Armata României își va suplimenta și moderniza flota terestră cu nu mai puțin de 1.059 de blindate ușoare, de tip COBRA II 4×4. Într-un parteneriat între firma românească de apărare Automecanica Mediaș și producătorul turc Otokar, țara noastră va primi începând cu luna noiembrie a acestui an puțin peste 270 de vehicule COBRA II, iar pe parcursul următorilor 4 ani, România va produce la Mediaș restul de aproape 800 de astfel de blindate.
Și pentru că vorbim despre o colaborare importantă între Ministerul Apărării Naționale din România și divizia producătoare de vehicule blindate a companiei Otokar, am fost și noi la fabrica din Turcia pentru a vedea cu ochii noștri linia de producție, de asamblare, cea de testare a lui COBRA II 4×4, dar și tehnologiile folosite pentru acest model.

La aproximativ 100 de km de Istanbul, în provincia Sakarya, pe o suprafață de 555.000 de mp se întinde fabrica celor de la Otokar. Aici este locul unde deja a început producția blindatelor COBRA II care vor ajunge în România începând cu finele acestui an. Întâi de toate, haideți să facem cunoștință cu acest blindat ușor care se va alătura Armatei României, iar mai apoi să discutăm despre ce are de oferit.
Ce este COBRA II 4×4 ?
„COBRA II este platformă înarmată, foarte flexibilă, dezvoltată pentru operațiuni speciale, pe care pot fi montate echipamente specifice misiunii la care este atribuită. De la misiuni de recunoaștere, până la cele de salvare sau chiar comandă, acest vehicul este echipat cu cele mai noi tehnologii. Acest vehicul oferă un design optimizat pentru protecție balistică și împotriva minelor. Un alt punct forte al acestuia este mobilitatea de care dispune pe teren accidentat sau nămolos, indiferent de condițiile geografice sau climatice în care operează.”, spune chiar Tamer Sircali, Project Director și Business Development Director al Otokar Land Systems.

Producția acestui vehicul începe cu panourile de oțel, la care se adaugă doar materiale certificate NATO din țări membre ale alianței. Durează aproximativ 10 zile din momentul în care începe asamblarea concretă și până când vehiculul iese de pe ușile fabricii, iar fluxul de producție al unui COBRA II este de 1.5 vehicule pe zi. La intrarea în fabrică regăsim scheletul mașinii, care treptat este asamblat manual: sunt adăugate partea electronică din interior, care integrează sisteme de telecomunicații avansate, radare și senzori. Apoi avem motorul de 6.5L în 6 cilindri care funcționează pe motorină militară, un combustibil special al NATO, de tip JP-8. Acest motor are 360 de cai putere și aproximativ 1.400 de Nm cuplu maxim la turații joase (între 1.300 și 1.400 rpm), tocmai pentru a avea performanțe îmbunătățite pe terenuri dificile, cum ar fi cele acoperite de nisip, zăpadă sau noroi.
Testele de anduranță
La finalul ciclului de asamblare, blindatele intră la o serie de teste care le pun la încercare atât anduranța în diverse condiții meteo, cât și sistemele electronice din dotare. Unul dintre cele mai importante teste la care am participat a fost cel în care COBRA II 4×4 este băgat într-o cameră climatică. În urma testelor reiese că blindatul poate funcționa temperaturi de până la -33 de grade Celsius.
La partea de software și telecomunicații, Directorul de Inginerie a Sistemelor, Zafer Uysal, a punctat că tehnologiile folosite pe mașinile militare, și nu numai, sunt dezvoltate in-house de către Otokar, iar pentru COBRA II 4×4, în versiunile pentru țara noastră, au participat inclusiv firme românești la partea de telecomunicații radio. De menționat este că și sistemul de „battle management” este furnizat tot de România.
„Pentru că este un vehicul modular, putem adăuga pe el toate tehnologiile cele mai noi doar schimbând partea de software”, adaugă Directorul de Inginerie a Sistemelor.

În imaginea de mai sus regăsim un COBRA II în camera de testare a interferențelor electromagnetice. Blindatul este supus unor valuri electromagnetice pentru a testa dacă echipamentul de la bord este sau nu afectat de astfel de atacuri care pot avea loc pe câmpul de luptă.
Spre finalul turului de fabrică am putut vedea și cum sunt puse în acțiune aceste blindate care se vor alătura Armatei Române. De la teste de viteză în poligon, unde vehiculul poate atinge și 110 km/h, și până la teste pe teren accidentat sau chiar pe o pantă de 70 de grade înclinație.

Toate tehnologiile de producție, asamblare și testare pe care le-am descris mai sus vor ajunge și în România în a doua jumătate a acestui an, la Mediaș. Primele 278 de blindate COBRA II vor veni de la fabrica Sakarya, iar mai apoi restul până la 1.059 vor fi produse la Mediaș sub comanda lui Andrei Scobioală, CEO Automecanica Mediaș, cu care am stat și noi de vorbă, în contextul în care Otokar și Automecanica au semnat un acord de tip „joint venture”.
„Acordul de joint venture semnat formalizează felul în care vom colabora și care va fi scopul fiecăruia. Pentru Automecanica Mediaș înseamnă că trebuie să pregătească facilitatea de producție în minim timp. Pot să vă anunț că deja am început să lucrăm la acest subiect. Peste 90% din echipamentele de producție și pregătirile necesare sunt făcute”, spune CEO-ul Automecanica Mediaș, Andrei Scobioală.
În plus, numărul angajaților de la fabrica din România va înregistra o creștere. Prin acest parteneriat se vor crea aproximativ 150 de locuri noi de muncă, pe lângă cei 270 de angajați câți sunt în prezent.

Conform calendarului pus la dispoziție de reprezentanții Otokar și Automecanica, primul blindat COBRA II 4×4 va ieși de pe porțile fabricii din Mediaș undeva la jumătatea verii, pe la finalul luniiiunie – începutul lunii iulie. Atunci când contractul privind producția celor 1.059 de blindate va fi îndeplinit, fabrica Automecanica va rămâne cu responsabilitatea de mentenanță și reparații a acestor vehicule militare.
Pe final, trebuie să mai spunem și că acest contract semnat de MApN și Otokar are rolul de a întări flota de blindate a țării noastre în următorii cinci ani cu nu mai puțin de 10 configurații de COBRA II. În baza contractului de aproximativ 4,26 miliarde de lei, țara noastră va primi:
- COBRA II Personnel Carrier – 699 unități
- COBRA II Reconnaissance – 20 unități
- COBRA II Carrier w/ RCWS – 108 unități
- COBRA II Anti-Tank Vehicle – 79 unități
- COBRA II Command Vehicle – 2 unități
- COBRA II 120 mm Mortar Carrier – o unitate
- COBRA II 81 mm Mortar Carrier – 84 unități
- COBRA II Engineering Vehicle – 28 unități
- COBRA II CBRN Recce Vehicle – 13 unități
- COBRA II Ambulance – 25 unități