Battlefield a scos capul pe piață în 2002 cu un debut exploziv, fiind numit unul dintre cele mai bune jocuri ale acelui an. Iar când a primit și un rival pe măsură la un an distanță, odată cu lansarea din 2003 a primului titlu Call of Duty, franciza de shootere militare a celor de la EA Games a devenit imediat parte din cultura populară. Apogeul a venit în 2011 odată cu Battlefield 3 a cărui lansare a fost numită drept “cea mai mare lansare a unui FPS din istoria companiei.”
În anii ce-au urmat, franciza a avut și momente bune, și momente mai puțin bune, dar a reușit să păstreze o constanță care a făcut-o relevantă în cei peste 20 de ani care au trecut de la prima lansare. Și toate acestea erau să se ducă pe apa sâmbetei odată cu lansarea lui Battlefield 2042, de departe cel mai slab joc din serie. Era nevoie de o direcție nouă, se simțea că trebuie să se schimbe multe. Iar asta a dus la formarea Battlefield Studios, cu promisiunea că următorul joc din serie va fi bun.
Șase: vine Battlefield 6! Iar ăsta, acum că avem și datele oficiale, a depășit Battlefield 3 ca și vânzări. Iar asta puteam să v-o spun încă de prin perioada Open Beta, când gamerii din toată lumea au realizat că au în față un joc neașteptat de bun. Iar lansarea oficială a decurs fenomenal: 656.067 jucători activi în prima zi pe Steam. Fiți atenți! DOAR PE STEAM. Mai pui la socoteală și consolele unde ai, de fapt, grosul de jucători și realizezi că Battlefield 6 a vândut ȘAPTE milioane de copii în primele trei zile. Sau cum s-ar zice, a rupt gura târgului! Așa că n-aveam cum să nu-mi dau și eu cu părerea, iar după o săptămână și ceva de jucat, am reușit să iau o pauză ca să pun cuvintele astea cap la cap.

Battlefield 6 este jocul pe care nu știam că-l vreau
23 de ani de la prima apariție a lui Battlefield 1942, și tot ce-au ținut fanii minte în această perioadă a fost experiența multiplayer. Așa că voi începe direct prin a spune că deși componenta single-player din Battlefield 6 nu se ridică la nivelul campaniilor din Call of Duty, mi se pare că este doar un bonus pentru jocul care ne interesează pe toți… ăla multiplayer.
Dar nu mi s-ar părea corect să vorbesc despre ceea ce devine rapid noul meu joc multiplayer favorit fără să acopăr tot ce are de oferit. Iar din punct de vedere narativ, Battlefield 6 ne oferă așa, un schelet de poveste militară în care NATO trebuie să lupte cu o grupare mercenară numită Pax Armata. Aceștia din urmă au început să facă pace cu bâta prin state din Europa, iar asta a dus la destabilizarea zonei… bla, blaa, blaaa. Misiunile sunt interesante și încearcă să reproducă drama și elementul epic din Call of Duty, dar livrarea nu este chiar la același nivel. Avem set piece-uri interesante, dar majoritatea chestiilor mișto se întâmplă prin cinematice.
De-a lungul celor nouă misiuni, cu tot cu cinematice, te uiți la vreo cinci ore de content. Adică cam cât un mini-series pe Netflix sau HBO. Sau în termeni de Battlefield, câteva ore bune de tutorial ca să te obișnuiești cu mecanicile jocului dacă ești aici pentru prima dată. Există și-o explicație pentru asta: din cauza haosului din perioada de dezvoltare a lui Battlefield 6, componenta single-player nu era încă pregătită în luna mai 2025. Dar e ok, pentru că sunt sigur că nimeni nu a cumpărat jocul gândindu-se ce-o să rupă campania preț de 50 de ore.


Acum c-am mâncat coaja de la pâine, hai să vă bag în miez: multiplayer. Iar aici, oricât de mult aș vrea să comentez despre una și alta, nu pot decât să spun că este cel mai smooth joc pe care l-am butonat recent. Dar haideți să trecem așa prin ce avem de jucat. Battlefield a fost mereu sinonim cu hărți imense pe care jucătorii pot crea haos cu avioane de vânătoare, elicoptere și tot felul de bubuitoare de calibru mare. Doar că momentan nu mă simt chiar așa cu Battlefield 6, acțiunea fiind concentrată pe zone mai mici. Asta e așa, ca să muște și din piața de jucători de Call of Duty care-s obișnuiți cu arene mici. Iar asta duce la o atmosferă diferită, dar nu într-un sens rău neapărat.
Mirak Valley este cea mai bună hartă din multiplayer din punctul meu de vedere pentru că integrează ideea de all-out warfare – avioane, tancuri, rachete? DA! În același timp, Empire State elimină vehiculele și face Battlefield 6 ceva mai personal. Ești tu cu arma și echipa ta, spațiile sunt mai restrânse, atmosfera mai claustrofobă. Iar aici mi se pare că se simte cel mai bine acest joc, în ciuda faptului că am început ca hater al hărților noi și înghesuite.

Ca moduri de joc avem după cum urmează: Conquest și Team Deathmatch. Evident, există și altele, dar sunt variații ale ăstora două și realitatea este că oamenii acolo îi găsești. Pentru mine cel puțin, Battlefield este Conquest și atât, restul de moduri fiind acolo ca să atragă fanii altor francize competitoare. Iar noutatea mare pe anul ăsta este Escalation care forțează viteza meciurilor printr-un twist: odată capturat un punct, așa rămâne. Deci acțiunea se restrânge pe măsură ce echipele competitoare se apropie una de cealaltă, iar inevitabil și-o dau parte-n parte pe interval. E mișto Conquest, v-am spus?!
Altă noutate este Battlefield Portal. Dezvoltatorii jocului au înțeles că mare parte din experiența de comunitate este interacțiunea cu membrii ei, astfel au pus la dispoziția gamerilor un set de unelte speciale. Cu ajutorul acestora poți crea de la zero hărți pentru Battlefield 6, moduri de joc, și orice-ți trece prin cap. Adică cam la fel ca Workshop-ul Steam pentru Counter-Strike. Iar asta deschide o mulțime de oportunități și servește ca și community-service. Sunt sigur că lifespan-ul jocului va fi mărit considerabil de Portal, iar odată ce mă satur de gameplay-ul clasic voi începe să explorez creațiile celorlalți jucători.


Cel mai smooth shooter pe care l-am butonat recent
Acum că știm despre ce este vorba în Battlefield 6, cred că trebuie să vă povestesc și cum se simte jocul. Am spus-o deja și vreau să mă repet: este cel mai smooth shooter pe care l-am butonat recent. Am intrat în el, mi-am stat sfertul academic la coada de câteva sute de mii de oameni și m-am urcat în tanc. Și wow, cât de mișto se poate simți jocul ăsta! Soldații se mișcă destul de rapid, ceea ce setează un ton destul de alert, iar sistemul de mobilitate pare regândit de la zero. Fiecare sprint se simte rapid, poți să te arunci pe burtă, din poziția culcat te poți întoarce pe spate pentru a răspunde focurilor din sens opus, și overall se simte mai Call of Duty ca niciodată. Iar asta este o mișcare în bine care se potrivește cu hărțile mai înghesuite.
Pe zona de shooting avem un sistem robust, în care armele se simt bine și diferențele dintre categorii au un adevărat impact. Din nefericire, majoritatea jucătorilor vor sfârși cu o armă de asalt, fiind cele mai versatile. Iar asta se poate datorită dispariției claselor așa cum le știam. În Battlefield 6, indiferent că ești medic, inginer sau chiar și sniper, poți lua M4. Clasele acum nu mai sunt specializate pe un tip anume de armă, ci toată lumea folosește ce vrea. Nu-mi place asta, știrbește din experiența Battlefield, dar dacă așa atrage mai mulți boți umani pe care-i pot căsăpi… scopul scuză mijloacele.



Vehiculele se simt cam la fel ca-n trecut, și cum nu-l repari dacă nu e stricat, mi se pare că e numai bine. Mașinile și ATV-urile sunt la fel de haos ca-n jocurile trecute, elicopterele și avioanele rămân zburătoare înarmate, iar tanc-urile mă panichează la fel de tare când dau nas în nas cu ele pe hartă. Iar acum că sunt mai rare, parcă apreciez mai mult momentele în care pun și eu mâna pe un avion de vânătoare ca să curăț niște baze inamice.
Optimizare de nota zece
După cum vă spuneam, Battlefield Studios nu au vrut doar să facă un joc. Ideea a fost să creeze un titlu multiplayer pe care oamenii să-l aprecieze. Și cum impresionezi mai bine în 2025 decât prin lansarea unui joc optimizat impecabil?! Iar Battlefield 6 se simte atât de bine din cauza modului în care a fost construit. Deși Frostbite, în versiunea sa actuală, este capabil de ray-tracing și iluminare avansată, aici nu există. Iar motivul este simplu, că s-a urmărit maximul de performanță. Astfel avem NVIDIA DLSS 4 cu Multi Frame Generation, NVIDIA Reflex, și desigur, alternativele de la competiție.



Astfel că poți juca Battlefield 6 pe aproape orice sistem. Cerințele minime vorbesc despre plăci precum NVIDIA GeForce RTX 2060, iar la o căutare rapidă pe Google vei afla că poți scoate peste 60FPS lejer la FullHD pe această placă. Deci nu rulează cât să vezi meniul, merge cât să te bucuri de ce-are jocul de oferit și să poți juca niște multiplayer casual.
Pe sistemul meu, adică pe GeForce RTX 5080 combinată cu un Ryzen 7 9800X3D, mă joc la 4K cu preset-ul de grafică High, cu DLSS Performance fac undeva la 175-190FPS. Dacă mai ajustez setările, ori cobor rezoluția la 1440p, ajung la cele 240 de cadre pe secundă pe care le duce monitorul. Am testat jocul și pe o GeForce RTX 5070 de la Gigabyte, iar acolo am publicat niște rezultate mai precise pentru rezoluția 1440p.
Ah da, aici n-am folosit pic de Frame Generation, deci rezultatele pot fi îmbunătățite masiv. Doar că această tehnologie vine cu un input lag ceva mai mare, iar în cazul de față prefer un framerate sub 200 cu latență sub 10ms, decât să am 240FPS la 27-30ms. Dacă ești mai casual, ori vrei performanță maximă și nu te deranjează input lag-ul comparabil cu cel de pe console, pornește liniștit și Multi Frame Generation – grație modelului Transformer nu vei observa tăieri de cadre, artefacte sau alte impurități pe ecran.


Fără ray tracing și fără o atenție atât de mare pe zona de grafică, poate că te-ai aștepta ca Battlefield 6 să nu fie chiar atât de impresionant din punct de vedere grafic. Cu toate astea, unele peisaje din modul single-player m-au lăsat cu gura căscată, iar scenele post-apocaliptice după ce dărâmi o hartă întreagă alături de încă 63 de apucați într-un meci de Conquest sunt redate superb. Da, mai sunt momente în care umbrele sau iluminarea nu sunt chiar acolo unde-ar trebui, cu accent pe umbre, însă sunt și răsfățat din ăia cu placă video scumpă-n PC; nu-mi dați atenție. Iar grafica asta, alături de optimizarea foarte bună, servesc în avantajul nostru.
Și chiar dacă nu prea vorbesc despre asta de obicei, în cazul lui Battlefield 6 trebuie neapărat să vorbesc despre componenta audio. Cei de la Battlefield Studios și-au dat doctoratul pe sunet odată cu lansarea asta. Fiecare explozie îți crește pulsul, fiecare glonț de sniper care te ratează îți zburlește părul de pe spate, iar gălăgia făcută de o clădire în plin proces de demolare te va trimite direct în atmosfera de luptă din joc. Iar pentru siguranța sănătății voastre psihice, dezactivați voice chat-ul înainte de a intra pe un server online. Doar așa, ca să știți.