PC-ul a devenit extrem de profitabil pentru PlayStation

Scris de | 24 noiembrie, 2025
PC-ul a devenit extrem de profitabil pentru PlayStation

Sony a dat startul unui val de portări și lansări cross-platform între PlayStation și PC în 2020, odată cu debutul lui Horizon Zero Dawn pe sistemele noastre de gaming. De atunci am văzut unele dintre cele mai mari nume din catalogul japonezilor migând spre tărâmul plăcilor video serioase, astfel că gamerii pe PC au gustat pentru prima dată God of War, Uncharted sau The Last of Us. Iar de-atunci și până astăzi, se pare că afacerea a fost extrem de profitabilă pentru PlayStation care au generat nu mai puțin de 1.2 miliarde de dolari din vânzarea de jocuri pe Steam. Asta le-a adus și celor de la Valve un profit de 350 de milioane de dolari.

O parte din succesul acestor portări a fost hype-ul din jurul lor, mai ales că un public cu totul nou a putut gusta pentru prima dată niște conținut foarte bun care obișnuia să fie exclusiv. Vorbim și despre niște jocuri bune, unele chiar cult-classics în acest punct precum Uncharted 4 sau God of War din 2018. Portările în sine au fost în general bune, fără prea multe probleme, iar toate astea au contribuit la succesul PlayStation în sfera gamingului pe PC.

Dar surpriza cea mai mare o vedem atunci când aruncăm o privire la cele mai bine vândute jocuri de la PlayStation pe PC, acolo unde Helldivers 2 este la distanță mare de locul al doilea. Asta ne învață două chestii: o lansare cross-platform este mai bună decât o portare venită la doi ani după lansarea pe consolă, iar jocurile shooter prind mult mai bine pe PC. Astfel că extraction-shooter-ul celor de la Arrowhead Game Studios a vândut peste 12.7 milioane de copii doar pe Steam. Asta se traduce în venituri de circa 400 de milioane de dolari, făcând din joc cea mai populară lansare de la PlayStation pe PC. Iar partea care este puțin înfricoșătoare pentru Sony este că Helldivers 2 a vândut de vreo două ori mai bine pe PC decât pe consolă.

Tot PC-ul a contribuit la solidificarea seriei Horizon, astfel că Zero Dawn a generat în jur de 170 de milioane de dolari cu cele 4.5 milioane de copii vândute pe PC. Iar jocuri precum Days Gone ne arată că platforma joacă și ea un rol important în performanța pe piață a unei lansări, versiunea de PC având 3.4 milioane de vânzări și profit de peste 108 milioane de dolari; asta în ciuda recenziilor neutre sau chiar negative pe care Days Gone le-a primit în perioada lansării inițiale.

Este clar că PC-ul devine o platformă extrem de profitabilă pentru PlayStation, ceea ce mă face să cred că următoarea consolă a japonezilor va avea mult mai multe în comun cu sistemele noastre de gaming decât ne-am aștepta. Plus că vom vedea lansări și mai dese, poate cu un focus pe un debut cross-platform încă din prima zi. Mi-ar plăcea să văd strategia Xbox aplicată și de PlayStation, astfel PC-ul ar putea deveni o platforma centrală de gaming, consolele devenind astfel soluții bune pentru cei cu bugete limitate sau gameri casual.