Intel Extreme Masters: Sportul electronic devine tot mai popular

Weekendul trecut a fost dedicat sporturilor electronice, Polonia fiind gazda celebrei competiții Intel Extreme Masters pentru al treilea an consecutiv. connect a fost prezentă pentru a lua pulsul celei mai mari competiții eSports din Europa.

Scris de | 9 martie, 2016
Intel Extreme Masters: Sportul electronic devine tot mai popular
foto: ESL

Competiția organizată de Intel a ajuns la cea de-a zecea ediție, iar începând cu 2014 se desfășoară în Katowice, un oraș aproape necunoscut din Polonia, dar care devine pentru câteva zile nucleul celor mai bune echipe de sport electronic din lume. Fani locali sau din alte orașe, jucători amatori din toată lumea sau entuziaști, cu toții se strâng pentru a urmări live cum cei mai buni jucători din lume se întrec în competiții de Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends și Starcraft II.

Peste o sută de mii de fani au fost la ediția din anul trecut, iar organizatorii se așteaptă ca ediția din acest an să depășească această cifră. Conform lui George Woo, Marketing Manager of Brand Partenership and Sponsorship la Intel, sunt mai multe motive pentru care totul se organizează în Katowice:  numărul mare de gameri pasionați/entuziaști din regiune, posibilitatea de a se extinde cu expoziția și în Centrul Internațional din apropiere, precum și suportul autorităților locale.

intel-extreme-masters-katowice-105

Poate părea greu de crezut cum poți reușești să aduni peste 100.000 de oameni care să vină și să stea pe scaun pentru a urmări pe monitor cum alții se joacă în niște cuburi amplasate pe o scenă. Am avut aceleași dubii și atunci când am participat la DreamHack-urile locale, care au adunat până și ele câteva mii de entuziaști în București sau în Cluj, dar par să fie motive întemeiate pentru care sportul electronic atinge noi și noi adepți.

intel-extreme-masters-katowice-53

Trebuie să avem în vedere că sporturile electronice au crescut în momentul în care serviciile de livestreaming, Twitch sau Youtube, au oferit posibilitatea de a urmări live cum playeri din toată lumea se joacă. La cei o sută de mii de oameni care au trecut pragul stadionului Spodek anul trecut li s-au adăugat și fanii care au urmărit fluxurile live. Au fost chiar și peste 1.6 milioane de specatori live în orele de vârf, peste 26.7 milioane de ore de conținut și 5 milioane de vizualizări pe Youtube, unde fanii au urmărit peste 72 de milioane de minute de conținut video înregistrat.  Pus în acest context, vedem cum cei care vin să participe ca spectatori la cele mai importante meciuri cunosc echipele și jucătorii pentru că ei pot vedea cum se joacă și pot interacționa cu ei live de oriunde din lume înainte cu mult timp de startul competiției.

intel-extreme-masters-katowice-1

Rămâne de văzut ce a însemnat ediția din acest an a IEM în cifre, probabil sunt în ușoară creștere, dar vom face update articolului la momentul respectiv.

Cine a câștigat?

Sâmbăta s-au desfășurat finalele Starcraft și CS:GO, cu premii în valoare de 150.000 de dolari, respectiv 100.000 de dolari pentru cei care au câștigat finala de Counter Strike: Global Offensive.  Polt l-a învins pe Snute în finala de Stacraft cu 4-2, în timp ce echipa Fnatic i-a învins pe cei de la Luminosity cu 3-0 în finala de CS:GO.  Duminica a fost dedicată League of Legends, iar competiția s-a încheiat mai repede decât ne-am așteptat, cu SK Telecom învingând Fnatic cu un 3:0, încasând un cec de 100.000 de dolari.

Toate jocurile desfășurate pot fi urmărite pe canalul de Youtube dedicat IEM: CS:Go, Starcraft și League of Legends.

intel-extreme-masters-katowice-729

Organizare bună

Stadionul din Spodek este în centrul orașului Katowice, la câteva minute de mers pe jos de centru, iar accesul este la îndemână din toate direcțiile. Nu este un oraș care să aibă transport cu metroul, dar tramvaiele circulau pe un orar foarte bine pus la punct și infrastructura mi s-a părut în general bună, cu bulevarde largi, refugii mari pentru tramvaie, piste de bicicletă, pasaje subterane pregătite pentru biciclete sau oameni în scaun cu rotile etc. Vorbim de un oraș care are o populație de 329.600 de locuitori și o suprafață de 146.6 km2 (conform Wikipedia), care a fost pus la punct pentru a găzdui un eveniment de asemenea anvergură, probabil unul dintre cele mai mari care se desfășoară în Polonia.

intel-extreme-masters-katowice-365

Anul trecut au fost implicați în organizarea Intel Extreme Masters 1.362 de oameni, iar anul acesta din câte am înțeles staff-ul a numărat mai mulți membri. La fiecare poartă de acces se afla cineva care îți indica direcția de mers, dacă ai acces într-o anumită zonă etc și te puteai întelege cu cei mai mulți dintre membrii din staff chiar și în engleză. Accesul participanților se făcea prin fața stadionului, unde s-a format o coadă uriașă în prima zi, iar fiecare participant primea o brățară, ceea ce permite celor cu bilete premium sau jurnaliștilor să acceseze câteva zone mai restrânse. Trecerea din zona competițională către zona expozițională se făcea printr-un pasaj acoperit de aproape 50 de metri, cu acces doar pentru cei cu bilete premium.

intel-extreme-masters-katowice-417

Producătorii de PC-uri, laptopuri de gaming și accesorii sponsorizează multe echipe de sport electronic, iar în zona expozițională puteau fi testate cele mai noi echipamente din portofoliile lor. Pe lângă organizatorul competiției, Intel, se găseau și producători precum Asus, Acer, HP, MSI, Razer, Lenovo sau BenQ, care au adus cele mai noi produse în interiorul Centrului Internațional de Congrese și chiar au avut competiții separate cu premii atractive. Alături producătorii mari de hardware, aici au expus și producători de accesorii destinate gamingului sau diverși vânzători de materiale promoționale diverse, dedicate jucătorilor echipelor din top eSports.

intel-extreme-masters-katowice-261

 

Crește sportul electronic și în România?

DreamHack-ul organizat în România a dovedit că este un interes local pentru sportul electronic, iar Intel Extreme Masters ne-a arătat potențialul unor asemenea evenimente și care este direcția pe care sportul electronic o încearcă. Pe lângă creșterea industriei de jocuri, se poate observa și un potențial de creștere al vânzărilor de dispozitive necesare pentru a juca cele mai recente titluri, fie că este vorba despre componente hardware pentru desktop, laptopuri de gaming sau accesorii (tastatura, mouse, scaun dedicat etc).

intel-extreme-masters-katowice-209

Intel este motorul care stă la baza creșterii acestui segment, iar procesoarele din cea de-a șasea generație au dat un impuls industriei, fiecare dintre cei mai mari producători au lansat începând cu IFA tot mai multe dispozitive dedicate gamingului, fie că este vorba de sisteme PC performante, laptopuri de gaming mai mult sau mai puțin portabile sau de monitoare echipate cu tehnologie care ajută la aspectele dedicate afișajului.

Există șanse pentru ca industria sporturilor electronice să crească și în România, dar pentru asta trebuie investiție. Investiția oamenilor în infrastructura necesară pentru a putea juca jocuri, investiția producătorilor în marketing și produse cu raport performanță-preț accesibil pieței locale și mult timp pentru dezvoltarea abilităților necesare jocurilor pentru competiții.

Cosplay în cadrul Intel Extreme Masters

Cosplay este prescurtarea de la cuvintele în engleză costume play, a apărut pentru prima oară în Japonia, iar participanții de la evenimente precum Intel Extreme Masters, Dreamhack sau Comicon se costumează în costume din manga, anime, jocuri video sau benzi desenate și participă la evenimente și competiții dedicate.

_DSC3931

Am ratat competiția de cosplay dedicată evenimentului IEM, dar am zărit multă lume costumată, indiferent că era dimineață, prânz sau seara târziu. Vă las mai jos o galerie cu cei observați de mine, dar cu siguranță au fost mult mai mulți.

Etichete: , , , ,