Avionul de luptă care nu are nevoie de o pistă pentru a decola: primul zbor a fost deja programat

Scris de | 24 octombrie, 2025
Avionul de luptă care nu are nevoie de o pistă pentru a decola: primul zbor a fost deja programat
Foto: Shield AI.

Shield AI, o companie din industria de apărare americană, a dezvăluit în această săptămână X-BAT, un avion de luptă autonom de tip VTOL, adică unul care poate ateriza și decola pe verticală și care va putea fi folosit inclusiv pe insule și nave. „Puterea aeriană fără piste este sfântul Graal al descurajării. Oferă forțelor noastre puterea de supraviețui, o rază de acțiune mai mare și posibilitatea de a persista, și oferă diplomației încă o zi” a declarat Brandon Tseng, cofondator și președinte al Shield AI și fost membru al trupelor SEAL.

Cel mai interesant lucru la X-BAT este faptul că aeronava se folosește de Hivemind, tehnologia celor de la Shield AI care este folosită și în avioanele F-16 modificate ale celor de la Lockheed Martin, care au luptat cu un pilot uman într-o bătălie simulată anul trecut (bătălie al cărui rezultat nu a fost însă publicat nici până acum).

Foto: Shield AI.

Shield AI a vorbit cu Business Insider despre X-BAT, explicând că este alimentat de un singur motor extrem de puternic și că poate realiza misiuni fără implicarea unui pilot uman. De asemenea, poate zbura fără GPS sau comunicații. X-BAT este un avion de luptă „multirol”, care poate lovi, contraataca, dar poate fi folosit și în misiuni de recunoaștere și supraveghere. Are o autonomie de 2000 de mile nautice și poate opera până la altitudini de 50.000 de picioare (peste 15.000 de metri), și poate fi folosit fie de unul singur, fie ca un ajutor autonom, tip dronă, pentru protejarea piloților umani în timpul unei misiuni. De asemenea, poate decola de pe nave, insule, petroliere sau piste.

X-BAT este mult mai mic decât un avion de luptă standard, având doar 8 metri lungime și o anvergură de aproape 12 metri. Poate căra atât rachete aer-aer, cât și rachete aer-sol și are puncte externe de prindere pentru muniții de dimensiuni mai mari. Pentru că nu are nevoie de o pistă, avantajul unui X-BAT este faptul că poate fi dus în numere mari în diverse locații. Spre exemplu, o navă de război americană ar putea căra până la 60 de astfel de avioane, care ar putea fi lansate inclusiv de pe nave care nu sunt militare, precum portcontainere.

Foto: Shield AI.

Primul zbor X-BAT a fost deja programat pentru anul viitor, iar avioanele sunt programate să intre în producție în 2029.

Etichete: , , , , ,

Sursa: This new AI fighter jet doesn't need pilots, runways, or GPS