Justiția spaniolă a stabilit că Meta a încălcat reglementările UE privind protecția datelor. Judecătorii au cerut companiei să plătească despăgubiri către 87 de instituții media digitale. Meta a anunțat că nu este de acord cu decizia și va face apel.
Amendă nouă pentru Meta
O instanță spaniolă a cerut Meta, proprietarul Facebook, să plătească 479 de milioane de euro (550 de milioane de dolari) către instituțiile media digitale spaniole. Ei acuză practici de concurență neloială și încălcarea regulamentului Uniunii Europene privind protecția datelor. Tribunalul Comercial din Madrid a declarat joi că despăgubirile, care vor fi plătite către 87 de editori de presă digitală și agenții de știri, au legătură cu utilizarea de către Meta a datelor cu caracter personal pentru publicitate comportamentală pe Facebook și Instagram. Compania a răspuns că nu este de acord cu această decizie și o va ataca cu apel.
Justiția spune că gigantul tehnologic american a obținut un „avantaj competitiv semnificativ” pe piața publicității online din Spania prin prelucrarea ilegală a datelor utilizatorilor. Instanța a declarat că Meta a încălcat Regulamentul general privind protecția datelor al UE, încălcând astfel și legislația antitrust din Spania.
Plângerea depusă de publicațiile spaniole s-a concentrat pe schimbarea temeiului juridic al Meta pentru prelucrarea datelor cu caracter personal odată cu intrarea în vigoare a GDPR-ului în mai 2018.
Meta a trecut de la consimțământul utilizatorului la „necesitatea executării unui contract” pentru a justifica publicitatea comportamentală. Autoritățile de reglementare au considerat ulterior acest temei inadecvat.
Meta a anunțat că nu este de acord cu decizia și că va depune apel.
„Aceasta este o afirmație nefondată, căreia îi lipsesc dovezile unui presupus prejudiciu și ignoră în mod deliberat modul în care funcționează industria publicității online”, a declarat un purtător de cuvânt al Meta într-un comunicat trimis către Reuters.
„Meta respectă toate legile aplicabile și a oferit opțiuni clare, informații transparente și a oferit utilizatorilor o gamă de instrumente pentru a-și controla experiența cu serviciile noastre”, a adăugat purtătorul de cuvânt.
Un caz similar este încă pe rol în Franța.