LUMI VIRTUALE: review cu cele mai actuale soluții de realitate virtuală

Ochelarii Virtual Reality sunt disponibili într-o multitudine de variante, la diverse prețuri: mobili sau staționari, pentru smartphone-uri sau console de joc.

Scris de | 6 septembrie, 2017

Universurile virtuale în 3D – cunoscute până recent doar din sala de cinema, se pot experimenta acum și la domiciliu, folosind o pereche de ochelari VR (VR vine de la Virtual Reality), care în combinație cu smartphone-uri sau console de joc, proiectează în fața ochilor utilizatorului clipuri video la 360 grade, și tot mai mulți producători doresc acum să cucerească sufrageriile și camerele copiilor.În permanență, sunt anunțate inovații noi, dezvoltatorii sunt ambițioși, ochelarii VR sunt destinați maselor. Astfel, companii de renume precum Sony, HTC și Oculus au pătruns pe piața jocurilor și au dezvoltat tehnologii, care ne introduc definitiv în lumea virtuală. Oferta a crescut și tehnologia s-a îmbunătățit. Dar care sunt punctele forte și punctele slabe ale ochelarilor VR? Se merită să investești în acest moment bani într-o pereche de ochelari high-end? Ce trebuie să iei în considerare la achiziția unei perechi de ochelari Virtual Reality?După plac

Perechea potrivită de ochelari VR depinde foarte mult de modul în care utilizatorul dorește să-i folosească. Gama de prețuri este cu siguranță una mare. Ochelarii entry level sunt cei realizați din carton, denumiți Cardboard. Sunt extrem de ieftini și potriviți pentru aproape orice tip de smartphone. Însă posibilitățile de utilizare în ceea ce privește divertismentul sunt foarte limitate, totuși de exemplu pentru școli reprezintă o soluție ieftină, pentru a anima materialele didactice. Ochelarii VR de calitate pentru smartphone-uri se caracterizează printr-o carcasă stabilă și lentile integrate mai bune – astfel nu este protejat doar smartphone-ul ci și ochii. În majoritatea cazurilor nu sunt foarte scumpi, însă smartphone-urile performante compatibile sunt scumpe. În funcție de smartphone-ul utilizat, variază și performanța grafică a ochelarilor VR.

Samsung a lansat deja a doua generație de chelari Gear VR (50 euro). Aceștia nu sunt compatibili doar cu Note 4, ci și cu cele mai vândute modelele Galaxy S7 și S7 Edge – dar și cu noua serie S8. Pentru producerea conținuturilor corespunzătoare, coreenii oferă propria cameră VR denumită Gear 360, cu ajutorul căreia este posibilă înregistrarea clipurilor video și a fotografiilor la 360 grade și transmiterea acestora pe smartphone. În ceea ce privește VR nici Google cu ochelarii săi Daydream View nu trebuie neglijat. Aplicația a fost gândită pentru smartphone-uri cu performanță ridicată și rulează doar pe Android 7.1 – pe lângă smartphone-urile Google Pixel și Pixel XL, până în prezent nu sunt disponibile foarte multe dispozitive compatibile. Pixel costă 759 euro, versiunea XL chiar 899 euro – distracția nu este tocmai ieftină, chiar dacă ochelarii VR în sine costă doar 69 euro. Experimentarea lumii virtuale se pretează mai ales dacă ești în posesia unuia dintre smartphone-urile compatibile. Aplicația specială pentru amatorii de film și clipuri video: Daydream oferă acces propriu la Youtube, Netflix și aclamatul producător de seriale HBO.

Coroborate, ochelarii VR pentru smartphone-uri sunt utili atunci când utilizatorul dorește să devină creativ în 3D sau este amator de seriale și filme și pune preț pe o experiență intensă.

VR pentru gameri

În afară de smartphone-uri, este disponibilă o soluție VR pentru jocurile pe console sau calculator. Sony oferă pentru Playstation 4 (PS4) ochelarii PS VR, un upgrade care îmbunătățește jocuri alese cu factor 3D. PS VR pentru 399 euro conține doar ochelarii, camera necesară costă 60 de euro în plus. Utilizatorii care au nevoie de Motion Controller speciali, mai scot din buzunar încă 94 euro. Ochelarii Oculus Rift și HTC Vive au fost concepuți pentru jocuri complexe și este necesar un computer performant. Avantajul este că este posibilă achiziția și înlocuirea ulterioară a componentelor importante precum de exemplu placa grafică. Prin intermediul aplicației pentru administrarea jocurilor pe PC – Steam, este posibilă achiziția de jocuri sau testarea gratuită a versiunilor demo. Funcționează atât cu Oculus Rift, cât și cu HTC Vive.

Când VR declanșează rău de mișcare

Un fenomen, care poate tulbura plăcerea de a juca, este așa-numitul fenomen rău de mișcare. Cunoscut în general ca rău de mașină, a fost experimentat de toți cei care au încercat să citească o carte sau o revistă în timp ce se aflau în mașină. În timp ce suprafața de pe care se citește rămâne nemișcată, coada ochiului remarcă schimbarea peisajului și transmite corpuluisemnale contradictorii. Acestea pot duce la dureri de cap, amețeli sau chiar stare de vomă. Având o rată de actualizare de 90 Hz, Oculus Rift și HTC Vive oferă o experiență virtuală destul de plăcută. În cadrul jocului, mișcările corpului pot fi transpuse natural. Acest lucru face ca iluzia să pară realistă și reduce răul de mișcare. În această privință, HTC Vive are un avantaj față de Oculus Rift, care la început era disponibil doar cu un dispozitiv de control, care trebuia ținut cu ambele mâini (un gamepad) și abia la sfârșitul anului 2016 a oferit un controller de mișcare compatibil, care la HTC Vive făcea deja parte dintre dotările standard.

Și Playstation VR încă mai depinde de un gamepad, care controlează toate mișcările corpului, cum ar fi mersul pe jos și săriturile. În lumea virtuală, doar mișcarea capului poate fi sincronizată. Astfel funcționează și cele două perechi de ochelari pentru smartphone Gear VR și Daydream View. Jocurile VR, la care nu este posibilă deplasarea prin mers, mizează pe teleportare prin apăsarea unui buton. Imaginea sacadată și schimbarea împrejurimilor poate favoriza apariția răului de mișcare. Vive se prezintă ca produs complex. Concurența încă nu poate ține pasul și nici nu poate convinge pe toată linia. Dar există vești bune pentru toți cei care se luptă cu răul de mișcare: experiența a arătat, că în timp, te poți obișnui cu sentimentul, apoi nu îți mai stă nimic în calea bucuriei de a te juca.Cardboard VR

Ochelarii mici VR din carton sunt cel mai ieftin model entry level, destinat celor care doresc să experimenteze realitatea virtuală.

Cu ajutorul unor instrucțiuni de utilizare, este posibilă asamblarea ușoară a cadrului din carton. Se pot utiliza smartphone-uri cu diagonală de 5,5 inchi. Multe aplicații pentru Cardboard sunt gratuite și oferă conținuturi simple 3D, precum clipuri video și fotografii. Postul de televiziune Arte dispune de un program la 360°, care se poate viziona cu ajutorul unei aplicații și a ochelarilor Cardboard. Din cauza posibilităților reduse de interacțiune, jocurile nu sunt chiar potrivite – la testarea ochelarilor din carton, am fost nevoiți în mod repetat să apăsăm prin orificiul pentru nas al ochelarilor pe display. Nu așa ar trebui să arate o experiență adevărată VR. Și din cauză că trebuie să ținem ochelarii cu ambele mâini în fața feței, aceștia nu sunt prea potriviți pentru a petrece un timp îndelungat în realitatea virtuală.Samsung Gear VR

A fost lansată a doua generație a ochelarilor Gear VR, un proiect comun între Samsung și Oculus.

Gear VR necesită un smartphone compatibil, precum Note 4 sau modelele Galaxy S8. În cadrul testului am utilizat un S7, care se prinde foarte bine de Gear VR, deoarece se poate fixa cu ajutorul unui suport special cu port mini USB. Comparativ, mecanismul simplu de prindere cu bandă din cauciuc de la Daydream View pare de-a dreptul primitiv, utilizatorul făcându-și chiar griji ca smartphone-ul scump să nu se desprindă din suport. Datorită umpluturii moi, ochelarii Gear VR se pot purta comod și pentru o perioadă mai lungă de timp; însă nu sunt potriviți pentru cei care au ochelari de vedere. Controlul se face prin mișcările ochilor și capului, cu un touchpad și un buton pe cască. Pentru jocuri, trebuie achiziționat un gamepad. Este posibilă reglarea clarității imaginii, variază însă foarte mult de la conținut la conținut. De multe ori, acest aspect depinde de calitatea fotografiilor sau clipurilor video 3D preinstalate; în schimb, interfața Gear VR este afișată clar. Însă este imposibil de ignorat pâlpâitul ușor al ecranului. Și pixelii se văd și la rezoluția quad HD a modelului Galaxy S7.Google Daydream View

Casca Daydream View este îmbrăcată în material gri de calitate, care asigură un nivel ridicat de confort.

Urmașul Cardboard de la Google aduce o aplicație proprie VR denumită Daydream. În cadrul testului am folosit modelul Pixel XL – unul dintre puține smartphone-uri, care au putut fi utilizate până acum cu această aplicație, deoarece este compatibilă doar cu Android 7.1. La prima purtare se remarcă mai multe lucruri: durează ceva timp până când ochelarii sunt fixați, astfel încât nu doar să stea comod ci și să fie reglată claritatea. Cel mai bine, jocul trebuie inițiat într-o cameră întunecată, deoarece ochelarii permit pătrunderea luminii de jos, prin orificiul din jurul nasului. Pe lentile se depune foarte repede praful, care la pătrunderea luminii luminează ca și stelele pe cer. Aplicația Daydream este proiectată cu multă atenție la detalii. Casca vine însoțită de un controller de mișcare, care funcționează ca o telecomandă și cu ajutorului căruia se pot controla toate funcțiile și toate jocurile.Modul de utilizare al controlerului este asemănător cu cel al unui pointer cu laser și poate fi centrat în permanență printr-o apăsare de tastă, fiind astfel ajustat la poziția reală a mâinii. Întârzierile între reacțiile mâinii în realitate și cele din lumea virtuală sunt minime, în schimb softul nu recunoaște întotdeauna clar mișcări sau poziții. Mai ales în cadrul jocurilor duce la prea multe mișcări neajutorate. Nu oferă un sentiment autentic al realității virtuale. Pe lângă mini jocuri, sunt disponibile demo-uri cu muzee, în care utilizatorul poate admira picturi, clipuri video 3D despre gătit și fotografii 3D.Acumulatorul modelului Pixel XL are o autonomie de trei ore pentru distracția VR. Un rezultat bun, având în vedere că după doar câteva minute de utilizare, se poate deduce după temperatura smartphone-ului că aplicația VR necesită resurse. Pentru ochi acest interval de joc este mai mult decât suficient, deoarece pe marginile câmpului vizual, mai ales în cazul mișcărilor imaginea nu este foarte clară. Foarte obositor pentru ochi. În cadrul testului, după o oră și jumătate de utilizare, realitate virtuală a devenit obositoare. Deci pentru început, realitatea virtuală trebuie savurată puțin câte puțin. Solicitarea ochilor se datorează și conținutului în sine: rezoluția și claritatea anumitor clipuri video, nu este suficientă pentru a nu obosi ochii. Cu ochelarii Daydream View și aplicația corespunzătoare, Google a dezvoltat o platformă VR cu potențial mare. Totuși o optimizare a conținuturilor cât și a tehnologiei nu ar fi rea. Un controller de mișcare transmite mișcarea mâinii în lumea virtuală. Cu ajutorul acestuia, se controlează funcții și jocuri în modul pentru dreptaci sau stângaci. Casca Daydream View este îmbrăcată în material gri de calitate, care asigură un nivel ridicat de confort.Sony Playstation VR

PS VR este un upgrade pentru utilizatorii PS4 sau PS4 Pro, care doresc să aibă o experiență tridimensională a jocurilor 3D.

Sony oferă un set VR staționar, care vine în completarea consolei Playstation 4. În timpul instalării, trebuie să duci o luptă cu o mulțime de cabluri încurcate, până totul este conectat cum trebuie. Casca PS VR oferă multe posibilități de configurare a poziției ochelarilor și a benzii de susținere. Deci, în timpul jocurilor mai lungi, este posibilă purtarea comodă a ochelarilor. În ceea ce privește jocurile, Sony mizează pe o gamă largă de jocuri și se adresează unei grupe mari de utilizatori. Și jocurile demo sunt programate în detaliu și atrag utilizatorul cu stilul lor: „Vrem să rămâi aici!“. În ciuda peisajului frumos, cu părere de rău a trebuit să dăm ochelarii jos mai devreme decât am fi vrut. La fel ca și la HTC Vive, latența este minimă, dar scenele pline de acțiune din multe jocuri – fie că este vorba despre Space Shooter sau curse auto – declanșează prin mișcările presupuse (utilizatorul stă jos în timpul jocului) un sentiment de spațiu contradictoriu, care duce foarte repede la stări de amețeală.HTC Vive

Cel mai scump set VR de pe piață convinge datorită tehnologiei avansate și oferă o experiență adevărată a lumilor virtuale.

Mulți cititori vor înghiți în sec: utilizatorul trebuie să scoată din buzunar 899 euro pentru ochelarii VR Vive de la HTC. În schimbul prețului semnificativ, pe lângă ochelarii VR, utilizatorul mai are la dispoziție două controllere și două stații de bază, care determină poziția jucătorului în încăpere. O noutate, deoarece ochelarii HTC Vive sunt până acum singurii ochelari VR din sectorul de consum, cu care te poți deplasa în timpul jocului. Astfel, experiența VR este una și mai specială: mai multă autenticitate decât la Vive nu este momentan posibilă. Și, în ciuda prețului ridicat, acesta este argumentul care face din Vive prima opțiune pentru pasionații de jocuri și fanii de tehnologie. Cei care se decid pentru Vive, trebuie să dețină deja un PC performant – dacă este necesară achiziția unui computer cu placă grafică bună, trebuie să iei în considerare o investiție dublă. Dacă prețul nu este o problemă, experiența virtuală cu Vive este fără precedent. Dar mai întâi trebuie instalat sistemul. Pentru aceasta este necesară o suprafață liberă de cel puțin 2 x 1,5 metri; pentru a maximiza distracția, recomandăm 2 x 3 metri. Cei care au suficient spațiu la dispoziție, pot lua în considerare o suprafață și mai mare – senzorii acceptă o distanță de până la cinci metri. Pentru o distracție optimă, se merită deci, să dai din când în când la o parte canapeaua din sufragerie. Senzorii trebuie montați diametral opus, și cel mai bine cu ajutorul suporților furnizați direct pe pereți, dar se pot agăța și pe trepiede foto. Cu controlerul în mână, se parcurge suprafața liberă pentru a fi scanată, apoi aplicația definește spațiul de joc.Din proiectul HTC Vive face parte și compania de soft Valve. Pe platforma de joc pe PC de la Valve Steam sunt disponibile o mulțime de demo-uri gratuite pentru a fi încercate, care sunt potrivite pentru HTC Vive, dar și pentru Oculus Rift. Conținut precum jocuri cu detectivi, în care trebuie să te târăști prin puțuri de ventilație este compatibil doar cu Vive. Funcția de Motion Tracking la mișcări ale capului și brațelor, în mișcare și la mersul aplecat este atât de precisă, încât mișcările sunt transpuse în joc fără întârziere. Acest lucru este impresionant și utilizatorul chiar este răpit în lumi, care nu ar putea fi experimentate fără tehnologia VR. Temutul rău de mișcare este destul de rar. Pentru cei care vor să folosească jocuri VR și alte tipuri de conținut 3D în mod serios și regulat, soluția actuală cea mai bună este HTC Vive.

Etichete: ,