Adservio, accentul pus pe educația digitală – interviu cu Alexandru Holicov, CEO Adservio

Adservio este o platforma de management educațional ce încearcă digitalizarea mediului educațional din România. Platforma înlesnește conectarea dintre profesori, elevi și părinți într-un sistem digital de management școlar și este practic, o formă electronică de gestiune a situației școlare ce ar putea îmbunătății sistemul educațional românesc. Am stat de vorbă cu Alexandru Holicov, CEO Adservio, și am descoperit care sunt avantajele unei platforme digitale și care sunt principalele provocări pe care le-au întâmpinat în implementarea sistemului în școli.

Scris de | 28 martie, 2017
Adservio, accentul pus pe educația digitală – interviu cu Alexandru Holicov, CEO Adservio

connect: Cum a luat naștere platforma educațională Adservio?

Alexandru Holicov: Ideea Adservio a venit în 2008. Eu, alături de unul dintre verișorii mei, Ștefan Holicov, am început această poveste atunci când am mers la liceul Vasile Alecsandri din Iași pe care Ștefan l-a absolvit. Am discutat cu directorul, el a fost foarte deschis chiar dacă noi aveam doar o prezentare Powerpoint în care arătam cum voiam să facem lucrurile și nu avem nimic clar, palpabil. Nu a fost o idee preluată din alte părți, la momentul acela eram probabil printre primii la nivel mondial care dezvoltam o astfel de platformă, iar din România nici nu se pune problema, sigur am fost primii. După ce am discutat cu directorul, care s-a arătat încântat și deschis față de propunerea noastră dacă vom veni cu ceva concret, am avut câteva întâlniri cu profesori, părinți și elevi și le-am povestit ce vrem să facem. După feedback, în 8-9 luni am construit prima varianta a platformei Adservio și în septembrie 2009 am implementat-o la liceul Vasile Alecsandri.

Am construit calculatoare speciale pe care le-am montat pe catedre, am realizat rețeaua de internet și am instalat un server, Vasile Alecsandri era astfel primul liceu din lume care avea în fiecare clasă, inclusiv în biroul directorului sau al secretarei, câte un calculator dedicat. În prima variantă a platformei profesorii aveau acces și puteau să folosească la clasă resurse didactice pe calculatorul instalat, iar pe lângă asta puteasă folosească și platforma Adservio, unde puteau să noteze notele, să comunice cu elevii, cu părinții și alte câteva chestii minore la început.

După succesul implementat la liceul Vasile Alecsandri au urmat și alte licee care au dorit să implementeze platforma. Au fost eforturi foarte mari pentru că am avut nevoie de bani să dotăm școlile cu echipamente, cu internet, atunci nu exista cloud sau multe alte tehnologii care ne ajută în momentul de față și mai erau și costuri cu dezvoltarea platformei. În primii doi ani am fost doar eu cu Ștefan și încă o persoană care lucram la acest proiect, iar după asta am început să mărim echipa. În toți cei 8 ani doar am investit bani, majoritatea i-am luat din alte surse și i-am investit pentru că vrem să demonstrăm că putem să schimbăm ceva în România în direcția educației. După expansiunea din Iași am zis că trebuie să intrăm și pe piața din București, că dacă nu suntem acolo nu va știi nimeni de noi. Am implementat și acolo și la momentul de față la nivel de România, dar nu numai, platforma face cam tot ceea ce îți trece prin cap legat de educație.

connect: Care sunt avantajele și caracteristicile cheie ale platformei și cum contribuie la îmbunătățirea învățământului românesc?

Alexandru Holicov: Pot să punctez câteva dintre rezultatele pe care le-am extras ca urmare a utilizării platformei în școlile noastre: s-a redus absenteismul cu peste 60%, asta pentru că elevii sunt mult mai conștienți asupra acțiunilor lor, iar lucrurile sunt mult mai transparente pentru că părinții pot vedea direct pe smartphone/tabletă/laptop toate situațiile copilului. Toata situația școlară pe care de obicei o aflai la final de an sau la final de semestru acum o poți preveni, iar dacă ai intrat pe un astfel de sistem de la grădiniță și părintele este lângă tine, devine un mentor și te ajută să comunicați mai bine anumite chestii, toată treaba asta te face să fii mai responsabil. Pe lângă asta, a crescut considerabil comunicarea între familie și profesori pentru că oriunde ești în lume ca părinte poți să vezi evoluția copilului, să comunici cu părinți, fiind integrat un modul de mesagerie și dacă observi anumite chestiuni poți comunica cu profesorii, ei pot oferi feedback. La nivel de rezultate școlare, în cele mai multe școli unde este implementată platforma Adservio a crescut media pe școală cu un punct, s-au îmbunătățit rezultatele la testările naționale, chestii care sunt foarte importante la nivel de educație.

Noi încercăm prin această platformă nu doar să educăm tinerii, ci și educarea părinților, să îi facem mult mai responsabili față de actul didactic și de activitatea copilului. Cu toții suntem foarte ocupați, dar când ai pe cineva care te trage de mâneca, când ai platforma care te pune în legătură imediat, te poți implica activ în activitatea copilului, ceea ce eu cred că este esențial mai ales până la vârsta de 18 de ani. Mai sunt și schimbările în mentalitatea profesorului, pecare noi îi ajutăm acum să folosească tehnologia în actul didactic, le oferim training și suport în permanență pentru a reuși să introducă noi tehnologii în educație. Toate celelalte activități, tot ceea ce ne înconjoară evoluează, iar tehnologia are un cuvânt important, nu mai poți fi atractiv când faci educație cu creta pe tablă.

connect: Câte școli au implementat soluția Adservio? Cine suportă costurile de implementare și care sunt costurile pe care părinții trebuie să-l plătească?

Alexandru Holicov: Suntem prezenți în 50 de școli, jumătate dintre ele private și jumătate publice. În ultimul an au intrat destul de multe pentru că am făcut un parteneriat cu Telekom România, iar după acest an ne vom extinde cu platforma pe toate piețele în care este prezent grupul Deutsche Telekom, în aproape 50 de țări. Până acum, noi am implementat tot ce ține de aparatură (calculatoare, tablete, videoproiectoare sau internet) plus ceea ce ține de platformă, training sau call center, iar costurile erau foarte mari. Am făcut eforturi extraordinare să nu renunțăm, iar tot ceea ce am câștigat am reinvestit fără să acoperim costurile din ceea ce am produs. Am făcut acest parteneriat pentru că vrem să ne focusăm pe dezvoltarea platformei și suportul pentru client, adică call center și manuale de utilizare cât mai bune, cât mai interactive și ușor de folosit.

Avem sistemul implementat și în Republica Moldova și pregătim expansiunea, platforma este modulară și se poate adapta pe orice sistemde învățământ, este nevoie doar să schimbăm în spate câteva module. Este ușor de scalat pentru că am creat un model și din spate putem face orice modificare fără să afecteze celelalte sisteme, iar platforma este deja tradusă și în engleză pentru că lucrăm cu multe școli private.

După câteva întâlniri la nivelul conducerii cu Telekom le-am arătat viziunea noastră și nișa pe care pot intra împreună cu noi, iar ei au tot ceea ce noi nu vrem să avem, prin urmare putem să ne concentrăm pe ceea ce știm mai bine. Împreună am stabilit două pachete, denumite “Perfect simplu” și “Mai mult ca perfect”, prin care putem oferi doar pachetul de licențe sau să dotăm școala complet cu echipamente. Primul pachet oferă acces doar la platforma Adservio și licențele pentru întreg personalul școlii (cadre didactice, elevi, director, secretare etc.) și are un cost mediu de 4 lei/lună pentru fiecare elev, costul fiind achitat doar pentru elevi, aproximativ 40 de lei/an (n.red: 4 lei x 10 luni), în timp ce pachetul “Mai mult ca perfect” include tot pachetul de licențe și școala este echipată cu tablete conectate la internet 4G, videoproiectoare și server, iar costul mediu este de aproximativ 10 lei/lună, dar prețul poate varia în funcție de numărul de cadre didactice care vor primi echipamente.

connect: Care au fost principalele provocări pe care le-ați întâmpinat în răspândirea platformei în mediul educațional românesc?

Alexandru Holicov: Schimbarea mentalității profesorilor și lupta cu sistemul, care nu își oferă nimic. În cei 8 ani de când lucrăm la platformă nu am primit nici un sprijin, de nici un fel, chiar dacă școlile care utilizează platforma au mers la minister și au făcut petiție că vor să piloteze pe banii lor, Ministerul să utilizeze gratuit platforma și după un an să tragem linie să vedem beneficiile. Nu au primit nici măcar un răspuns, dar noi o să mergem mai departe și încercăm să schimbăm educația, chiar dacă celor din interior nici măcar nu le pasă. Sunt multe proiecte digitale, dar numai pe hârtie, din păcate educația este în același punct. Cea mai mare problemă este legislația pentru că se dorește ca totul să fie legat, dar sunt școli care vor performanță, directori care vor schimbare, însă este greu să adopte o platformă electronică.

Pentru o școală privată este simplu dacă se dorește, dar când vine vorba despre o școală publică trebuie să convingi directorul și dacă este de acord să discuți cu toți profesorii și să fie de acord să noteze în platformă, pentru că altfel ea își pierde din funcționalități, iar rapoartele generale nu vor mai fi actualizate. Profesorii nu știu să folosească tehnologia, iar problema este că profesorul trebuie să aibă curajul să schimbe mentalitatea, de a accepta tehnologia și noul în viața lor. Avem profesori de 60 de ani care nu foloseau calculatorul și care acum folosesc platforma și sunt super fericiți, văd utilitatea, iar pe de altă parte avem și profesori cărora nu le pasă și nu ai ce să faci, daca unul nu este de acord nu putem implementa, iar directorul nu poate interveni.

Dacă ar exista o descentralizare, adică dacă Ministerul Educației ar vrea să implementeze ceva de genul acesta am impresia că va face lucrurile ca până acum, cum s-au cheltuit deja mulți bani și nu s-a făcut nimic în fapt. Fiecare școală ar putea să opteze pentru dezvoltare, să fie altfel, să renunțe la catalogul clasei și la sistemul clasic de gestionare și să adopte o variantă electronică prin care poți să vezi toate informațiile de care are nevoie mai departe directoratul sau Ministerul. Dacă ar fi implementat la nivel național s-ar putea avea o imagine clară asupra întregii activități din sistem, s-ar vedea unde e nevoie să se aloce resurse, care sunt cifrele naționale și unde sunt problemele în sistem, dar poate asta ar fi prea simplu.

connect: Când credeți că vor fi toate școlile echipate cu soluția Adservio sau cu o soluție similară?

Alexandru Holicov: Dacă ne ajută Dumnezeu și suntem mai mulți care milităm în încercarea să îi facem pe cei care au puterea de decizie să înțeleagă că aceasta este direcția, eu sper că în 5 ani să avem totul digital și dacă nu totul, măcar într-o proporție cât mai mare, să zicem măcar un 80%.

connect:  Ce cifră de afaceri a avut compania în 2016 și ce creștere a existat față de 2015? Care sunt așteptările pentru anul în curs?

Alexandru Holicov: Am atins în 2016 o cifră de afaceri de 200 de mii de euro, cu o creștere de 30% față de 2015. Pentru acest an am așteptări mari în urma parteneriatului încheiat cu Telekom și sper că vom crește 100%.

Etichete: