Orange România a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri și a majorat investițiile pentru infrastructură în 2020. Interviu cu Pierre Etienne Cizeron, Chief Marketing Officer Orange România

Orange România a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri și a majorat investițiile pentru infrastructură în 2020. Interviu cu Pierre Etienne Cizeron, Chief Marketing Officer Orange România

2020 a fost un an atipic din toate punctele de vedere, iar criza sanitară a mutat pentru o vreme totul din offline în online. Pentru Orange România a însemnat regândirea strategiei pentru toate serviciile oferite, iar atenția s-a îndreptat pentru a răspunde cât mai bine nevoilor clienților, cu accent pe online și ecommerce, un lucru pe care nu l-a luat nimeni în calcul acum ceva mai bine de un an. Am stat de vorbă cu Pierre Etienne Cizeron, Chief Marketing Officer în cadrul Orange România și am aflat cum s-a descurcat compania în 2020, cum a evoluat numărul de clienți și cum se pregătește compania pentru adopția standardului 5G.

Scris de | 13 aprilie, 2021

connect: Ce rezultate financiare a înregistrat compania în 2020?

Pierre Etienne Cizeron: Anul 2020 a reprezentat piatra de încercare pentru întreaga economie şi deşi industria telecom a dat dovadă de multă rezilienţă în această perioadă dificilă, efectele crizei s-au simţit şi în acest sector. Actuala criză sanitară a pus la încercare toate sectoarele economice, iar efectele negative s-au văzut atât în rândul consumatorilor rezidenţiali, cât şi în rândul companiilor mici şi mijlocii şi a industriilor unde activitatea a fost parţial sau complet întreruptă. Cu toate acestea, pentru Orange România, anul trecut a fost unul decisiv în care și-a întărit poziția ca operator de servicii convergente.

Deși am fost forțați să luăm decizii rapide și să ne adaptăm contextului provocat de coronavirus prin regândirea operațiunilor, am făcut pasi importanți în dezvoltarea business-ului, măsuri ce vor aduce valoare adăugată clienților noștri pe termen lung. În ceea ce privește rezultatele financiare, chiar dacă au existat trimestre în care am înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri pe fondul scăderii generale a consumului, în intervalul octombrie-decembrie, Orange România a realizat o cifră de afaceri în valoare de 304 milioane de euro, în creștere cu 1,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Această evoluție a fost determinată de creșterea vânzărilor de echipamente digitale înregistrate în contextul crizei COVID-19, ce a mutat în online atât școala, cât și mediul de afaceri. Cifra de afaceri totală pentru 2020 este de 1,076 miliarde de euro.

connect: Ce bază de clienți are Orange în România?

Pierre Etienne Cizeron: La 31 decembrie 2020, Orange România oferea servicii mobile, fixe și TV pentru 10.727.000 de clienți, cu 1% mai mulţi comparativ cu finalul T4 2019. În acelaşi timp, am observat o creştere notabilă a numărului de clienţi care au ales să facă cumpărături pe internet, astfel că în perioada octombrie-decembrie 2020 am înregistrat o triplare a comenzilor ecommerce. De altfel, întreg anul 2020 s-a aflat sub semnul procesului accelerat de transformare digitală necesar atât în rândul companiilor şi instituţiilor publice, cât şi în cazul populaţiei generale care în mod natural sau nevoită de imprejurări şi-a adaptat comportamentul, trecând la telemunca sau şcoala online. În general însă, marea majoritate a clienţilor a adoptat cu rapiditate serviciile online, impulsionată în special de beneficiile aduse de acestea.

Un bun exemplu în acest sens este cazul abonamentului 100% digital YOXO, care a înregistrat creşteri constante pe parcursul ultimelor luni. Totodată, încrederea în YOXO şi preferinţa pentru un serviciu complet digital i-a determinat pe aproape 90% dintre utilizatori să recomande serviciul prietenilor şi celor apropiaţi.

connect: Care au fost provocările lui 2020? Cum a fost afectată compania de criza medicală?

Pierre Etienne Cizeron: La Orange, 1 din 2 români se bazează pe serviciile noastre și au nevoie de conectivitate la cele mai bune standarde, mai ales în această perioadă dificilă când viaţa s-a mutat din offline în online. De aceea, încă de la începutul pandemiei prioritatea noastră a fost să oferim clienţilor servicii la nivelul de calitate cu care erau obişnuiţi, chiar şi în cele mai solicitante condiții. Nu ne-am fi putut însă îndeplini acest angajament faţă de clienţi fără infrastructura de top a Orange România. Este una dintre cele mai importante resurse pe care le avem şi rezultatul a peste două decenii de consolidare și investiții iar în contextul actual, și-a dovedit performanțele încă o dată. Fiabilitatea acesteia și modul excelent în care a răspuns volumelor ridicate de trafic pe care le-a întâmpinat este rezul tatul unor eforturi corecte de optimizare luate la timp, precum şi meritul echipelor tehnice și de IT.

Din punct de vedere comercial, atenţia noastră s-a îndreptat spre a răspunde cât mai bine nevoilor clienţilor. Astfel, în 2020 am regândit portofoliul de abonamente ce acum include şi mai multe resurse de date şi numeroase opţiuni adaptate tuturor categoriilor de consumatori. În plus, am facilitat numarul clienţilor care au acces la reţeaua Orange 5G prin includerea opţiunii de internet 5G nelimitat în abonamentul Smart 15.

 La nivelul propriei organizații, ultimul an ne-a impus să să ieşim din zona de confort, să facem lucrurile altfel şi să reevaluăm status quo-ul. Am experimentat schimbări în modul de lucru, pe care nu le credeam posibile. De exemplu, Serviciul Clienți, departament organizat în mod tradițional într-un call center, operează acum 100% remote. În mod similar, odată cu modificarea programului în multe puncte de lucru, activitatea de Sales a fost regandită, personalul de vânzări preluând roluri și proiecte noi, care pot fi derulate de la distanță. Sunt schimbări curajoase, din care avem multe de învățat în termeni de viziune și strategie pentru următorii ani.

connect: Cum se pregătește compania pentru adopția standardului 5G? Ce investiții ați realizat în infrastructură?

Pierre Etienne Cizeron: De-a lungul anilor am investit constant în dezvoltarea infrastructurii de reţea, astfel că din 1996 până în prezent am investit peste 3,5 miliarde de euro. În plus, am majorat constant bugetul anual alocat investiţiilor în reţea acesta ajungând în prezent la 100 de milioane de euro pe an, în creştere cu 25% faţă de acum 2 ani. Sunt investiţii importante ce se traduc atât prin asigurarea celei mai bune experienţe în reţea, dar sunt şi un fel de „poliţă de asigurare” ce ne permite în viitor să ţinem pasul cu nevoile şi dorinţele clienţilor. Aceste investiţii sunt direcţionate atât către dezvoltarea noilor tehnologii precum 5G cât şi a celor deja existente. Este un aspect important pentru că tehnologia 5G nu vine să înlocuiască actualele reţele 4G si 3G, ci va lucra alături de ele, formând un ecosistem adaptat cerinţelor şi nevoilor specifice din reţea.

connect: Când considerați că va deveni tehnologia 5G accesibilă publicului la scară largă? Care sunt case study-urile care vor înbunătăți viața clienților?

Pierre Etienne Cizeron: Eforturile nostre se concentrează spre a facilita accesul cât mai multor români la tehnologie şi la servicii de cea mai bună calitate. Astfel, la 31 decembrie 2020, Orange România asigura acoperire 4G pentru 99,2% din populație și 4G+ pentru peste 65% dintre români față de 53% la final de 2019. Deşi ne-am confruntat cu un an tumultos, marcat de restricţiile şi incertitudine, finalul anului trecut, 230.000 de locuitori din 503 de localități nou-acoperite au primit acces la conectivitate 4G. Paşi la fel de importanţi au fost făcuţi şi pentru extinderea reţelei 5G. Dacă în 2019, rețeaua Orange 5G era prezentă în 4 orașe, în 2020 aceasta a devenit disponibilă în 15 orașe din România, dintre care capitala beneficiază de acoperire în proporţie de 100%. Mai presus de de viteze comparabile cu cele de fibră optică, ce pot ajunge până la 1,2 Gbps, rețeaua Orange 5G permite inovații tehnologice ce aduc îmbunătățiri semnificative viitoarelor proiecte de orașe inteligente, în transport, medicină şi multe alte domenii.

connect: Minute nelimitate, internet din ce în ce mai mult. Cum a evoluat consumul de date mobile în România în ultimii 2-3 ani? S-a observat o scădere în 2020, atunci când oamenii poate au petrecut mai mult timp în case?

Pierre Etienne Cizeron: În contextul crizei sanitare şi a perioadelor prelungite de izolare, mediul online a reprezentat una din puţinele soluţii prin care cei mai mulţi dintre noi am putut păstra legatura cu prietenii şi familia, rămând în acelaşi timp în siguranţă. Totodată, într-o perioadă în care oamenii au trecut de la munca din birouri și școala din sălile de clasă la munca de acasă și școala online, traficul de date fixe și mobile a crescut într-un ritm accelerat. Vorbim despre creşteri semnificative ale consumului de date mobile, ce în anumite perioade cum este trimestrul 2 din 2020 a fost cu aproximativ 40% mai mare în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Creşteri notabile au fost înregistrate în special în zona de e-commerce, dar şi a serviciilor digitale în general. În acest sens observăm că cei care au migrat către serviciile digitale au rămas clienţii acestor servicii şi doar un număr redus au ales să se reîntoarcă în mediul offline. Astfel, numărul utilizatorilor activi My Orange a crescut cu 35% în 2020 față de finalul anului trecut, în timp ce numărul de conversații cu chatbot-ul Djingo a crescut cu 80% față de anul anterior.

connect: La finalul lui 2020, Orange a semnat pentru achiziția pachetului majoritar de 54% din acțiunile operatorului de servicii fixe Telekom Romania Communications, iar asta înseamnă consolidarea pe piață a operatorului. Care sunt planurile Orange România după aprobarea și finalizarea tranzacției?

Pierre Etienne Cizeron: Într-adevăr, în noiembrie 2020 Orange a făcut un pas important atât la nivel local, cât şi pentru întreg grupul Orange. Semnarea acordului pentru achiziția pachetului majoritar de 54% din acțiunile Telekom Romania Communications va accelera, în mod semnificativ, strategia Orange de a deveni prima alegere a clienților pentru servicii convergente pe piața locală. De asemenea, această tranzacție confirma că Romania este o piață strategică pentru Orange, având în vedere capitalul suplimentar investit. Până la finalizarea tranzacției, cele două companii funcționează independent, însă prioritatea Orange rămâne eficiența operatională şi oferirea celor mai bune servicii clienţilor noştri.

connect: Orange are un focus important pe serviciul Orange Money, un serviciu digital bancar lansat în 2016. Câți utilizatori înregistrează serviciul aproape 5 ani mai târziu și câte tranzacții sunt efectuate lunar?

Pierre Etienne Cizeron: Serviciile financiare Orange Money reprezintă o direcţie strategică pentru companie, de aceea investim timp şi resurse pentru îmbunătăţirea constantă a serviciilor pe care le oferim. În cazul Orange Money, criza sanitară a accelerat un trend deja existent, cel al serviciilor financiare digitale. Astfel, la finalul anului trecut, serviciile Orange Money erau utilizate de peste 260.000 de clienți, în creștere cu 50% față de finalul lui 2019. De asemenea, baza de carduri emise s-a dublat în 2020 ducând și la o dublare a numărului de plăți efectuate cu cardurile de debit Orange Money în T4 2020 comparativ T4 2019.

Un alt beneficiu semnificativ adus clienţilor Orange Money în 2020 a fost lansarea fluxului de înrolare 100% online, ce permite clienţilor crearea unui cont direct în aplicaţie, în doar 10 minute. Ca urmare a simplificării procesului, numărul utilizatorilor care aleg un mod digital de înregistrare în aplicație a crescut de trei ori comparativ cu T4 2019. Alături de aceste beneficii, recent Orange Money a lansat în premieră în România, primul card de credit ce oferă tuturor utilizatorilor avantaje exclusive pentru plățile la Orange, precum: 3% bani înapoi instant în contul digital Orange Money, 12 rate fără dobândă pentru plățile la Orange şi extra puncte Orange Thank You.

Etichete: , , , , ,