Cazul Instagram: Cum a ajuns o aplicaţie să valoreze 1 miliard de dolari

Scris de | 24 aprilie, 2012
Cazul Instagram: Cum a ajuns o aplicaţie să valoreze 1 miliard de dolari

O poză face cât o mie de cuvinte, iar o aplicaţie – gratuită – de photo-sharing face cât un miliard de dolari. Anunţul achiziţiei Instagram de către Facebook a făcut înconjurul presei de specialitate. E, fără îndoială, una dintre cele mai mai investiţii făcute de compania lui Mark Zuckerberg. Ce a convins echipa Facebook de valoarea serviciului gratuit Instagram şi cum a ajuns peste noapte cea mai discutată aplicaţie din sfera IT&C?

Începuturi

Instagram e un serviciu de photo-sharing ce oferă utilizatorilor posibilitatea de a realiza o poză cu filtrele disponibile în aplicaţia oficială. Compania fondată de către Kevin Systrom şi Michel Krieger a lansat aplicaţia oficială în data de 6 octombrie 2010 în App Store. În mai puţin de două luni peste un milion de utilizatori şi-au creat cont pe Instagram. În iunie 2011, numărul utilizatorilor a trecut de pragul de 5 milioane, iar cifra fotografiilor realizate a trecut de 100 de milioane. În comparaţie, Flickr a avut nevoie de 2 ani să ajungă la această cifră. Apple a acordat serviciului distincţia de „Aplicaţia anului 2011”. Această creştere astronomică a prevestit succesul aplicaţiei.

Filtrele disponibile în aplicaţie reprezintă, în mare parte, cheia succesului pentru compania americană. Instagram a devenit rapid una dintre cele mai folosite printre tinerii care vor să adauge o caracteristică artistică fotografiilor realizate, totuşi, pe un iPhone. Posibilitatea de a distribui fotografiile pe reţele de socializare precum Facebook, Twitter sau cea proprie a ajutat la creşterea popularităţii aplicaţiei.

Versiunea 2.0 a aplicaţiei, lansată în septembrie 2011, a adăugat caracteristici deosebit de interesante precum Live Filters, care oferă posibilitatea de a vizualiza filtrul aplicat înainte de a realiza fotografia, opţiunea de a elimina ramele, o nouă pictogramă şi rotaţie printr-un singur click. Poate cel mai interesant aspect al update-ului e adiţia noilor filtre, în număr de patru, ce poartă denumirea de Valencia, Amaro, Rise şi Hudson, create printr-un parteneriat cu colerise.

Disponibilă în exclusivitate pe sistemul de operare iOS, Instagram a fost râvnită şi de către utilizatorii platformei Android, o dorinţă ce va fi îndeplinită la începutul anului 2012.

Instagram pentru Android

Instagram a lansat o pagină web la finele lunii martie 2012 prin care cei ce deţin un terminal cu platforma dezvoltată de Google se pot înscrie pentru a primi noua aplicaţie în momentul în care aceasta va deveni disponibilă. La scurt timp după, presa de specialitate a început să speculeze cum va arăta Instagram pentru Android şi dacă va fi diferită de cea pentru iOS.

Instagram pentru Android a fost lansată în 3 aprilie pe Google Play. Versiunea pentru Android dispune de caracteristici asemănătoare cu cele disponibile în versiunea pentru iOS. Aplicaţia poate fi folosită de utilizatorii terminalelor ce dispun de sistemul de operare Android, de la versiunea 2.2 până la cea mai nouă.

În mai puţin de 24 de ore de la lansare, versiunea pentru sistemul de operare Android a aplicaţiei Instagram a depăşit pragul de 1 milion de descărcări. Actualmente, Instagram pentru Android e folosită de peste 5 milioane de oameni ce dispun de un terminal cu platforma Google.  Succesul de care s-a bucurat nu e deloc surprinzător. La doar câteva zile de la lansarea versiunii pentru Android, Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, l-a sunat pe Kevin Systrom pentru a-i comunica o ofertă extrem de generoasă.

Facebook intră în joc

Fondatorul reţelei de socializare Facebook, Mark Zuckerberg, a anunţat în data de 9 aprilie printr-un post pe pagina acestuia de Facebook că va achiziţiona Instagram pentru suma de un miliard de dolari în acţiuni şi bani gheaţă. Zuckerberg a adăugat faptul că Instagram va rămâne o platformă de sine stătătoare, însă vom vedea o integrare mai bună a serviciului de photo-sharing pentru utilizatorii Facebook, astfel încât ambele părţi vor beneficia de tranzacţie.

Conform publicaţiei The New York Times, Facebook a finalizat procesul prin care a achiziţionat Instagram în doar 48 de ore de la o conversaţie telefonică pe care au avut-o fondatorii celor două platforme online. Mark Zuckerberg a reuşit să îl convingă pe Kevin Systrom să îi vândă serviciul Instagram în timpul unei conversaţii telefonice ce a avut loc vineri, 6 aprilie. În următoarele 48 de ore, cele două companii au finalizat documentele necesare pentru a încheia tranzacţia. La finele zilei de duminică, reprezentanţii Instagram şi Facebook au căzut de acord, şi anunţul a fost făcut în cursul zilei de luni.

Reţeaua de socializare a declarat în 23 aprilie că a plătit pentru Instagram 300 milioane de dolari în bani gheaţă şi 28 milioane în acţiuni Facebook.

Viitorul Instagram

Datorită anunţului făcut de Mark Zuckerberg, Instagram pentru iOS a ajuns în topul aplicaţiilor gratuite disponibile în App Store pentru prima oară şi a devenit una dintre cele mai discutate aplicaţii din toate timpurile în presa de specialitate. Această popularitate va fi, cel mai probabil, fructificată de Facebook.

Cu toate că Zuckerberg a declarat că Facebook va “dezvolta Instagram în mod independent » şi că scopul principal e să extindă brand-ul Instagram şi să îl promoveze la cât mai multe persoane, e posibil ca reţeaua de socializare să transforme un serviciu atât de popular într-o maşină de publicitate. O mare parte din veniturile companiei Facebook vin din publicitate, iar numărul de utilizatori Instagram reprezintă o nouă ţintă. Instagram a fost cumpărată pentru suma de 1 miliard de dolari, sumă ce va fi recuperată într-un fel sau altul.

Instagram e o aplicaţie gratuită, la fel şi serviciul oferit de Facebook dar este evident faptul că publicitatea domină pe reţeaua de socializare. E unul dintre motivele pentru care e una dintre cele mai de succes companii de pe glob. Acest model de afaceri va fi implementat probabil şi în cazul Instagram.

Rămâne de văzut cum vor arăta fotografiile realizate cu Instagram prin filtrul Facebook.

Etichete: , , , , , ,