REVIEW Football Manager 2022: Cel mai bun de până acum

9Nota connect

Scris de | 18 ianuarie, 2022

Dacă ești la fel ca mine și ai în cap o obsesie legată de fotbal pe care nu o poți rezolva indiferent de câte meciuri ai urmări, știi că trebuie să compensezi cumva prin alt gen de activități. Eu, spre exemplu, sunt angrenat în multiple competiții de tip Fantasy Football, dar și diverse activități cu FIFA. Ah, și am uitat să-ți spun că tocmai am promovat cu Steaua în Liga 1 la Football Manager 2022, și rulez și o carieră cu Newcastle United în paralel. Pentru mine e aproape un al doilea job.

Fenomenul Football Manager stârnește pasiuni nebănuite în lumea întreagă. De la suporteri care au ajuns să țină în viața cu echipe de pe partea cealaltă a globului, așa cum este cazul unui brazilian care e îndrăgostit de Universitatea Craiova datorită versiunii din 2005 a jocului, sau celebrii „băieți” de pe internet, care dețin în casă dosare întregi cu diferite tactici inspirate din managerii din realitate și pe care le aplică pe diverse echipe din a șaptea ligă engleză. În Football Manager totul este posibil.

Și ajungem acum și la cea mai nouă versiune a jocului, cea lansată în această toamnă. Deși nu a ajuns chiar să rivalizeze cu seria FIFA, din punct de vedere al popularității, FM se bucură de o bază extrem de loială de fani, care abia așteaptă să omoare zeci de ore pe lună cu acest simulator extrem de realist al experienței de conducere a unui club de fotbal profesionist. De fapt, motivul pentru care tracțiunea lui Football Manager este atât de mare pe piață este că ne permite nouă, fanilor, să experimentăm fantezia supremă: aceea de a-ți ajuta clubul preferat să urce pe culmile gloriei fotbalului mondial.

Îmbunătățiri și gameplay

Deși Football Manager nu este un joc care să aducă îmbunătățiri dramatice în fiecare an, pe parcursul ultimelor ediții acesta ne-a arătat sigur și hotărât că împătimiții sunt pe mâini bune. Acest merit i se cuvine în primul rând lui Miles Jacobson, omul care a făcut FM ceea ce este astăzi, o adevărată bază de date construită de la zero, de care se folosesc chiar manageri din fotbal, după cum au declarat, pe rând, Arsene Wenger sau Ole Gunnar Solskjaer.

În ceea ce privește noutățile adăugate în 2022, aici regăsim un nou engine de animație, care ajută la experiența 3D a jocului, un AI îmbunătățit, adică echipa adversă va căuta diverse modalități diferite prin care să înscrie goluri și pot spune cu siguranță că acest aspect al jocului se simte mai natural în acest an, fără pase date aiurea care ajung cumva la atacantul opoziției, sau cu VAR care să dicteze mereu într-o singură direcție.

Pe lângă toate beneficiile de mai sus, care îmbunătățesc experiența de joc, avem aici și o nouă secțiune care îi va satisface cu siguranță pe toți acei fani die-hard, care sunt obsedați de orice fel de date despre echipa lor, date ce îi ajută, desigur, să înțeleagă mai bine jocul și totodată compartimentele la care echipa lor stă cel mai prost. De exemplu, adăugarea noului indice xG, adică procentajul de „expected goals” pe care software-ul în calculează pentru echipa ta, te va ajuta mereu să îți dai seama dacă ai probleme serioase cu atacul, în sensul că nu îți creezi ocazii, sau în sensul că atacanți tăi suferă destul de mult în ceea ce privește finalizarea, adică transformarea ocaziilor în goluri.

De aici și faptul că te vei simți mult mai în control asupra frâielor echipei tale decât până acum, și vei putea ajusta tactica în concordanță. Ca o recapitulare, față de edițiile de până acum, ai o unealtă foarte puternică prin care vei putea să analizezi toate aspectele jocului. „Sky is the limit”, cum ar zice englezul, iar încă din primele momente în care te vei pierde prin analizele tactice vei vedea, de fapt, ce impact pot avea acestea asupra jocului de fotbal, fie că vorbim aici de realitate sau de o simulare.

Un alt lucru interesant adăugat în acest an este posibilitatea de a „ține” ședințe mult mai complexe cu staff-ul tău. În sensul că acum ai o interfață regândită pentru tot ce înseamnă discuția cu departamentul de scouting sau cu antrenorul secund, pentru ca să poți fi sigur că iei cele mai bune decizii încă din startul jocului. Și după cum știm cu toții, un manager este doar la fel de bun precum sunt și ajutoarele sale, iar sentimentul de satisfacție al unui transfer reușit, care îți va aduce victorie după victorie, nu se compară cu absolut nimic.

Feeling complet imersiv

Comparativ cu jocurile trecute din serie, Football Manager 2022 reușește cumva să te implice și mai mult în viața clubului și îți dă posibilitatea unui micromanagement nemaivăzut până acum într-un astfel de simulator. Nu degeaba multă lume a comparat seria FM cu un „excel simulator” sau cu o reală experiență de muncă. Pentru că cine vrea să „scape” seara de la birou pentru a ajunge la un birou fictiv, unde eventual se va enerva chiar mai rău? Orice jucător de Football Manager.

De exemplu, am ajuns atât de departe încât să avem pariuri în redacție despre cine câștigă primul UEFA Champions League cu o echipă din divizia secundă de la noi, sau despre cum nu am reușit să îl transferăm la cluburile noastre pe fratele colegei de birou, care este fotbalist profesionist în viața de zi cu zi și care a avut pretenții salariale destul de mari în Football Manager. Ba chiar am glumit cu el pe acest subiect, atunci când ne-a făcut o vizită săptămânile trecute, despre cum am putea să semnăm mai rapid contractul. Cam până aici poate ajunge această experiență minunată care este exact ceea ce trebuie pentru orice împătimit al celui mai frumos sport din lume.

Și are rost să vă mai povestesc despre acei oameni care se îmbracă singuri în casă, la costum, atunci când joacă finala Cupei Angliei cu vreo echipă oarecare, de prin subsolul sistemului competițional din insulă? Nu vreau să mă credeți pe mine pe cuvânt, dar FM 2022 este un titlu care te va ține lipit de ochii calculatorului, pe măsură ce avansezi tot mai mult într-o simulare a unei întregi lumi fotbalistice. Cam „Matrix”, așa-i?

Football Manager 2022 este de departe cel mai bun titlu din consacrata serie. Beneficiind de tot ce-i bun la jocurile trecute, dar și de noutăți care adaugă un layer suplimentar la sentimentul de imersivitate, dar și la controlul pe care îl poți exercita asupra unui club, simulatorul livrează tot ce vrei. De la sentimente de satisfacție uriașă până la momente în care îți vine să urli de frustrare pentru că nu îți iese mai nimic.

Cam asta e cea mai bună descriere pentru Football Manager, un joc care te poate ridica pe culmile succesului chiar la tine în sufragerie, dar care te poate și dezamăgi crunt. Și dacă ești pasionat de acest joc, iar prietenii din jur îți spun că o duci puțin prea departe, le poți spune că „I think there’s a lot more to come from you and I completely believe you’ve got what it takes”.

9Nota connect

• Mai imersiv ca niciodată
  • Control total al datelor statistice