REVIEW FIFA 23 – Cântecul de lebădă răsună puternic

Scris de | 5 octombrie, 2022

Sezonul lansărilor de toamnă în lumea gaming-ului este acum în plină desfășurare și, ca un semn care marchează acest lucru în fiecare an, a venit și lansarea noului joc din seria FIFA, a celor de la EA. De data aceasta însă, însemnătatea sa este puțin diferită, pentru că putem foarte bine să vorbim despre „ultimul FIFA”, deoarece parteneriatul dintre compania de jocuri video și forul internațional ajunge la sfârșit, iar perspectivele pentru o continuare par să fie zero.

Bineînțeles, cel mai popular joc de fotbal va continua, însă sub un alt nume. Că va fi EA Football, EAFC, sau cine știe ce alt apelativ va găsi compania, rămâne de văzut. Însă licențele pentru cluburi și jucători există în continuare, și știm asta deoarece mulți și-au confirmat prezența în jocul de anul viitor, alături de reprezentanți ai ligilor profesioniste din Germania, Anglia, Spania, sau reprezentanți ai UEFA. Însă până să aflăm ce ne rezervă viitorul acestei francize, zic mai bine să aruncăm un ochi asupra a ceea ce ne oferă prezentul. Deci, ce e nou în FIFA 23?

Noutățile de gameplay

FIFA 23 chiar aduce noutăți în materie de gameplay, și unele destul de importante. Sunt două mecanici noi prezente, Power Shot și Power Tackle. Prima îți permite să trimiți ghiulele spre poartă, de la distanță sau din apropiere, în timp ce cu a doua te duci la cosit, fiind o alunecare de ultimă instanță cu care te vei ruga să prinzi mingea, și nu piciorul adversarului (sau, cine știe, poate invers, în funcție de câți nervi ai la momentul acela).

Ambele mecanici sunt de tipul high risk – high reward, și îți oferă noi moduri de a finaliza un atac sau de a stopa altul, venind cu avantaje și dezavantaje. În cazul Power Shot-ului, poți pregăti o bombă de la 30 de metri la care portarul va reacționa mai greu, însă timpul de pregătire a șutului e de vreo 2-3 secunde, timp în care poți fi deposedat extraordinar de ușor. În ceea ce privește Power Tackle-ul, o intrare la risc reușită îți va da o doză mică de adrenalină, însă în cazul în care prinzi și piciorul cuiva o să te trezești cu un galben aproape sigur, sau în unele cazuri chiar un roșu. Mecanica pentru amândouă e destul de simplă, și faptul că va trebui să îți alegi momentul în care te folosești de ele le face să se simtă fresh și binevenite în gameplay-ul lui FIFA 23.

Jocul în sine este mai lent decât în anii anteriori, iar acesta nu e deloc un lucru rău. FIFA 23 necesită mai multă răbdare, nu te mai lasă să iei mingea cu un singur jucător și să alergi cu ea până în poartă, cum era cazul în anii precedenți. Este încurajat jocul în pase, iar un dribbling reușit va scoate adversarul din joc mult mai rapid, motiv pentru care și apărarea trebuie să fie mai atentă. Sunt câteva tactici pe care le poți abuza deja, ca în fiecare an, însă pot fi blocate și suntem departe de momentele kick-off glitch-ului din FIFA 19 sau de centrările de la începutul lui FIFA 14, care asigurau un gol în cam 75% din cazuri.

Fazele fixe au primit și ele modificări semnificative, iar acum poți alege în sfârșit locul în care vei lovi mingea (la lovituri libere și cornere), nu direcția în care o vei trimite spre poartă. O linie îți arată zona în care ar trebui să se ducă aceasta și de asemenea vei vedea pe ecran și tipul de lovitură pe care o vei avea, în funcție de locul în care piciorul jucătorului va face contactul cu aceasta. Penalty-urile sunt și ele mult mai ușor de executat și nu mai trebuie să te comporți cu stick-ul de parcă e făcut din sticlă, de teama ca nu cumva mingea să ajungă pe Stația Spațială. La FIFA 23, penalty-urile se apără în principal, nu se ratează.

Ultimate Team

Cel mai popular mod de joc al FIFA este prezent și în acest an cu câteva noutăți, cea mai importantă dintre acestea fiind Moments, un nou mod de joc care te pune în diferite scenarii pe care trebuie să le duci la capăt. Unele dintre ele au și diferite tematici, urmând spre exemplu cariera lui Kylian Mbappé sau Jürgen Klopp, în timp ce altele te pun doar să faci anumite skill-uri și să înscrii sau să înregistrezi un număr de pase fără să pierzi mingea. Există și recompense pentru îndeplinirea fiecărui obiectiv, pe care le cheltui peee.. pachete, normal.

Pentru că da, pachetele încă sunt „the bread and butter” pentru Ultimate Team. Sigur, poți construi o echipă competitivă parcă mai repede ca oricând, ținând cont de câte variante diferite de jucători există deja pe piață și pot fi obținute din SBC-uri, însă tot vei avea un dezavantaj în fața unei persoane care alege să cumpere FIFA Points după pofta inimii și cumpără pachete peste pachete.

La fel ca în fiecare an, gameplay-ul din Ultimate Team este puțin diferit față de cel din modurile offline, precum Career sau Kick Off. Este o idee mai rapid și parcă jucătorii sunt mai predispuși la greșeli, însă per total rămâne o experiență plăcută, deși extraordinar de frustrantă în anumite momente. Sistemul de chemistry este însă nou și, deși la început poate părea puțin copleșitor, vei descoperi că felul în care funcționează nu e chiar atât de diferit față de ce găseai înainte și parcă îți permite puțin mai multă libertate în alcătuirea echipei.

Career Mode

Career Mode este cel mai popular mod offline al FIFA, iar în 2022 vine cu câteva modificări destul de mici, însă care îți pot îmbunătăți experiența de joc destul de mult. Astfel, în FIFA 23, poți intra în pielea unui antrenor din viața reală și să îi duci mai departe munca la clubul la care activează, sau chiar să îl îndrepți către o provocare complet nouă. Mie mi-a surâs mai mult a doua variantă, așa că am dat drumul la obiectivul „Șumudică la Barcelona/Real Madrid până în 2027”. Cum am zis, e o modificare destul de mică, dar adaugă o dinamică foarte interesantă pentru Career Mode și îți permite să îți creezi noi obiective, ajutând astfel modul pe termen lung.

Cealaltă noutate majoră din Career Mode e reprezentată de „playable highlights”, posibilitatea de a juca doar fazele importante dintr-un meci, astfel încât să economisești timp și să termini mai repede sezonul. Numărul fazelor este în concordanță cu nivelul celor două echipe, și am recurs la asta de obicei atunci când adversarul era unul inferior și nu mai voiam să joc întreaga partidă. Este sincer o adiție excelentă, și îți permite să termini un sezon mult mai repede ca înainte, păstrând totuși un nivel de control mai mare decât dacă ai simula rezultatele partidelor, precum erai nevoit în anii anteriori.

Există și noi animații pentru diferite momente, precum semnarea sau vânzarea unui jucător, însă odată ce le vezi de câteva ori vei căuta rapid butonul de skip, iar meniul din Career Mode este acum similar cu cel principal, având aceeași dispunere. În plus, există și un transfer analyst, care îți va da acum o notă în funcție de suma pe care o cheltui pe un jucător și cât de bine se potrivește în echipa ta acesta.

În Player Career, EA a introdus un mecanism de luat decizii prin care îți poți forma o anumită personalitate dintre cele trei prestabilite: Maverick, Virtuoso sau Heartbeat. Acestea definesc practic tipul de jucător pe care l-ai creat și arată dacă ești mai egoist și preferi să ieși tu în evidență sau dorești să îți pui în valoare și colegii. E o adiție interesantă, care mai aduce puțină culoare binevenită într-un mod care avea nevoie de ceva nou.

Pro Clubs / VOLTA

Cum FIFA 23 are multe moduri de joc, e normal ca unele să fie trecute cu vederea, însă fanii Pro Clubs vor fi cu siguranță nemulțumiți să afle că, din nou, nu prea sunt lucruri noi în modul lor preferat de joc. Principalul aspect pe care îl aștept și eu pentru a-mi putea începe călătoria în Pro Clubs așa cum trebuie este crossplay-ul, care însă nu este încă disponibil. Ar trebui însă să vină în următoarele câteva luni.

Interesant este că acum Pro Clubs și VOLTA alcătuiesc un fel de tot unitar, cele două moduri fiind prezentate la pachet în acest an și oferindu-ți posibilitatea de a obține recompense în ambele, indiferent care dintre ele îți place mai mult. Asta mi se pare o decizie foarte inspirată, pentru că cele două oferă o experiență de joc similară, alături de prieteni, fiind construite special pentru asta.

În principal, noutățile se rezumă la customizarea jucătorului tău și progresia comună pe care o poți face atât prin VOLTA, cât și prin Pro Clubs. Gameplay-ul e similar cu ce găsești în celelalte moduri, și există noi posibilități de minigame-uri în VOLTA, precum și stadioane mai mari.

Crossplay

Am menționat de posibilitatea crossplay-ului, iar anul acesta l-am încercat mai mult ca niciodată în primele zile de lansare. Funcționează excelent, atât în modurile simple, cât și în cele mai complexe, precum Ultimate Team, și nu am avut probleme nici cu cei care evoluau de pe PC, nici cu cei de pe PlayStation. Mai mult, transfer market-ul din Ultimate Team este și el acum împărțit de mai multe platforme, astfel că poți cumpăra jucători de la un jucător de FIFA de pe PS5, chiar dacă tu te joci pe un Xbox One sau Series X. Sunt foarte curios cum va impacta asta piața și prețurile jucătorilor, care tindeau uneori să difere radical de la platformă la platformă.

Abia aștept să avem în sfârșit și posiblitatea de crossplay pentru Pro Clubs și VOLTA, modurile care au cea mai mare nevoie de o astfel de funcție.

Grafică

În termeni grafici, acesta este probabil cel mai observabil upgrade din ultimii ani, însă în continuare lipsesc câteva elemente importante, precum fața lui Darwin Nunez, noul atacant al lui Liverpool, pe care sper ca EA să o integreze totuși într-un update curând. Jucătorii și stadionul arată însă mai bine ca niciodată, iar acum poți vedea în timp real efectul pe care îl are partida asupra gazonului, urmele lăsate de o alunecare fiind vizibile. Practic, la sfârșitul meciului, terenul chiar arată ca și cum s-ar fi jucat fotbal pe el, iar acesta mi se pare un element în plus la experiența de joc.

Contactele sunt și ele mai realiste ca niciodată, tehnologia HyperMotion 2 fiind responsabilă pentru asta. În plus, vei putea remarca și felul în care se mișcă degetele portarilor atunci când resping un șut dificil sau piciorul unui fundaș care blochează o torpilă de la distanță.

Pentru „ultimul FIFA”, cel mai nou joc al EA reușește să ridice ștacheta față de ultimele iterații ale seriei, iar noutățile pe care le introduce își găsesc un loc bun în gameplay, suficient de utile încât să merite încercate, dar în același timp deloc overpowered. Jocul este mai lent, mai apropiat de ceea ce vedem la televizor sau pe stadion, și necesită ceva mai multă răbdare în marea majoritate a cazurilor. Iar Career Mode vine cu acele modificări mici, dar suficient de interesante cât să ofere o nouă dimensiune provocărilor pe care le poți încerca.

• Power Shot și Power Tackle chiar aduc ceva nou și integrarea lor în gameplay a fost foarte bună.
  • Micile upgrade-uri grafice sunt foarte satisfăcătoare și îmbunătățesc experiența de joc.
  • Career Mode are acum și mai multe opțiuni de personalizare și challenge-uri pe care le poți încerca.