Calea de mijloc: 6 GPS-uri din clasa medie în test

⇣ Sari la articol

De obicei cel mai bun raport preţ/calitate nu aparţine nici modelelor ieftine, nici celor high-end. În testul connect – noul segment mediu al sistemelor de navigaţie, cu preţuri cuprinse între 180 şi 200 de euro. Câteva detalii despre sistemele de navigaţie Becker, Falk, Garmin, Medion, Navigon şi TomTom din segmentul mediu de preţ.

Redactat de: Bogdan Bele

Războiul referitor la preţurile sistemelor de navigaţie s-a mai calmat: produsele de marcă încep de la 100 de euro, iar puţinii discounteri rămaşi, reuşesc să „împingă” puţin mai jos preţul. În această branşă s-a vorbit deseori despre stabilitatea preţurilor – ceea ce reprezintă o surpriză, ţinând cont de presiunea la care au fost supuşi producătorii pe termen lung. Chiar dacă modelele de 100 de euro navighează fiabil, ele lasă de dorit la partea de dotare, unde se simte lipsa funcţiilor moderne. Acestea sunt introduse însă la modelele de top, iar abia după aceea îşi fac drum spre segmentele inferioare de preţ. Dar cei interesaţi de confort nu trebuie neapărat să cumpere un model high-end, cu preţuri ce încep de la 250 de euro. Deja de la 200 de euro, vei găsi modele ce includ noile funcţii în materie de afişarea hărţilor, deseori fiind întâlnite şi aparate cu Premium-TMC sau handsfree Bluetooth şi display de cel puţin 4,3 inchi. Aceste modele din clasa de mijloc oferă combinaţia ideală între funcţii şi caracteristici la un preţ rezonabil.

TomTom Via 120

Noul model plat de la Tomtom costă 199 de euro şi convinge prin performanțe aproape perfecte – dotarea include Bluetooth şi comenzi vocale.
La revedere XL, bine ai venit Via – TomTom îşi reformează clasa medie de preţuri. Căci Via este oferit la preţuri care încep de la 179 de euro şi include harta Europei Centrale şi display de 4,3 inchi, în timp ce modelul de top cu ecran de 5 inchi şi harta întregii Europe, costă 239 de euro. La testare am folosit Via 120 Europe Traffic cu harta Europei şi display de 4,3 inchi, care la un preţ de 199 de euro, se află la acelaşi nivel cu Via Live 120.
În rest, nu lipseşte mai nimic din funcţiile moderne. Aparatul nou, cu forme ultra-plate şi ventuză integrată este perfect finisat, motiv pentru care pare că ar fi făcut dintr-o bucată. O noutate este posibilitatea de a opera sistemul de navigaţie privind înainte – de exemplu pe tabloul de bord – iar conţinuturile afişate pe ecran se rotesc, comandate fiind de un senzor. Dotarea include şi handsfree Bluetooth şi control vocal pentru introducerea destinaţiei – un pachet impresionant la 199 de euro.
Meniul, provenit de la modelele Go mai scumpe, este şic şi uşor de operat; iar datorită mesajelor inserate pe ecran, totul se învaţă rapid. În ceea ce priveşte strict navigaţia, TomTom Via nu se află atât de mult în faţa concurenţei cum s-ar crede analizând punctajul obţinut, dar ceea ce merită remarcat este noua voce pentru text-to-speech şi afişarea hărţilor. Una peste alta este cea mai bună ofertă.

Navigon 40 Premium

La 179 de euro Navigon are în ofertă un model „Premium”: un aparat din seria 40, ce atrage înainte de orice prin aspectul său exterior.
Navigon 40 Premium, alături de modelul TomTom, este singurul sistem de navigaţie din acest test ce foloseşte un handsfree Blue-tooth fiabil, care citeşte cu voce tare pentru şofer chiar şi SMS-uri, folosind funcţia text-to-speech. Displayul de 4,3 inchi este suficient de mare pentru numărul mare de funcţii disponibile în mod standard la modelele Premium. O noutate a modelului 40 Premium este este de exemplu „Active Lane Assistant”, un asistent traseu animat. Acesta apare pe ecran atunci când există şosele cu mai multe ramificaţii; totul devine însă cu timpul greu de urmărit, căci harta şi asistentul se mişcă la viteze diferite şi în direcţii diverse. Din fericire Navigon a lăsat la latitudinea utilizatorilor dacă aceştia doresc să activeze sau nu noile funcţii sau să folosească regimul standard de funcţionare. La toate acestea se mai adaugă afişarea 3D complexă, un atlas rutier, dar nu şi Premium-TMC.
Afişarea pe display arată şic, dar oarecum prea încărcată pe margini. De aceea, dacă vrei un model cu un concept de operare mai simplu, caută o altă variantă de la Navigon. Ghidarea pe traseu este o funcţie realizată o idee prea complicat pentru începători, dar afişarea signposts optimizată a bifurcaţiilor autostrăzilor, modul de afişare al hărţilor şi cel 3D sunt o încântare pentru ochi. În plus, funcţia comenzi vocale se comportă foarte bine la partea de precizie şi claritate – fiind la nivelul cel mai bun printre toate sistemele de navigaţie actuale. Datorită funcţiei MyRoutes, Navigon te conduce pe ruta optimă, doar configurarea acesteia se prelungeşte uneori.

Garmin Nüvi 2340LT

O combinaţie reuşită între funcţii şi operare specială – noul Garmin Nüvi 2340LT la 199 de euro.
Noile modele Nüvi 3790T şi 2360LT au reuşit să se impună deja la testele connect – iar modelul înrudit 2340LT la 199 de euro nu este cu nimic mai prejos. Deşi a renunţat la handsfree Bluetooth şi afişarea 3D a clădirilor, este echipat cu Premium-TMC şi ghidare utilizator optimizată – iar prin intermediul butonului opţiuni, afişat în lateral, structura clară a meniului Garmin poate fi şi mai mult simplificată. Integrate sunt şi afişările realistice ale intersecţiilor, denumite PhotoReal-3D. Alte funcţii de top: modul pietonal cu hărţi opţionale, traseul economic cu evaluarea consumului de carburant, precum şi configurarea rutei „nüRutes“, ce ia în calcul prognoza rutieră şi datele rutiere actuale (Traffic Trends).
Iar cu un model astfel echipat nu am avut niciun fel de probleme pe traseu. 2340LT ne-a convins datorită afişării detaliate şi totuşi ordonate a hărţilor. Indicaţiile vocale „suferă” un pic, dar nu din cauza preciziei, ci a vocii „spălăcite”; ne-am fi dorit o voce ceva mai tonică. Configurarea rutei, cu funcţia activată pentru blocaje rutiere, a durat ceva mai mult decât la Garmin, şi în plus, în oraş ne-a condus pe trasee ciudate. Dar sistemul nu şi-a permis nicio greşeală serioasă. Cu alte cuvinte, 2340LT este un pachet complet şi echilibrat, ce a obţinut în final un punctaj foarte bun.

Medion GoPal E5255

O noutate din Essen: sistemele de navigaţie de la Medion s-au făcut remarcate de-a lungul timpului prin performanţe bune – iar GoPal E5255 EU+ la 179 euro nu face excepţie de la această regulă.
Produsele la discount nu sunt în mod necesar oferte lipsite de calitate – chiar dacă Medion are renumele unui producător cu modele discount, dispozitivele sunt funcţionale şi bine realizate din punct de vedere tehnic. Oarecum încurcate sunt însă denumirile folosite. Seria E din segmentul inferior de preţ (există şi P şi X) costă între 169 şi 199 de euro, în funcţie de opţiunile din dotare Bluetooth şi Premium-TMC. Modelul E5255 EU+ la 179 de euro nu are Bluetooth, dar este echipat cu serviciul optimizat TMC.
O noutate la acest aparat este displayul mare de 4,7 inchi, ce face navigaţia şi mai confortabilă decât pe ecranele de 4,3 inchi ale concurenţei. Din păcate Medion nu se poate folosi de acest avantaj în afişarea conţinuturilor, căci în ghidarea pe traseu spaţiul rămas pentru hartă este prea mic din cauza felului generos în care este împărţit ecranul, a funcţiei track-assistant ce apare şi ea şi a barei de informaţii plasate în partea de jos. Dar toate aceste funcţii pot fi dezactivate pentru a putea afişa harta pe toată suprafaţa ecranului.
Operarea pare a fi oarecum încurcată, cel puţin la prima vedere, dar la configurarea destinaţiei totul se rezolvă mult mai repede decât la modelele concurente, deoarece sistemul propune destinaţii imediat după introducerea primelor litere. Harta este afişată la o rată mare de contrast, dar împreună cu celelalte efecte de pe ecran totul devine oarecum „turbulent” – mai ales dacă sunt activate toate funcţiile. Calitatea rutelor configurate a fost foarte bună datorită funcţiei clever-routes, indicaţiile vocale bogate în informaţii, fără a fi însă enervante. O alternativă interesantă.

Falk S450
Clasa S de 199 de euro de la Falk foloseşte principii tehnice şi de design verificate de-a lungul timpului; în plus există un atlas rutier.
Caracteristicile de top sunt serviciul rutier Premium-TMC şi funcţia „oraş activ”, ce permite includerea mijloacelor de transport în comun în modul de funcţionare pietonal. Displayul măsoară 4,3 inchi şi se face util atunci când este nevoie de introducerea unor comenzi.
Optic aparatul este realizat în mod „spartan”; meniul ar fi avut nevoie înainte de orice de o „înfăţişare” ceva mai proaspătă. Operarea se realizează însă ireproşabil datorită butoanelor mari şi intuitive. Uşor de învăţat este şi modul în care este construită interfaţa utilizator. Aşa cum se obişnuieşte la modelele Falk, S450 oferă şi el informaţii turistice de la Marco-Polo. O noutate este afişarea tridimensională a peisajului. Ghidarea pe traseu oferită de modelul Falk, compusă din afişarea exemplară a tunelurilor şi sensurilor giratorii, track-assistent uşor de urmărit şi reproducerea realistă a intersecţiilor, precum şi signposts, merită toate laudele noastre. Ne-am fi dorit însă viteză mai mare la configurarea rutei.
Pe traseu ne-au plăcut mesajele vocale referitoare la rută, care au intrat întotdeauna la timp. În plus, numele străzilor sunt pronunţate via text-to-speech. Păcat că blocajele rutiere anunţate de-a lungul traseului nu au putut fi ocolite automat, căci reconfigurarea rutei trebuie realizată manual de către şofer. Calitatea rutelor selecţionate a fost însă permanent foarte bună.

Becker Active 43
Cei 179 de euro ceruţi de modelul Becker Active 43 sunt bine investiţi – datorită finisării de calitate a aparatului şi funcţiilor precise.
Becker Active 43 de la Becker arată bine datorită cadrului metalic şic şi costă 179 de euro. În ceea ce priveşte navigaţia, Becker a rămas fidel rădăcinilor sale, chiar şi după încorporarea în United Navigation. Ceea ce e foarte bine, căci cei care au apucat să se obişnuiască cu tasta roşie back, nu îi vor duce dorul. Căci în special, în timpul şofatului este mult mai uşor de găsit un buton mecanic decât o tastă oarecare de pe touchscreen. În plus, operarea se realizează simplu. Tastele virtuale de pe display sunt suficient de mari şi clar inscripţionate.
Adică cele mai bune condiţii pentru o conlucrare armonioasă între utilizator şi aparat. Becker străluceşte în special prin felul în care sunt realizate şi operate funcţiile de bază. Introducerea destinaţiei este realizată exemplar, la fel ca şi selecţia traseului prin planificatorul de rute. Un plus al dotării la Active 43: configurarea rutei în funcţie de timp, ce foloseşte datele rutiere obţinute de-a lungul timpului de la Navteq Traffic Patterns. Aceste date te ajută să eviţi blocajele rutiere, ce apar în mod regulat la finele unei zile de muncă. De aceea, la ora de vârf Active 43 Traffic nu ne-a condus spre străzile principale, ci a ales variante lăturalnice acceptabile. În plus, privirea poate hoinări liniştită deasupra afişării 3D a hărţii. Harta este mult mai uşor de citit în oraş, căci Active 43 Traffic afişează mediul înconjurător dintr-o perspectivă foto ceva mai plată – ceea ce limitează însă orientarea de-a lungul traseului în zonele mai deluroase.