Uncharted 3: Drake’s Deception (Review) – O aventură de neuitat

Scris de | 24 noiembrie, 2011
Uncharted 3: Drake’s Deception  (Review) – O aventură de neuitat

Sic Parvis Magna (realizări măreţe din începuturi modeste) este sloganul amiralului Sir Francis Drake, slogan afişat pe blazonul acordat lui Drake de către regina Elisabeta în momentul în care a fost recunoscut ca primul englez care a realizat înconjurul lumii pe mare. Nathan Drake, protagonistul seriei de jocuri Uncharted, duce mai departe renumele celebrului său strămoş în Uncharted 3: Drake’s Deception, un joc senzaţional care reuşeşte să aprindă flacăra aventurii chiar şi în cele mai anoste suflete.
“Trebuie să existe un început pentru orice lucru măreţ, însă parcurgerea drumului anevoios până la final aduce cu adevărat gloria” spunea Sir Francis Drake în 1587. Pasiunea celor de la Naughty Dog, producătorii seriei Uncharted le-a permis să se apropie de finalul acestui drum anevoios, reuşind să se autodepăşească de fiecare dată. Rezultatul final – noul Drake’s Deception, este un joc cu adevărat monumental, care impune noi standarde în materie de grafică şi regie pe consola PS3. Este poate mai mult decât un joc – o experienţă cinematografică interactivă, presărată de momente unice în istoria gaming-ului.
Lecţie de grafică
Voci tot mai puternice se plâng de limitările hardware ale consolelor actuale, care nu le permit dezvoltatorilor să treacă la engine-uri grafice mult mai puternice. Pe acest fundal, Naughty Dog reuşesc să creeze un joc care arată incredibil, probabil titlul cu cea mai bună grafică de pe PlayStation 3. Elemente organice cum ar fi nisipul, apa sau focul, extrem de greu de reprodus ca animaţie prind cu adevărat viaţă în Uncharted 3.
Vei avea ocazia să vezi pentru prima dată într-un joc video o simulare realistă a oceanului, cu valuri impresionante care îl menţin într-o constantă fierbere, precum şi un deşert superb, un deşert care reuşeşte să îţi transmită o senzaţie mixtă, o combinaţie între admiraţie şi frică, totul într-o mână de praf.
După cum spuneam, regia şi cadrele sunt construite impecabil. Camera se apropie ameninţător de personaj în spaţiile strâmte, cum ar fi un tunel întunecat, accentuând senzaţia de claustrare, în timp ce cadrele extrem de largi te fac să te simţi mic şi vulnerabil în faţa asprimii deşertului.
Atenţia pentru detalii este incredibilă, aceasta fiind un element extrem de important pentru a obţine o poveste realistă. Locaţii, cum ar fi pub-ul cu specific britanic de la începutul jocului au necesitat săptămâni de lucru din partea echipei, iar acest lucru se vede. Pereţii sunt ticsiţi de postere învechite, pete de alcool colorează barul şi reuşeşti parcă să simţi fumul îmbibat în pereţii înnegriţi.
Personajele sunt şi ele extrem de expresive, strălucind în cut-scene-urile frecvente. Jocul a fost creat folosind tehnici de motion capture şi înregistrări vocale specifice marilor producţii de la Hollywood, totul în studiourile Sony. Aici actorii repetă şi înregistrează, la fel ca şi pentru un rol într-un film.
Atât Nathan Drake cât şi Sully sau Chloe reuşesc să se transforme dintr-o mulţime de pixeli în caractere pe care te-ai aşteptat să le vezi în carne şi oase, cărora să le ceri un autograf după premiera oficială.
Vei rămâne uimit de mişcările extrem de realiste ale personajelor şi de modul în care mişcarea reuşeşte să îţi transmită anumite stări. Oboseala şi relaxarea dau naştere unui limbaj corporal complet diferit, iar secvenţele în care Nate aleargă cu disperare din calea pericolului au o dinamică excepţională.
Gameplay şi poveste
Uncharted 3: Drake’s Deception oferă un gameplay similar cu titlurile anterioare, care combină scenele de shooting cu cele de platformer şi puzzle. Va trebui să dai dovadă de reflexe bune în clipele în care alergi pe acoperişurile precare dintr-un orăşel plin de culoare, dar şi de răbdare şi precizie în luptele armate. Drake poate folosi pistoale, puşti şi grenade, dar poate la fel de bine să anihileze unul sau mai mulţi inamici în lupta corp la corp.
Poţi să te adăposteşti în spatele obiectelor din jur pentru a te feri de gloanţele inamice, sistemul de cover fiind foarte bine implementat. Cei care preferă stilul ninja vor avea şi ei ocazia să îi trimită îl lumea celor drepţi pe băieţii răi folosind manevre evazive şi lovituri silenţioase.
Puzzle-urile sunt diverse, interesante şi necesită de cele mai multe ori consultarea jurnalului în care Nate notează indicii esenţiale. Nivelul de dificultate este mediu, ceea ce înseamnă că nu vei petrece ore bune pentru a-ţi da seama că trebuie să roteşti capul statuii de trei ori spre dreapta şi odată spre stânga pentru a deschide o uşă ascunsă, aflată undeva la începutul nivelului.
Vom încerca să reducem pe cât posibil informaţiile despre poveste, pentru a oferi fiecărui jucător posibilitatea de a rămâne cu gura căscată în momentele cheie ale lui Uncharted 3.
Asta, dacă ai avut răbdarea şi tăria de a nu arunca privirea asupra sutelor de clipuri de pe YouTube. Putem să te asigurăm însă că nu vei rămâne dezamăgit. Jocul te va purta în locaţii spectaculoase, îţi va oferi mister şi adrenalină, iar momentele haioase, extrem de dese, vor fi sarea şi piperul acestei reţete delicioase.
Uncharted 3: Drake’s Deception dezvoltă destul de mult şi sistemul de multiplayer, acesta fiind unul dintre punctele mai puţin puternice ale titlurilor anterioare. Vei putea să reiei o serie de nivele din joc împreună cu prietenii, nivele populate însă acum de mult mai mulţi inamici, rezultatul fiind lupte pe viaţă şi pe moarte, cu arme şi cu pumnii. Vei avea de asemenea ocazia să renunţi la modul cooperative şi să intri în competiţie împotriva altor jucători, pe care vei încerca să îi anihilezi cu un glonţ sau o grenadă bine plasată.

Concluzie

Uncharted 3: Drake’s Deception primeşte nota 9.5 din partea connect. Dacă ai un PlayStation 3 şi nu eşti încă sigur ce joc ţi-ai dori de sărbători, te asigurăm că nu ai cum sa dai greş cu Uncharted 3.