Portarea numerelor se va realiza în doar 3 zile lucratoare

Scris de | 4 aprilie, 2012
Portarea numerelor se va realiza în doar 3 zile lucratoare

Potrivit celor de la ANCOM termenul de activare a unui numar portat va fi de maxim o zi lucratoare, asa cum prevad normele europene, iar durata maxima a procedurilor administrative aferente portarii se reduce de la 10 la 3 zile lucratoare.

Decizia finalizata astazi reduce termenele in care furnizorii au obligatia sa realizeze activitatile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de portare. In acest sens, termenul in care furnizorul donor trebuie sa raspunda unei cereri de portare se reduce de la 4 zile lucratoare la o singura zi. Reducerea acestui termen va permite ca portarea sa fie realizata mai rapid, chiar si in cazurile in care furnizorul donor identifica probleme la completarea cererii si este necesara reintroducerea acesteia.

Dupa validarea cererii de portare, abonatilor care solicita portarea li se va activa numarul de telefon in cel mult o zi lucratoare. Din momentul intrarii in vigoare a prezentei decizii durata maxima potentiala de intrerupere a serviciului in cursul procesului de portare va fi redusa la 4 ore in loc de 5 ore (in cazul portarii numerelor de telefonie fixa) si la 3 ore in loc de 4 ore (in cazul portarii numerelor de telefonie mobila). In practica, durata intreruperii serviciului este mai mica, media pe ultimul trimestru fiind de aproximativ 90 de minute pentru numerele fixe si 40 de minute pentru numerele mobile.

Totodata, decizia ANCOM introduce si o serie de prevederi legate de portarea prin intermediul unui numar cu caracter provizoriu. Astfel, decizia urmareste sa asigure abonatilor posibilitatea practica de a se porta si fara asignarea de catre furnizorul acceptor a unui numar de telefon cu caracter provizoriu spre a fi utilizat pana la momentul realizarii portarii. Mai mult decat atat, in cazul in care abonatii decid sa accepte un numar provizoriu, decizia ANCOM asigura protejarea acestora, prevazand expres dreptul de a alege in mod real intre continuarea sau nu a relatiilor contractuale cu furnizorul acceptor, in eventualitatea in care procesul de portare nu se finalizeaza, respectiv de a fi informati, in mod corespunzator, asupra consecintelor alegerii lor. De asemenea, decizia impune furnizorilor de servicii de comunicatii electronice obligatii suplimentare menite sa evite portarile abuzive si obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor informatii referitoare la procedurile de portare, inclusiv in forma tiparita, in cazul in care acestia din urma solicita acest lucru.

Nu in ultimul rand, decizia ANCOM impune avertizarea utilizatorilor finali prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului ca acestia au apelat un numar portat in toate situatiile in care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decat cel pe care, in mod legitim, l-ar fi asteptat. Se extinde astfel sfera cazurilor in care va fi asigurat tonul distinctiv fata de situatia din prezent, cand furnizorii au obligatia de a avertiza utilizatorii numai asupra faptului ca au apelat un numar portat din propria retea de comunicatii electronice.

De la lansarea serviciului de portabilitate, la sfarsitul anului 2008 si pana la data de 31 martie 2012 au fost portate 745.662 de numere, din care 507.867 sunt numere de telefonie mobila, 224.600  numere geografice de telefonie fixa si 13.195 numere independente de locatie (pentru telefonie fixa).

Furnizorii de telefonie mobila care au primit cele mai multe numere prin portare sunt Vodafone (176.537), Cosmote (169.492), Orange (156.387), RCS&RDS (4.728) si Telemobil (719). In ceea ce ii priveste pe furnizorii de telefonie fixa, cele mai multe numere portate au fost castigate de UPC (67.555), RCS&RDS (61.257), Orange (45.501), Vodafone (40.862) si Romtelecom (11.614).

Datele statistice mai arata ca, in cazul telefoniei mobile, se porteaza mai frecvent numerele utilizate pe baza de abonament decat cele furnizate prin cartele preplatite. Astfel, din numarul total de utilizatori de telefonie mobila care s-au portat in anul 2011, aproximativ 75% erau abonati postpaid si circa 25% erau abonati prepaid.

Etichete: , , ,