Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO: soluția pentru STALKER 2 în 4K

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO: soluția pentru STALKER 2 în 4K

Scris de | 16 decembrie, 2024

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl este cel mai „hot” shooter al momentului, gamerii fiind nevoiți să aștepte peste 15 ani de la ultimul joc al seriei. Nu doar că noul titlu aduce o atmosferă captivantă și gameplay imersiv, dar beneficiază și de cele mai noi tehnologii de la NVIDIA, care asigură nu doar grafică de top dar și performanță foarte bună. Am testat jocul alături de o placă video de top, un NVIDIA GeForce RTX 4080 Super în implementarea AERO de la Gigabyte, una dintre cele mai performante variante a acestui GPU din piață, disponibilă alături de alte modele RTX 40 Super de la Gigabyte în ofertele magazinelor de specialitate.

GeForce RTX 4080 Super în implementarea AERO de la Gigabyte

Să începem cu hardware-ul, pentru că fără el nu am putea nici să rulăm aceste jocuri. Gigabyte a construit una dintre cele mai mari implementări de GeForce RTX 4080 Super din piață, deci dacă vrei un GPU de acest gen în varianta „AERO”, asigură-te mai întâi că ai spațiu destul în carcasă. Vorbim despre o placă cu lungime de 34,2 cm, lățime de 15 cm și înălțime de 7,5cm. Asta înseamnă că placa ocupă mai mult de 3 slot-uri pe partea din spate.

Dimensiunile se datorează unui sistem de răcire masiv, care are la bază o imensă placă de cupru care face contact cu cipul grafic, și VRAM-ul, căldura fiind transferată prin 9 țevi de cupru care sunt conectate la radiatorul imens. Trei ventilatoare de 110mm asigură răcirea acestui radiator, iar Gigabyte folosește un design asimetric, cu două ventilatoare care se rotesc împotriva acelor de ceasornic și unul, cel din centru, care se rotește spre dreapta. Atunci când este în idle, sau temperatura este prea mică, aceste ventilatoare nici măcar nu se rotesc, pentru a asigura o funcționare complet silențioasă. Ba chiar placa este de tip „dual BIOS”, putând alege între profilul OC, de performanță înaltă, și cel „Silent”, cu frecvențe mai mici.

Cu un TDP declarat de 320W, Gigabyte recomandă o sursă de 850W. Dacă nu ai o sursă cu conector cu 16 pini, va trebui să alimentezi această placă cu trei conectori PCI-Express de 8 pini cu ajutorul adaptorului din pachet.

Nu este de mirare însă că ai nevoie de atât de multă putere. Avem de a face cu un GPU AD103 complet, cu toate cele 10240 nuclee CUDA active, 320 de nuclee Tensor pentru aplicații AI și 80 de nuclee RT (ray tracing) pentru accelerarea capabilităților de acest gen din jocuri. Mai există și 16 GB memorie GDDR6X cu bus pe 256-biți și câteva LED-uri RGB pe logo-ul lateral, care pot fi sincronizate cu restul sistemului. Nu există decât un singur GPU de gaming mai puternic decât acesta în lume, iar acela este GeForce RTX 4090.

Acest impresionant GPU a fost integrat într-un sistem de gaming pe măsură cu procesor AMD Ryzen 7800X3D, până nu de mult, cel mai performant procesor de gaming din lume. Acesta folosește și un kit de 32 GB de memorie DDR5 la 6000 MT/s de la Kingston (implementarea Fury Beast). Cu un televizor OLED 4K la 120 Hz pe post de monitor este greu de crezut că nu poți avea o experiență de gaming de top pe un astfel de sistem.

După 15 ani de așteptare, STALKER 2 este, în sfârșit lansat

Este un adevărat miracol că STALKER 2 a ajuns în sfârșit pe piață, jocul fiind anunțat, anulat și reanunțat, numai ca războiul din Ucraina să oprească din nou dezvoltarea. Se pare însă că echipa GSC Gameworld nu a stat degeaba și a adus pe piață unul dintre cele mai „pretențioase” jocuri de până acum, și pe bună dreptate. Cu Unreal Engine 5 la bază și tehnologiile RTX de la NVIDIA disponibile din prima zi, STALKER 2 oferă grafică de top, și performanță pe măsură, pe hardware-ul corect.

STALKER 2 este un joc imersiv, și vei dori să te poți „pierde” prin Zona de excluziune din jurul Cernobîlului. Pentru asta trebuie să configurezi jocul pe cele mai înalte detalii grafice posibile, și să ai pare și de un display cât mai performant. Pentru a putea pune în valoare capabilitățile televizorului OLED 4K la 120 Hz GeForce RTX 4080 Super pare să fie exact ceea ce trebuie pentru STALKER 2. Nu doar că am putut să dau toate setările pe profilul „Epic” cu această placă video, dar am putut să mă bucur și de tot ceea ce are de oferit display-ul în materie de tehnologii de afișare și reducere a timpului de răspuns.

STALKER 2: Heart of Chornobyl are loc pe o hartă de 64 de km pătrați, acea „zonă de excluziune” care are în centru vechea centrală nucleară. Această zonă este atent construită și realist redată în joc. Dacă compari screenshot-uri din primul joc și imagini din cel nou, aproape că imaginile noi pot trece drept fotografii, pe când cele vechi par screenshot-uri dintr-un joc rudimentar. Pentru a oferi însă impresia de realism, jocul taxează plăcile video la maximum.

Pe de-o parte avem o redare realistă a mediului înconjurător, cu modele de clădiri, vehicule, copaci și multe alte elemente atent realizate, cu texturi la rezoluții înalte. Cei 16 GB de memorie al lui GeForce RTX 4080 Super se descurcă perfect pentru texturi de top în rezoluție 4K. Cred însă că vegetația este cea care „vinde” aspectul realist al jocului cel mai mult. Iar aceasta este cu siguranță și motivul pentru care STALKER 2 este un joc atât de pretențios. Oriunde te uiți sunt copaci și plante peste tot, fiecare element fiind dinamic, lăsând umbre realiste în mediul înconjurător. Astfel, chiar și cele mai puternice plăci grafice ar putea fi „taxate” suplimentar de acest joc atunci când setezi totul pe „Epic”.

Harta imensă din STALKER 2 și faptul că jocul este complet dinamic, de la ciclul zi-noapte, la prezența de anomalii periculoase, și faptului că este populat cu tot felul de creaturi mutante, și, desigur soldați și alți „stalkeri” gata să te elimine pentru resursele pe care le ai la tine, sunt de asemenea elemente care pot pune la încercare chiar și cel mai puternic sistem.

STALKER 2 integrează cu capabilități DLSS 3 cu Frame Generation integrate

Vestea bună este că jocul s-a lansat încă din prima zi cu tehnologii NVIDIA RTX. Asta înseamnă că dacă ai la dispoziție un GPU RTX vei putea accelera semnificativ framerate-ul, dar și timpul de răspuns. DLSS 3, tehnologia de upscaling de la NVIDIA este primul pas către framerate-uri înalte. Fără DLSS, chiar și pe un RTX 4080 Super (și cu un procesor Ryzen 7 7800X3D cu 32 GB DDR5), framerate-ul din STALKER 2 stă în rezoluție 4K pe la 40-50 de cadre pe secundă, în funcție de scenă, iar activarea DLSS, pe Balanced sau Performance urcă această valoare până pe la 70 de cadre pe secundă. Deja accelerarea este semnificativă, peste „pragul” de 60 de cadre pe secundă care este considerat un gameplay fluid de majoritatea gamerilor.

Diferența de calitate a imaginii este insesizabilă între upscaling de la o rezoluție mai joasă către 4K prin DLSS, sau acel 4K nativ, dar diferența de performanță este majoră. Practic, nu pierzi nimic dacă activezi DLSS, ai numai de câștigat. Iar pentru că ecranul poate să afișeze 120 de cadre pe secundă, am apelat și la Frame Generation, o altă componentă cu AI din DLSS 3. Pe lângă faptul că nucleele Tensor fac upscaling, acestea pot să introducă între cadrele randate și cadre noi, care să crească și mai mult fluiditatea gameplay-ului.

Eram sceptic în legătură cu Frame Generation, întrucât am văzut și implementări mai puțin bune din partea unor dezvoltatori, dar GSC Gameworld pare că a făcut o treabă bună cu STALKER 2. Deși de obicei mă joc cu un gamepad, chiar și pe PC, pentru STALKER am ales să folosesc mouse-ul și tastatura, întrucât precizia în gameplay este foarte importantă. Eram sigur că Frame Generation ar putea introduce lag deranjant, însă sunt bucuros să raportez că nu este cazul. Nu am sesizat o îngreunare a gameplay-ului, ba chiar după ce am activat și NVIDIA Reflex, tehnologia care scade lag-ul întregului sistem prin sincronizarea mai bună între cadrele redate de CPU și GPU, timpul de răspuns a fost chiar mai mic decât jocul fără DLSS sau Reflex, iar, în consecință, gameplay-ul mai fluid.

Jocul rareori atinge 120 de cadre pe secundă pe un RTX 4080 Super chiar și în aceste condiții, însă pot raporta că în general, framerate-ul este de peste 100 de cadre pe secundă în 99% din situații. Foarte rar am observat scăderi sub 100, iar asta se datorează, cel mai probabil faptului că jocul este lansat foarte recent, iar anumite bug-uri încă necesită patch-uri. Ba chiar trei patch-uri s-au lansat în ultimele câteva zile, cât testam jocul și sunt promise îmbunătățiri în perioada următoare. Atât timp cât ai un monitor compatibil cu G-Sync, care să sincronizeze frecvența cu framerate-ul, nu vei sesiza mici scăderi de framerate, jocul fiind în continuare fluid, iar controlul va fi neafectat.

Pentru o experiență de gameplay 4K, GeForce RTX 4080 Super este soluția

Momentan nu am jucat decât vreo 10 ore din STALKER 2, ceea ce ar putea fi mult pentru un joc single player „obișnuit”, dar pentru acesta, pot spune că am explorat doar primele două zone disponibile, deci probabil că mai am alte câteva zeci de ore de joc pentru a vedea finalul poveștii.

Cert este că lumea din STALKER 2 m-a cucerit și cred că va fi greu să mă dezlipesc de el până când nu îl termin. Mă bucur că am avut la dispoziție placa GeForce RTX 4080 Super-ul pentru a-l juca, pentru că nu cred că m-aș putea întoarce la detalii mai scăzute după ce am văzut cum arată și cum se mișcă jocul pe o placă video de top. De altfel, implementarea AERO de la Gigabyte s-a dovedit a fi una excelentă, cu un nivel de zgomot redus și temperaturi scăzute. Aceasta s-a dovedit a fi într-adevăr o „super” placă și nu îmi este deloc greu să o recomand celor care vor să exploreze virtual împrejurările centralei nucleare din STALKER 2 în 4K. 

Articol susținut de NVIDIA și Gigabyte.

Advert 61

Etichete: , , , , ,