La volan cu Gran Turismo 5

Scris de | 8 aprilie, 2011
La volan cu Gran Turismo 5

Unul dintre cele mai aşteptate simulatoare auto de pe PS3, Gran Turismo 5, este în sfârşit aici. Jocul celor de la Polyphony Digital reuşeşte să îţi ofere într-un pachet extrem de complex o adevărată experienţă de rollercoaster, cu unele dintre cele mai bune, cât şi unele dintre cele mai dezamăgitoare momente dintr-un titlu racing.
Gran Turismo a reuşit să devină un joc cult pe console, fiind unul dintre cele mai importante simulatoare şi preluat de gameri în competiţii. Odată cu Gran Turismo 5, fanii au ajuns să aibă aşteptări extrem de ridicate, aşteptări alimentate şi de promisiunile producătorilor, de marketingul extrem de agresiv şi de cei aproape 6 ani de dezvoltare. Pentru a se ridica la înălţimea unor asemenea aşteptări şi a nu dezamăgi, un joc trebuie să fie mai mult decât perfect.Din nefericire Gran Turismo 5 nu este perfect. Este doar un joc foarte bun.

Pur şi simplu mai mult
GT5 oferă accesul la peste 1000 de maşini, de la karturi, modele unicat şi concept şi până la maşini lansate recent pe piaţă, cum ar fi Ferrari 458 Italia. Maşinile sunt împărţite în două categorii: vehicule premium, redate până la cel mai mic detaliu atât în ceea ce priveşte caroseria, interiorul cât şi performanţele şi vehicule standard. Superbii bolizi pot fi achiziţionaţi de la reprezentanţe sau de la dealeri second hand, variantă la care va trebui să apelezi des la început. O maşină mai banală poate fi însă pusă la punct apelând la opţiunile extinse de tuning estetic, achiziţionând noi piese performante şi făcând reglajele de rigoare.
Dacă un Mercedes Benz SLS AMG este prezentat în toată splendoarea sa tehnică pe circuit, maşinile standard sunt destul de fade, iar diferenţa dintre cele două categorii este mult prea evidentă.
Sistemul de distrugere este şi el îmbunătăţit accidentele având impact atât asupra caroseriei cât şi a performanţelor tehnice ale maşinilor. Din nefericire şi acest sistem discriminează, maşinile premium fiind distruse într-un mod mult mai impresionant decât cele standard.
În ceea ce priveşte cursele şi mediul, lucrurile stau impecabil. Jucătorii au acces la 71 de circuite diferite, pe zi, noapte, ploaie şi zăpadă, în 26 de locaţii superbe. O cursă pe străzile Londrei sau a Madridului te face să uiţi că eşti într-un joc şi nu într-o maşină reală.
Grafica este şi ea dusă la un nou nivel, cu lumini şi umbre superbe, suprafeţe metalice lucioase, borduri pline de luminiţe şi circuite urbane redate ultra realist.

Permisul de conducere
Pentru a-i familiariza pe jucătorii noi cu sistemul de condus şi cu maşinile, GT5 le oferă o serie de probe structurate sub forma mai multor categorii de permis auto. În funcţie de cum te descurci la aceste probe, care includ depăşirea oponenţilor, luarea unei curbe pe traseul ideal sau frânarea la timp, vei primi experienţă, crescând în nivel.
Acest nivel este important pentru că accesul la cursele reale este permis doar jucătorilor de un anumit nivel. Spre exemplu dacă pentru o cursă de începători ai nevoie de nivelul 2, pentru una  cu oponenţi mai serioşi ai deja nevoie de nivelul 5.
Câştigând curse vei câştiga credite, cu care îţi poţi achiziţiona noi maşini, stocate în garaj, precum şi noi piese sau upgrade-uri.
Cursele devin din ce în ce mai antrenante, cu premii mai mari, dar şi cu adversari mai agresivi, care conduc maşini mai puternice, iar pentru a supravieţui trebui să îţi îmbunătăţeşti constant automobilul.
De asemenea, multe dintre curse sunt restricţionate anumitor categorii de maşini, cu ar fi cele clasice americane, din anii 60-70, celor compacte, cum este Mini, sau celor de colecţie, de început de secol.
După ce ai obosit să conduci, poţi să te bucuri de curse şi dintr-o perspectivă diferită. Îţi poţi crea un pilot, cu anumite caracteristici, pe care îl ghidezi apoi în curse prin cască, sugerându-i când să accelereze, când să o lase mai moale sau când să depăşească. Câştigând cursa, pilotul tău îţi aduce credite şi acumuleză experienţă, devenind din ce în ce mai bun. Acest mod este util ca şi o relaxare, după ce ai concurat în 10 curse dificile, cât şi pentru a acumula credite mai uşor.
Multiplayer-ul are la rândul său bune şi rele, fiind pentru prima dată când Gran Turismo permite curse cu până la 16 jucători umani, dar continuând cu un sistem de lobby extrem de învechit şi frustrant. Cu toate acestea, odată ce ai intrat într-o cursă cu prietenii, vei uita rapid de neajunsuri şi te vei bucura de experienţa automobilistică plină de adrenalină.
Am lăsat mai spre final partea de sunet. Dacă maşinile sună incredibil, fiecare model având aceeaşi amprentă sonoră ca şi în realitate, alegerea pieselor din soundtrack este extrem de neinspirată. Muzica este plictisitoare, monotonă şi neadecvată.

Noroc cu opţiunea personalizare. Gran Turismo 5 rămâne unul dintre cele mai bune simulatoare auto de pe consolă, cel mai bun joc al seriei, însă unul care îţi lasă impresia că putea fi mult mai mult decât atât.

Aşteptăm noi update-uri şi DLC-uri pentru Gran Turismo 5, care urmează să fie lansate de Polyphony Digital în perioada următoare.

Etichete: , , , , , , , ,