal sau există blocaje, ceea ce este simbolizat printr-o coloană color lângă rută: galben înseamnă fluent, iar roşu static. Din cauza rezoluţiei reduse totul pare un pic dezordonat, iar harta un pic grosolană. Suplimentar există şi butonul trafic, care trece de la verde la galben şi roşu, iar în spatele acestuia se află opţiunile pentru ruta actuală. Mai nou se poate calcula chiar şi o rută ocolitoare detaliată, fiind schiţate tipul străzii şi durata.
Datorită displayului mare ecranul poate fi citit şi de la distanţe mai mari, de ex. într-o rulotă. De ajutor este şi faptul că harta nu este prezentată cu prea multe detalii, dar cei care o privesc mai deaproape şi-ar dori ceva mai multe informaţii. Pentru configurarea rutei Garmin are nevoie de ceva mai mult timp decât concurenţa, dar acest lucru nu este deranjant în practică.

Fiabilitate pe traseu
Pe traseu ne-a plăcut în mod special vocea text-to-speech, care însă sună uneori plat şi fad. În ceea ce priveşte rutele Garmin nu lasă nimic la întâmplare, dar în oraş sistemul manifestă o uşoară tendinţă spre străzile laterale, mai ales atunci când se iese de pe calea principală, ceea ce mai mult încurcă decât ajută. În general dotarea aparatului convinge fără rezerve, dar şi operarea simplă sau displayul mare, alături de finisarea de top.

Etichete: , , , , , , ,