Flying Lotus – Until The Quiet Comes – Laptop jazz (Recenzie album)

Scris de | 17 octombrie, 2012

Flying Lotus – Until The Quiet Comes

9/10

Ne apropiem cu paşi repezi de finalul anului. Un an deosebit de fertil din punct de vedere al calităţii albumelor lansate. Chiar dacă socotim doar materialele disponibile înainte de luna curentă putem spune fără îndoială că 2012 a fost un regal pentru orice fan al muzicii. Şi chiar când credeam că nu mă mai poate surprinde nimic apare Until The Quiet Comes cu puterea unei supernove şi lasă în urmă o undă de şoc ce se resimte în tot universul muzicii independente.

Un nou album de la Flying Lotus e un eveniment. Artistul de la casa de discuri legendară Warp Records e unul dintre cei mai buni producători din lume la ora actuală. Nu o spun eu, o spun criticii şi colegii de breaslă. De aceea mă aşteptam la ceva care o sa mă impresioneze. Mi-a plăcut şi Cosmogramma, albumul anterior semnat de nepotul lui Alice Coltrane. Niciodată nu am crezut, însă, că va avea un impact atât de puternic.

Sunetul de pe Until The Quiet Comes poate fi descris ca electronic jazz. Mai exact, Flying Lotus foloseşte sunete electronice într-un mod experimental, ce aminteşte de improvizaţiile din jazz, cu tonalităţi diverse, instrumente ciudate şi piese pavate cu schimbări sporadice şi neprevăzute de ritm. Ce rezultă e o experienţă fonică deosebită ce creează stări de evadare şi de beatitudine. Nu e deloc uşor de ascultat, dar merită o audiţie repetată. Răsplata va fi pe măsură.

Peisajele sonore futuriste şi suprarealiste funcţionează doar în contextul în care albumul e ascultat de la cap la coadă. Flying Lotus ştie acest lucru, de aceea timpul acordat fiecărei piese din cele 18 variază de la un minut şi şapte secunde până la patru minute şi 39 de secunde. Nici mai mult şi nici mai puţin. Astfel, e greu să alegi piese favorite. Nu există aşa ceva. Există doar Until The Quiet Comes, şi trebuie audiat ca un întreg, nu pe părţi.

Artiştii ce apar pe Until The Quiet Comes nu eclipsează în nici un fel sunetul produs de american, cu toate că reprezintă nume mari din muzica independentă. Thom Yorke se află la a doua colaborare cu Flying Lotus, după ce a apărut pe piesa …And The World Laughs with You de pe Cosmogramma, basistul Thundercat apare pe DMT Song, iar Erykah Badu cântă pe See Thru To U, primul single al albumului.

Trebuie neapărat să menţionez cât de bine e produs şi mixat albumul. Una dintre cele mai stridente aspecte ale materialului e modul în care Flying Lotus foloseşte frecvenţele sonore. Chiar dacă jazz-ul avangardist nu e pe gustul tău, îţi recomand cu căldură Until The Quiet Comes dacă ai nevoie de un album pentru testat boxe sau sisteme stereo.

Muzicianul din secolul XXI creează prin orice mod disponibil. Muzica realizată pe calculator e la fel de importantă precum cea realizată cu un „instrument adevărat”. Arta înseamnă şi evoluţie. Indiferent dacă foloseşti un instrument analog sau digital, creaţia rezidă în ceea ce faci cu acele unelte. Flying Lotus a reuşit să creeze un album de temelie, şi a reuşit să facă asta înarmat cu un laptop şi o minte plină de imaginaţie.