Mass Effect 3: Ultima bătălie este şi cea mai memorabilă

Scris de | 21 martie, 2012
Mass Effect 3: Ultima bătălie este şi cea mai memorabilă

Mass Effect 3 e în sfârşit aici. A sosit clipa în care nu te mai poţi ascunde, momentul în care deciziile pe care le vei lua vor stabili cursul unui conflict imposibil de câştigat fără sacrificii.

Dacă acesta nu e sfârşitul, atunci e al naibii de aproape. Afirmaţia care îţi trimite un fior rece pe şira spinării este o reacţie normală în faţa invaziei unei forţe al cărei singur scop aparent este anihilarea vieţii din întreaga galaxie. O armată care ucide calculat, cu precizie şi eficienţă, o forţă în faţa căreia este aproape imposibil să opui rezistenţă.

Cum lupţi împotriva unui astfel de inamic? Cu o hotărâre nebună, curaj, pregătit să sacrifici aproape orice pentru a obţine victoria. Nu poţi să găseşti o întrebuinţare mai bună vieţii decât să o sacrifici pentru o cauză care va rămâne în picioare şi după finalul ei, spunea filozoful american William James.

Din fericire nu vei lupta singur. Pe lângă aliaţii pe care i-ai dobândit pe parcursul primelor două jocuri ale seriei vei descoperi noi personaje gata să îţi stea alături în aceste momente de răscruce. Nimic nu motivează mai mult decât amenințarea unui sfârșit iminent.

Poveste memorabilă

Pentru cei care au decis ca primul contact cu universul Mass Effect să fie jocul Mass Effect 3, povestea poate să fie destul de confuză. Pentru fani însă piesele se potrivesc perfect într-un puzzle creat de deciziile pe care le-au luat începând cu jocul care vedea lumina zilei în 2007.  După cum promiteau cei de la Bioware, cei care vor importa un personaj din jocurile precedente (proces care din păcate se poate lăsa cu probleme pentru unuii utilizatori) se vor bucura de o poveste clădită pe deciziile şi întâmplările din trecut. Dacă vre-un personaj nu a supravieţuit în Mass Effect 2 acesta va lipsi şi în 3, iar hotărârile trecutului se vor întoarce, bântuindu-te sau oferind un avantaj semnificativ.

Story-ul extrem de solid este susținut de un scenariu bun, personaje memorabile și un voice acting impecabil. Un exemplu este controversatul personaj The Illusive Man care prinde viaţă cu ajutorul vocii actorului Martin Sheen.

Ca şi orice creaţie memorabilă şi un joc trebuie să fie capabil să îţi trezească sentimente puternice, iar Mass Effect reuşeşte cu brio.  Nu poți să nu simți frustrarea în momentul în care auzi refuzurile politicienilor incapabili să conştientizeze că galaxia e la un pas de anihilare sau un val de tristeţe atunci când unul dintre coechipierii tăi decide să îşi sacrifice viaţa pentru a îndrepta un rău din trecut. Tensiunea este şi ea prezentă pe parcursul întregii aventuri, reuşind în unele momente să te ţintuiască în scaun mai ceva ca un thriller hollywoodian.

Un element central al poveştii este conflictul dintre organic și sintetic, o temă abordată des în literatura SF. Regăsim teme clasice precum transumanismul, precum şi probleme etice centrate în jurul unor întrebări cum ar fi: poate o creaţie sintetică să aibă suflet?

Nu lipseşte nici umorul, chiar dacă în doze mult mai mici. Scenele în care Joker ocupă din nou rolul principal te fac, chiar dacă doar pentru un moment, să uiţi de presiunea de pe umerii tăi.

Relaţiile romantice nu doar că au fost păstrate, însă BioWare a făcut şi o mişcare extrem de curajoasă – a decis să le ofere persoanelor libertate sexuală deplină.

Sistemul Renegade – Paragon rămâne cel din Mass Effect 2, oferind libertate în alegerea stilului de joc. Poţi fi eroul neprihănit al galaxiei sau un tip dur, care obţine ce vrea prin intimidare şi forţă.

Reţeta jocului se păstrează în mare parte neschimbată: cut scene-uri frecvente, alternate de secţiuni de luptă şi explorare. Mici excepţii o fac unele secţiuni în care producătorii încearcă ceva nou. Un asemenea moment se petrece în interiorul unui server Geth.

Mai dinamic, mai intens

La baza sistemului de luptă stă, ca şi în Mass Effect 2, conceptul de adăpost. Baricadează-te după colţul unui perete sau în spatele unei lăzi şi declanşează periodic atacuri cu ajutorul armelor şi a puterilor biotice. Pentru a te adăposti eşti nevoit să apeşi tasta space, care din păcate este folosită pentru mult prea multe acțiuni, de la săritura peste un obstacol până la interacţiunea cu obiecte din jur. Pot să apară astfel o serie de probleme, spre exemplu să te rostogolești în timp ce încerci să activezi consola unei uși.

Arsenalul din joc este destul de vast, de la puşti cu lunetă la pistoale, arme semi-automate, arme automate, grenade şi shotgun-uri. Poți echipa mai multe arme, însă graţie unui nou concept implementat odată cu Mass Effect 3, greuteatea acestora îţi va afecta performanțele.

Dacă lupţi mai mult cu atacuri biotice poţi opta să porți mai puține arme. Vei primi astfel un bonus semnificativ la timpul de reîncărcare al puterilor speciale. Puteri care nu s-au schimbat prea mult cu excepţia adiţiei unor abilităţi speciale cum ar fi Dark Channel, putere pe care o vei avea la dispoziţie doar dacă ai optat şi pentru DLC-ul From Ashes. From Ashes este un DLC pe care merită să îl achiziţionezi din mai multe motive. Cel mai important este însă că vei avea ocazia să lupţi alături de Javik, un protean a cărui specie a fost decimată de către Reaperi în urmă cu 50.000 de ani.

O altă modificare importantă faţă de Mass Effect 2 este sistemul de upgrade al armelor. Armele pot fi îmbunătățite cu o serie de componente pe care fie le găsești în diferitele locații pe care le vizitezi fie le cumperi din magazinele din Citadelă. Poți modifica spre exemplu o armă semi-automată adăugându-i o lunetă care îi va mări precizia, componente care îi cresc puterea, care măresc capacitatea încărcătorului sau materiale care reduc greutatea armei cu 50%.

În ceea ce priveşte armura poţi opta pentru un set complet care vine cu o serie de beneficii prestabilite sau pentru o armură adaptată stilului tău de joc, modificată cu ajutorul elementelor cu bonusuri diferite – o cască care îmbunătăţeşte scutul, mănuşi care cresc puterea armelor sau o platoşă care oferă un plus de viaţă.

Atacuri corp la corp

O schimbare esențială față de versiunile precedente este implementarea sistemului de atacuri corp la corp. Apăsând tasta F poți declanșa atacuri cu ajutorul Omnitool-ului, care se transformă într-un soi de lamă energetică. Abilităţile personajului pot fi şi ele modificate pentru a creşte puterea acestor atacuri, ceea ce dă naştere unui nou stil de joc, mult mai agresiv. Dacă scutul şi viaţa ţi-o permit, poţi uita de arme şi poţi sări de la inamic la inamic, devastându-i cu o lovitură directă. Strategia funcţionează atâta timp cât nu ai de-a face cu adversari numeroşi care preferă lupta de la distanţă sau cu inamici cu armură superioară, de tipul roboţilor sau a brutelor reaper.

Dacă preferi să te specializezi în arme de foc, headshot-urile sunt  mai mult decât recomandate. Acestea cauzează mai mult damage şi de multe ori elimină inamicul instant. Poţi de asemenea să foloseşti gloanțe incendiare, gloanţe care îngheață sau muniţie care distruge barierele energetice.

Ca şi până acum, poţi lua cu tine în aproape orice misiune doi coechipieri. Este o idee bună să alegi parteneri care să te completeze, spre exemplu dacă stilul tău de joc este Soldier să ai alături un Adept, specializat în puteri biotice. În cazul în care lupţi împotriva roboţilor geth, nu strică să fii însoţit de un expert în hacking şi atacuri eficiente contra scuturilor energetice, cum este Tali.

Inamicii sunt destul de diversificaţi – trupele Cerberus sunt completate de hordele reaper-ilor. Diversitatea înseamnă şi provocare. Va trebui să găseşti soluţii diferite pentru a anihila un Cerberus Guardian, protejat de un scut masiv sau o asari modificată, protejată de bariere energetice puternice. Distracţia vine tocmai din libertatea de luptă pe care ţi-o oferă jocul. Poţi opta să le smulgi scutul soldaţilor cu ajutorul abilităţii Pull sau să le ţinteşti capul cu o lovitură extrem de atentă.

Inamicii nu sunt extrem de inteligenţi, însă compensează prin volum. Există şi situaţii când vei da peste adversari care se comportă stupid, îți întorc spatele îndreptându-se spre un adăpost lăsându-se total expuşi.

Normandy a primit o serie de upgrade-uri “semnificative”, printre care și o masă de poker pe care din păcate nu o poţi utiliza. Dacă în Mass Effect 2 scopul era alcătuirea unei echipe şi upgrade-ul navei, pregătind-o de lupta împotriva Collector-ilor, în 3 ţelul este acumularea de arme și resurse, stabilirea alianțelor și pregătirea forțelor consiliului pentru lupta finală împotriva Reaper-ilor.

Sistemul de scanare al mineralelor si al altor obiecte de interes a fost şi el modificat. Folosirea excesivă a acestuia va atrage atenția Reaper-ilor și te va forța să părăsești sistemul planetar respectiv pentru o scurtă perioadă de timp.

Grafica nu străluceşte şi nici nu a suferit modificări majore, unele texturi fiind destul de obosite. Cu toate acestea designul artistic compensează pe deplin acest lucru. De la culori şi până la locaţii, totul arată splendid.

Am decis să nu vorbim prea mult despre finalul jocului, o temă extrem de controversată în rândul fanilor, temă care a dat naştere unei petiţii online semnată de mii de fani care le cer celor de la BioWare să modifice sfârştitul. Putem spune doar că lucrurile nu sunt atât de grave pe cât par.

connect îi oferă lui Mass Effect 3 nota 9, recomandând întreaga serie.

Etichete: , , ,