Încă de la primele plăci video GeForce RTX, cei de la NVIDIA s-au angajat într-o misiune prin care vor să revoluționeze gamingul. Iar aici nu discutăm despre gameplay, poveste, sau alte lacune ale jocurilor moderne, ci despre tehnologii care vor face lansările viitorului să arate chiar și mai bine. Dar până să vorbim despre viitor trebuie să ne axăm pe prezent, iar pentru astăzi am revenit la Indiana Jones and the Great Circle că tot a fost lansat noul DLC The Order of Giants, pentru a vedea cu ochii mei adiția tehnologiei RTX Hair.
Sistemul pe care am testat noua tehnologie este o bestie de la MSI care folosește cele mai tari componente ale producătorului, printre care regăsim și o placă video NVIDIA GeForce RTX 5090 răcită cu lichid, alături de un procesor AMD Ryzen 9 9900X – adică o super configurație care ar trebui să ruleze fără probleme cu toate detaliile în blană.

Ce este și ce face NVIDIA RTX Hair?
Prin intermediul tehnologiei RTX Hair cei de la NVIDIA rezolvă o problemă veche întâlnită în game development, și-anume simularea părului sau a blănii. Asta a reprezentat, pentru mulți-mulți ani, o problemă serioasă a industriei. Vedem jocuri precum Cyberpunk 2077 în care lumea arată superb, iluminarea pică mai ceva ca-n realitate, însă părul personajelor arată de parcă este un element LEGO atașat de cap. Sau în Avowed, joc construit folosind motorul grafic Unreal Engine 5; iar aici redarea părului este mai fericită, arată a păr, însă modul în care se mișcă și interacționează cu jocul… ei bine, altă poveste cu totul. Și la fel, parcă îți rupe din senzația de realism pe care vrea să o ofere producătorul.

Iar asta se datorează faptului că părul personajelor din jocuri adesea este construit din triunghiuri — adică la fel ca și restul jocului. Iar din triunghiuri să faci fire de păr, mai greu. Se folosesc fel și fel de trucuri, iar de ceva vreme motoarele grafice moderne au încercat să introducă sisteme de simulare mai avansate. Dar ce n-au reușit ei, au făcut NVIDIA prin introducerea tehnologiei RTX Hair. Și uite-așa, se schimbă complet modul în care arată părul din jocuri, iar rezultatele ar trebui să se simtă atât pe zona de realism, dar și pe zona de performanță, acolo unde RTX Hair promite eficiență mai mare decât metodele clasice de render.

În practică, cu ajutorul ray tracingului placa video este acum capabilă să folosească niște forme noi, numite Linear Swept Sphere (LSS). Și ce se întâmplă este că firele de păr nu mai sunt formate din triunghiuri la ghici, ci folosesc mai multe forme cilindrice legate între ele pentru a simula un fir de păr. Iar cu ray tracing, fiecare fir de păr este randat individual. Asta îi oferă un aspect mult mai realist, iar atunci când personajul nu este în prim plan îi permite plăcii video să randeze aceste fire la calitate mai mică pentru a nu avea un impact chiar atât de mare.
Un super build MSI
Pe hârtie cam asta este povestea, însă situația din teren este ceva mai complexă. Așa că am pus mâna pe bestia asta de PC de gaming de la MSI dotat cu o placă video NVIDIA GeForce RTX 5090 Suprim Liquid răcită cu apă, un procesor Ryzen 9 9900X, 64GB de memorie RAM și un SSD PCI Gen5. Iar această configurație conține circa ăle mai tari componente pe care MSI le are în oferta sa: vorbim despre o placă de bază MSI X870E Carbon WiFi dotată cu toate nebuniile necesare unei platforme moderne, cea mai tare distribuție de RTX 5090 de pe piață, o carcasă MSI MAG Gugnir 300R Airflow și cea mai nouă sursă din catalogul producătorului, MSI MEG Ai1600T PCIE5. Evident, capacitate de 1600W pentru până la două plăci d-astea în NVLink, și toate cablurile posibile și imposibile.


Configurația asta, cum se prezintă așa, este undeva pe la 5.000 – 5.500€. De aici 3.200€ ar fi placa video singurică, iar restul de componente sunt premium… deci 1+1 fac fomică. Dar o astfel de configurație, care va mânca pe pâine orice joc cinci ani de-acum înainte la detalii maxime, este un moft pe care unii și-l vor asuma. Iar dacă ești pregătit să te-arunci la ceva de genul, o poți face folosind componente MSI aproape în întregime – evident, procesoare și memorii RAM nu fabrică, dar nu le-aș forța mâna că parcă și vedem mâine poimâine vreo colaborare nebună.
Placă video | MSI GeForce RTX 5090 32G Suprim Liquid SOC |
Procesor | AMD Ryzen 9 9900X |
Sistem de răcire | MSI MAG CoreLiquid A15 360 |
Placă de bază | MSI MPG X870E Carbon WiFi |
Memorie RAM | XPG Lancer Neon RGB DDR5 64GB 6000MT/s |
Stocare | MSI Spatium M580 FROZR PCIe 5.0 |
Sursă | MSI MEG Ai1600T PCIE5 |
Carcasă | MSI MAG Gungnir 300R Airflow |



Ce primești la banii ăștia este poate cea mai tare distribuție de GeForce RTX 5090 de pe piață, răcită de un AIO de 360mm care ține în frâu bestia și îi oferă headroom generos pentru overclock. Deci se poate stoarce și mai multă performanță de aici. Iar formatul ăsta cu radiator i-a permis producătorului să facă placa video mult mai mică, astfel nu mai ai 40cm de bestie care trage de portul PCI Express de pe placa de bază. Ai o tulumbă de 36 cu apă în ea, dar măcar pe aia o poți atârna în mai multe locuri.
Și-aș vrea să aruncăm o privire rapidă și la sursă, pentru că una de 1600W n-am mai văzut de mult. Este vorba despre MSI MEG Ai1600T, o sursă care folosește standardul ATX 3.1 care permite conectarea a mai multe componente și oferă un I/O simțitor mai generos în comparație cu alte surse high-end. Platforma hardware pe care este construită sursa este de server, deci stabilitatea și eficiența sunt garantate, iar cu ajutorul unui sistem de radiatoare și a ventilatorului cu mod 0db, aceasta poate sta complet silențioasă și-n sarcini mari. Iar la 1600W, ai cam dublul puterii necesare unui PC de gaming serios. Iar în scenariul nostru, cu o RTX 5090, cred cu tărie că avem headroom pentru o a doua placă, în cazul în care va fi nevoie.


Niciun joc nu e destul de solicitant pentru NVIDIA GeForce RTX 5090
La așa sistem, era și normal ca Indiana Jones and the Great Circle să ruleze super bine, chiar și-n ciuda cerințelor mari de sistem. Așa că am setat jocul la 4K, am selectat preset-ul de grafică Supreme și am activat Full Ray Tracing cu RTX Hair pe Ultra. Evident, ca să-l pot rula în condițiile astea și la această rezoluție am folosit DLSS 4 pe modul Performance, alături de Multi Frame Generation 4X pentru a obține un framerate cât mai mare posibil. Astfel am avut mai tot timpul peste 200FPS la rezoluție 4K.
Joc | Setări | Medie FPS |
---|---|---|
Indiana Jones and the Great Circle | 4K, Supreme, Full Ray Tracing, RTX Hair Ultra | 218 FPS |
Dar haideți să discutăm despre RTX Hair, că asta este noutatea, iar diferența este destul de mare; de la o textură cu nuanțe de maroniu și gri, acum chiar avem șuvițe de păr care arată realist și sunt luminate corect. Iar asta, comparativ cu multe alte artificii vizuale, chiar face o diferență serioasă. Acum, Indy arată cu atât mai bine, iar versiunea mai tânără a lui Harrison Ford este mai convingătoare ca niciodată. Și dacă n-aș fi știut că vorbim despre un joc, aș fi putut fi păcălit ușurel cum că e ceva film din seria Indiana Jones pe care n-am apucat să-l văd încă.




Iar dacă erați pasionați de gaming pe PC și-acum vreo 10 ani, poate vă mai aduceți aminte de NVIDIA Hairworks. This is it now… pe steroizi! Impactul asupra performanței este similar, însă acum se datorează Path Tracing-ului, nu optimizării proaste. Doar că de data asta, și cu hardware-ul ăsta, NVIDIA are toate șansele de reușită. Odată implementat, alături de redarea mult mai fidelă a ochilor, personajele din jocuri vor arăta și mai bine ca până acum. Avem neapărată nevoie de asta? Sincer, cred că da, și în combinație cu tehnologii precum RTX Neural Faces, jocurile care vor fi construite cu Ray Tracing în minte se vor apropia de realitate mai mult decât sunt unii oameni confortabili. Iar chestia asta se va putea aplica în mai mult decât jocuri, astfel și animațiile sau alte produse de entertainment s-ar putea bucura de aceste îmbunătățiri.