INTERVIU Liudmila Climoc, CEO Orange România: „Astăzi, Orange România oferă cel puțin un serviciu de telecomunicații pentru 1 din 2 români”

INTERVIU Liudmila Climoc, CEO Orange România: „Astăzi, Orange România oferă cel puțin un serviciu de telecomunicații pentru 1 din 2 români”

Scris de | 4 iulie, 2022

Istoria brandului Orange în România începe acum 20 de ani, odată cu rebrandingul Dialog, iar a companiei acum 25 de ani, în 1997. Oferta operatorului pentru clienți s-a dezvoltat în tot acest timp, iar astăzi 1 din 2 români folosește cel puțin un serviciu de telefonie mobilă, TV sau internet Orange. Compania a devenit sinonimă cu tranziția României spre o țară europeană care, pentru prima dată după mult timp, reușea să țină pasul cu noile tehnologii ce erau implementate rapid în Vest.

În septembrie 2021, Orange a finalizat achiziția pachetului majoritar de acțiuni Orange Romania Communications (fost Telekom Romania Communications) și devine, prin alăturarea celor două companii, cel mai important jucător de pe piața autohtonă de telecomunicații. Am stat de vorbă cu Liudmila Climoc, CEO Orange România, despre ce înseamnă această tranziție pentru cele două entități, despre poziționarea Orange pe piața locală, dar și despre ce urmează pentru cel mai mare jucător de pe segmentul telecom din România.

connect: Cum au decurs aceste luni din momentul în care înțelegerea dintre Orange România și Orange Romania Communications a fost parafată și până acum, din punct de vedere al operațiunilor?

Liudmila Climoc: Am adus alături operatorul de servicii fixe Orange Romania Communications având un obiectiv clar: ca Orange să fie alegerea preferată a clienților pentru servicii convergente în România. Astfel, fiecare pas pe care-l facem, de la investiții în infrastructură și până la arhitectura produselor noastre, ne aduce mai aproape de scopul nostru. Au fost niște luni cu motoarele turate la maximum, cu un context socioeconomic dificil, în care suntem mândri că am reușit să ne îndeplinim două proiecte majore: să lansăm prima ofertă comună, Orange România și Orange Romania Communications, și să finalizăm tranziția operatorului de servicii fixe către brandul Orange.

Astfel, clienții au astăzi acces, în premieră la nivel național, la pachete convergente cu viteze de 1,8 Gpbs pentru internet fix, alături de conectivitate în rețeaua mobilă #1, Orange, și servicii TV cu un conținut mai variat, ce include canalele Orange Sport. De asemenea, clienții Orange Romania Communications au parte de o experiență la standardele de brand Orange în principalele puncte de contact: în call center, atunci când vizitează magazinele, pe site ori pe canalele de social media.

connect: Care au fost provocările logistice și cele de infrastructură? Cât de complicată a fost această perioadă?

Liudmila Climoc: Tranzacția a avut în vedere complementaritatea celor două companii, Orange România și Orange Romania Communications. Am adus împreună servicii, infrastructuri și echipe cu cea mai bună expertiză în telecomunicații fixe și mobile. Chiar dacă am fost și suntem în continuare două entități juridice separate, ne-am propus încă de la început să lucrăm ca un tot unitar. Trecem printr-un proces de transformare profundă, însă avem o viziune clară, către care să ne întoarcem, astfel încât să fim siguri că am depășit anumite borne în timpul dorit.

Două companii separate înseamnă istorii și culturi organizaționale diferite, dar și proceduri care trebuie aliniate. De aici am început. Ne-am așezat la masă pentru a ne cunoaște și a dezvolta noi moduri de la lucra împreună. Astăzi funcționăm ca o echipă unită și am reușit să le oferim clienților, fie că sunt Orange România sau Orange Romania Communications, o experiență uniformă. Țin să menționez că marile provocări tehnice generează idei proaspete și inovație. Până la final de martie, jumătate dintre clienții Orange Romania Communications cu servicii mobile asociate contractelor convergente fixmobil a fost transferată de la conectivitate mobilă Telekom Romania Mobile în rețeaua Orange România.

Soluția tehnică de transfer către conectivitate Orange este una inovatoare și, în același timp, unică în rândul proceselor de M&A (mergers & acquisitions) din industria de telecomunicații. Avem un grad foarte mare de complexitate la nivel de operațiuni, așa că, dincolo de provocările legate de aducerea împreună a două companii, au intervenit factorii macroeconomici: incertitudinea generată de pandemie, criza din Ucraina și creșterile de prețuri în piața de energie. Acestea sunt doar câteva dintre aspectele care au cerut o readaptare constantă.

connect: După achiziție, ce cotă de piață are acum Orange România, împreună cu nou redenumita Orange Romania Communications? A devenit brandul Orange cel mai popular din România, din punct de vedere al numărului de clienți?

Liudmila Climoc: Astăzi, Orange România oferă cel puțin un serviciu de telecomunicații pentru 1 din 2 români. Uitându-ne la întreaga paletă a pachetelor convergente fix-mobil și TV, Grupul Orange România* oferă servicii mobile pentru 10,6 milioane de clienți, servicii fixe în bandă largă către 1,4 milioane de clienți, iar servicii TV către 1,5 milioane de clienți. Este important să fim un partener de încredere pentru un număr cât mai mare de clienți și ne propunem să păstrăm cele mai înalte standarde de calitate a rețelei, care sunt astăzi sinonime cu brandul Orange.

De altfel, calitatea rețelei Orange România a fost reconfirmată de-a lungul anului 2021 atât de măsurătorile auditorilor independenți, cât și de cele ale autorității naționale, ANCOM, iar asta ne face mândri și ne reconfirmă că urmăm strategia corectă. Pe 5 aprilie 2022 am împlinit 20 de ani de brand Orange în România și avem multe motive de sărbătoare, uitându- ne la evoluția noastră. Orange este un love brand veritabil, lansat în 2002. În 2004, Orange a devenit lider pe piața locală de telecomunicații mobile, iar buna reputație a brandului a fost cu siguranță un criteriu care i-a făcut pe clienți să aleagă serviciile noastre.

* Perimetrul de consolidare al grupului de companii conține Orange România, Orange Romania Communications și Orange Money și cifrele la 31 decembrie 2021.

connect: Care sunt rezultatele financiare pentru Orange România pe parcursul lui 2021 și cum se compară ele cu cele realizate în anul precedent, unul care a prezentat numeroase provocări din cauza pandemiei?

Liudmila Climoc: 2021 a fost unul dintre cei mai importanți ani pentru Orange România, alăturarea Orange Romania Communications marcând un moment istoric pentru compania noastră. În același timp, a fost al doilea an de incertitudine, însă am reușit să obținem rezultate pozitive care ne demonstrează că avem o bază solidă, ce poate face față perioadelor dificile. Cifra de afaceri consolidată pentru anul trecut este de 1,235 miliarde de euro, având o creștere organică de 4% față de 2020, un an complet atipic, ca urmare a crizei sanitare și a efectelor sale. Așadar, comparând rezultatele din 2021 cu anul precedent putem spune că dezvoltarea proiectelor noastre și lucrul alături de noua echipă formată, mai mare și mai puternică, au contribuit la creșterea și întărirea poziției Orange la nivelul industriei locale de telecom.

connect: În ceea ce privește partea de business, Orange Business Services a devenit unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii de data center din România. Cât de importantă este componenta B2B pentru Orange Romania?

Liudmila Climoc: Da, Orange Business Services devine unul dintre cei mai importanți furnizori și integratori de tehnologie pentru sectoarele public și privat din România, prin alăturarea ecosistemului de parteneriate și de soluții Orange Romania Communications. Azi, Orange Business Services este jucător-cheie pe piața de servicii de data center din România, cu 5 centre de date în București, Cluj-Napoca și Brașov. Serviciile IT&C au înregistrat o creștere semnificativă la final de 2021 față de anul anterior, Orange Business Services fiind un motor de creștere al Orange România.

Tehnologia nu a jucat niciodată un rol atât de important ca astăzi, pentru inovare și agilitate în afaceri, iar întreprinderile din sectorul privat și din sectorul public se așteaptă la sprijin pentru a folosi tehnologia în medii complexe. Aici își intră în rol divizia de business a Orange. Într-un ecosistem convergent, Orange Business Services oferă atât infrastructura de conectivitate, cât și un portofoliu variat de soluții smart city, cloud și securitate cibernetică, livrate de o echipă extinsă de specialiști IT&C.

connect: Odată cu rebrandingul Orange Romania Communications și includerea acestei branșe ca subsidiară a Orange, avem parte și de o nouă ofertă unică pentru utilizatori. Cât de important este pentru Orange să ofere o gamă completă de servicii, fixe și mobile, la un preț competitiv?

Liudmila Climoc: Așa cum spuneam la început, prioritatea noastră, odată organizații, a fost să lansăm o ofertă cu aducerea împreună a celor două comună, Orange România și Orange România Communications, care să scoată în față ce-i mai bun din ambele companii. Oferta aduce, în premieră la nivel național, un pachet care include Fibra 2000 cu viteze de până la 1.8 Gbps și router Wi-Fi 6 inclus, servicii mobile în rețeaua #1, Orange, și TV cu un conținut variat ce cuprinde noile canale Orange Sport. Clienții își doresc o experiență simplificată, de tip one-stop shop, cu servicii integrate de la un singur operator. De aceea, vedem de câțiva ani un trend convergent în piața de telecomunicații. La rândul nostru, am venit către piață cu pachete fix-mobil și TV, pe mai multe niveluri de preț, astfel încât clienții noștri să găsească oferta potrivită pentru ei.

connect: Vorbim deja de Wi-Fi 6 și de internet fix la viteze de peste 1 GBPS. Care este rata de adopție până în prezent a acestor noi standarde și cât de mult poate ea evolua pe parcursul anului 2022?

Liudmila Climoc: În martie 2021, Orange Business Services a devenit primul operator din România care a lansat o soluție Wi-Fi 5G la punct fix, ce oferă companiilor acces nelimitat la viteze până la 1,2 Gbps în aria de acoperire 5G Orange. În special în București, oraș acoperit 100% 5G, există o cerere crescută pentru această soluție. Pentru clienții rezidențiali, Orange și Orange Romania Communications, router-ul Wi-Fi 6 este inclus în toate abonamentele de internet fix prin fibră, lansate sub brandul Orange Love. Standardul Wi-Fi 6 reprezintă viitorul în conectivitate wireless, iar Orange demonstrează încă o dată că aduce în piață cele mai noi tehnologii, care să susțină trendul ascendent în consumul de date.

connect: Suntem în 2022, iar standardul 5G începe să devină din ce în ce mai accesat de către clienți, mai ales prin prisma faptului că încep să fie lansate din ce în ce mai multe dispozitive compatibile. Să fie 2022 anul în care 5G-ul să intre în mainstream în România, și să nu mai fie considerat o nișă pentru cei mai pretențioși? Cât de importantă este tehnologia 5G atunci când vorbim despre business, în general? De la automatizări până la conceptul de Smart City.

Liudmila Climoc: Privim 5G ca pe un ecosistem în care, pe de o parte, dezvoltăm hub-ul nostru de inovație și cercetare, 5G Lab, și, pe de altă parte ne concentrăm pe zonele de business prin lansarea de servicii accesibile și aducerea în portofoliu a unor dispozitive compatibile. Când vorbim de inovație, este important de menționat că 5G este o tehnologie care-și demonstrează utilitatea mai ales în segmentul B2B, unde Orange Business Services a dezvoltat mai multe use-case-uri alături de partenerii săi: în media, pentru transmisiuni LIVE cu o logistică simplificată, ori în zona de iluminare stradală inteligentă sau cea a mașinilor interconectate. Rețeaua 5G Orange acoperă azi 17 orașe din România și, pe măsură ce telefoanele apărute pe piață au prețuri din ce în ce mai accesibile, vedem o rată crescută de adopție în rândul clienților rezidențiali.

Nu cred că este o tehnologie pentru “pretențioși”, ci una care răspunde unor nevoi specifice de viteză și latență scăzută, precum cele necesare pasionaților de jocuri video. Să nu uităm că acum 10 ani, utilizatorii ar fi spus că le este suficient să trimită un SMS monocolor, iar astăzi bunicii noștri vorbesc cu nepoții prin apeluri video. Așadar, dezvoltarea rețelelor 5G este necesară pentru un viitor în care consumul de date va crește, iar noi trebuie să fim pregătiți să le oferim consumatorilor și business-urilor cea mai bună calitate în conectivitate.

connect: Pe lângă toate schimbările anunțate, una dintre cele mai importante este cea care îi vizează pe pasionații de sport. La ce pachet de competiții sportive vom avea acces acum că Telekom Sport a devenit Orange Sport?

Liudmila Climoc: Da, ne dorim să avem un pachet diversificat de servicii și device-uri, dar atenția noastră se îndreaptă și către conținutul TV, un punct forte atunci când vorbim de servicii convergente. De la finalul lunii martie, clienții au acces la canalele sportive Orange Sport 1, 2, 3 și 4. Aceștia pot urmări pe smart TV, telefon sau tabletă cele mai importante emisiuni și competiții sportive din fotbal, rugby, tenis, handbal, baschet și din sporturile cu motor. Fanii fotbalului au acces acum la unele dintre cele mai îndrăgite competiții – Liga 1, Liga 2 și Cupa României, UEFA Champions League, La Liga și Serie A. Pasionații altor sporturi pot urmări handbal EHF Champions League & European Cup, cursele de Formula 1 precum și, în exclusivitate pe canalele Orange Sport, competițiile NBA, Rugby 6 Nations și World Rally Championship, campionatul mondial de raliuri.

connect: Care sunt planurile de viitor, pe termen mediu și lung, pentru Orange România, mai ales după achiziția pachetului majoritar Orange Romania Communications?

Liudmila Climoc: Obiectivul nostru este să fim alegerea #1 în servicii convergente pe piața din România. După ce am atins în martie multe dintre bornele din planul nostru la 6 luni de la tranzacție, acum ne concentrăm pe îmbunătățirea fluxurilor de lucru între echipe și pe livrarea unei experiență de top clienților noștri, în cea mai bună rețea. Mai mult, vom continua investițiile în infrastructura de rețea, după achiziția pachetului majoritar de acțiuni Orange Romania Communications, investiții care vor depăși 200 milioane de euro anual. Acestea se vor traduce în dezvoltarea rețelelor de mare viteză, atât de mobil, 4G+ și 5G, cât și de fibră optică.

Nu pot să nu menționez că proceselor operaționale li se alătură eforturile de HR. Unii dintre cei mai buni specialiști în telecomunicații sunt astăzi sub același acoperiș, însă au moduri de lucru, culturi, proceduri și fluxuri diferite. Și, deși am depășit cu bine aceste luni solicitante, dar extrem de captivante, avem un drum lung în față până la îndeplinirea obiectivului de a dezvolta o cultură organizațională comună, puternică și constructivă. Rezultatele pe care le-am obținut până acum ne dau încredere că suntem pe drumul cel bun și știm că, având o echipă puternică alături, ne vom îndeplini cele mai îndrăznețe planuri.

Etichete: , , , , , ,