Generația de plăci video GeForce RTX 50 de la NVIDIA se apropie de un an pe piață, iar cu discuții care vorbesc despre posibila anulare a seriei SUPER din cauza lipsei de cipuri GDDR7, modelele deja lansate se vor bucura de un nou val de popularitate. Așa că am decis să iau la butonat încă o placă video ca să vedem cum se descurcă într-unul dintre cele mai solicitante jocuri de pe piață – asta așa, ca să vă faceți o idee înainte de sărbători. Cine știe, poate vă faceți cadou o placă video.
Modelul despre care vorbim astăzi este NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti, versiunea mai puternică a 5070-ului despre care am vorbit acum câteva săptămâni și un model care s-a cam impus pe piață ca un best-buy atunci când luăm în considerare câtă performanță primim raportat la prețul plătit. Și ca să scot untul din ea am folosit DOOM: The Dark Ages, un joc care implementează Full Ray Tracing, sau Path Tracing după cum este cunoscut, și oferă suport pentru cele mai avansate tehnologii adiționale precum suita DLSS 4 cu Multi Frame Generation.

Despre NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti
Dar înainte de a trece la testele de performanță, vreau să aruncăm o privire la placa video, cât și la configurația folosită pentru a obține rezultatele de astăzi. S-a ivit o ocazie numai bună să văd cu ochii mei, și să asamblez pentru prima dată, un sistem complet wireless. Cum adică? Fix cum ai citit! Distribuția de placă pe care am primit-o la teste este ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti BTF White Edition.
Cei de la ASUS au luat placa de la NVIDIA și au trecut-o prin tratamentul TUF Gaming. Adică i-au atașat o matahală de cooler cu grosimea de 3.125 sloturi. Dimensiunea asta îi asigură însă o răcire pe cinste, cu temperaturi maxime de 67°C în gaming la 4K. Și chiar dacă placa era în 100% utilizare și temperatura stătea sub 70, cele trei ventilatoare de pe heatsink nu au zis mare lucru. Le auzi când forjează, dar nu prea se disting printre ventilatoarele carcasei.





Iar cealaltă chestie mișto la placa asta este a doua parte din nume, adică BTF White Edition. White știm ce reprezintă, placa este de culoare albă. Dar mai avem acest BTF, care ne indică faptul că avem la pachet un conector special care permite alimentarea plăcii video direct din placa de bază, pentru a elimina nevoia unui cablu de alimentare suplimentar. Plăcile de bază cu aceste capabilități se numesc BTF în ograda ASUS și vin cu toți conectorii de alimentare ascunși pe partea din spate. Astfel wire management-ul se întâmplă pe partea întunecată a lunii, iar în față avem airflow fără restricții și un build mult mai ordonat.

Pentru cei curioși, restul configurației include un procesor AMD Ryzen 7 9800X3D pentru a evita orice formă de bottleneck pe care l-am răcit cu un cooler AIO de 360mm de la ASUS, 32GB de memorie RAM Kingston Fury Renegade DDR5 la 7200MT/s și un SSD Kingston KC3000 PCIe 4.0 de 2TB, toate acestea montate pe o placă de bază TUF Gaming B850-BTF WiFi. Le-am alimentat cu o sursă TUF Gaming de 1000W și le-am adăpostit într-o carcasă TUF Gaming GT302. Dar despre sistemul acesta vom discuta într-un material viitor. Până atunci haideți să vedem ce putem scoate din el în DOOM: The Dark Ages.
Niciun DOOM nu stă-n calea RTX 5070 Ti!
Am testat jocul la două rezoluții: 1440p și 4K. Și ca să vedem ce poate placa fără nici un fel de ajutor am setat grafica la Ultra Nigthmare, am activat NVIDIA DLAA pentru anti-aliasing și am dat drumul la treabă. Jocul a rulat foarte ok cu o medie de 82 de cadre pe secundă. Situația se schimbă atunci când activăm Path Tracing, astfel că este nevoie de DLSS pe modul Quality pentru o medie de 61 FPS.
Pentru majoritatea oamenilor asta este de ajuns și aici se vor opri cu ajustările. Însă dacă ai monitor high-refresh rate și vrei să profiți la maxim de ceea ce-ți oferă placa video, DLSS 4 are un as în mânecă: Multi Frame Generation. Iar odată activată această setare pe modul 4X, va genera cu ajutorul inteligenței artificiale până la trei cadre adiționale pe care le inserează între cele randate de către placa video. Asta duce la framerate-uri amețitoare, în cazul de față 203 de cadre pe secundă. Iar impactul asupra calității vizuale este destul de mic încât să merite trade-off-ul pentru fluiditate extra.

Ajută mult și faptul că plecăm de la un framerate de bază destul de mare, ceea ce înseamnă că latența va fi mică și cele 203 cadre se vor simți destul de aproape de realitate. Iar o placă precum NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti mi se pare că este fix în target pentru a utiliza această tehnologie. Și ca să subliniez și mai bine treaba asta, haideți să vedem rezultatele la rezoluție 4K.
Rezoluția mai mare a dus performanța aproape la jumătate, ceea ce înseamnă că DOOM: The Dark Ages rulat nativ la 4K pe RTX 5070 Ti la setări Ultra Nightmare scoate 46FPS. Nu este un rezultat rău deloc, iar cu preset-ul grafic High faci 60FPS lejer. Doar că aici vreau să trag la maxim de hardware-ul disponibil, așa că rămânem maxed out. Iar odată ce-am activat Path Tracing ajungem la experiența de consolă, adică un 34FPS de toată frumusețea – dar nici mama consolei nu oferă calitatea asta vizuală, ceea ce va fi de-ajuns pentru unii gameri.
| Setări | Medie FPS |
| 1440p, Ultra NightmareDLAA, Nativ | 82 FPS |
| 1440p, Ultra NightmarePath Tracing, DLSS Quality | 61 FPS |
| 1440p, Ultra NightmarePath Tracing, DLSS Balanced, MFG 4X | 203 FPS |
| 4K, Ultra NightmareDLAA, Nativ | 46 FPS |
| 4K, Ultra NightmarePath Tracing, DLSS Quality | 34 FPS |
| 4K, Ultra NightmarePath Tracing, DLSS Balanced, MFG 4X | 201 FPS |
Surpriza vine odată ce ajustăm setările și trecem la Ultra Nightmare cu Path Tracing în blană, DLSS setat pe Balanced de această dată și Multi Frame Gen setat la 4X. Media de FPS? 201, adică cu două cadre pe secundă mai puțin decât la 1440p. Doar că diavolul este în detalii, iar latența sistemului este simțitor mai mare la 4K întrucât plecăm de la un FPS de bază de circa 35-40. Cu toate astea, experiența este mai smooth decât fără MFG. Personal l-aș seta la 3X pentru a spori oleacă calitatea imaginilor, dar fiecare este liber să-l ajusteze așa cum îi place.



Cred că după ce-am văzut toate astea putem trage și o concluzie. Pentru gaming la rezoluție 1440p, fie ea 16:9 sau 21:9, o placă precum NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti este sweet-spot-ul. Poate rula DOOM: The Dark Ages la setări maxime cu tot cu Path Tracing în condiții foarte bune, ceea ce înseamnă că va zbura în orice alt joc apărut în 2025 sau mai devreme. Iar dacă vrei să urci la 4K și nu te deranjează să mai scazi setările grafice, această placă este un stepping stone ideal. Rulează jocuri AAA la această rezoluție în condiții bune. Iar dacă vrei high-refresh rate se poate, chiar dacă implică anumite caveaturi.
Dacă nu te interesează atât de mult rezoluția 4K, poți arunca un ochi la performanța obținută de NVIDIA GeForce RTX 5070 în Borderlands 4. Iar dacă vrei să te duci un pas mai sus și să te joci la 4K cu setările la maxim și rate de refresh mai mari, NVIDIA GeForce RTX 5080 poate face asta, dar și tot felul de chestii mișto cu ajutorul AI-ului.