Cum încearcă Vodafone să prevină defrișările ilegale. Interviu cu Cătălin Buliga, Chief Technology Officer Vodafone România, despre prima pădure inteligentă din România

Cum încearcă Vodafone să prevină defrișările ilegale. Interviu cu Cătălin Buliga, Chief Technology Officer Vodafone România, despre prima pădure inteligentă din România

În aprilie, Vodafone a anunțat prima pădure inteligentă din România, un proiect lansat în unul dintre cele mai interesante momente pentru domeniul forestier, după ce recent s-a lansat sistemul informatic integrat de urmărire a materialului lemnos, SUMAL 2.0. Am stat de vorbă cu Cătălin Buliga, Chief Technology Officer în cadrul Vodafone România, ca să aflăm ce înseamnă o pădure conectată la internet și care sunt modalitățile de identificare a defrișărilor ilegale în România de la distanță.

Scris de | 2 iunie, 2021

connect: Cât de răspândită este în România problema defrișărilor ilegale de păduri?

Cătălin Buliga: Conform Inventarului Forestier Național Ciclul II – 2013-2018 (IFN), ale cărui rezultate au fost explicate public de Ministerul Mediului în noiembrie 2019, în România se exploatează anual 38,6 milioane de metri cubi de lemn, cu 20 de milioane peste cifrele oficiale. Conform aceleiași surse, cele mai afectate de tăierile neautorizate sunt pădurile proprietate privată, urmate de pădurile autorităților publice locale și, pe locul trei, de pădurile administrate de RNP Romsilva.

connect: Considerați că se poate face mai mult în lupta împotriva acestui fenomen?

Cătălin Buliga: Cu siguranță. Ceea ce lipsea din lanțul de monitorizare și control al exploatărilor forestiere ilegale era elementul de prevenție, înainte ca răul să se fi produs. Aici intervine soluția lansată de Vodafone România împreună cu partenerii săi de proiect, startup- ul non-profit Rainforest Connection și ONG-ul Agent Green, pentru ca ea acționează în interiorul pădurii și emite alarme către autorități ori de câte ori este detectat un sunet specific unei exploatări forestiere, mai concret un sunet de drujbă. Aceste alarme sunt însoțite de coordonatele GPS ale locului în care a fost detectat sunetul de drujbă. Autoritățile pot discerne dacă acțiunea respectivă de exploatare forestieră este legală sau ilegală.

connect: Cum ați aflat de cei de la Rainforest Connection și ce v-a atras la proiectul lor?

Cătălin Buliga: De Rainforest Connection am aflat de la celălalt partener al nostru în acest proiect, ONG-ul Agent Green. Iar cu Agent Green am demarat discuții în urma deciziei luate la nivelul consiliului director al Vodafone România de ne implica într-un proiect de combatere a tăierilor ilegale de arbori. Soluția Rainforest Connection ne-a plăcut pentru că răspundea criteriilor pe care le-am avut în vedere: folosea tehnologie de ultima generație, putea fi integrată cu rețeaua Vodafone și putea fi extinsă la nivel național.

connect: Care este suprafața totală protejată de acest sistem?

Cătălin Buliga: În pădurea de la Zăbala au fost instalați 10 astfel de gardieni. Un dispozitiv are o rază de acoperire de 1km și poate preveni defrișarea a 3 kilometri pătrați de pădure. Necesarul de dispozitive pentru securizarea unei păduri se stabilește în funcție de suprafața si de relieful din zona respectivă.

connect: Cum funcționează sistemul și cât de complicat este de pus în funcțiune?

Cătălin Buliga: Sistemul se bazează pe detectarea în timp real a sunetelor specifice exploatărilor forestiere, concret pe detectarea sunetului produs de o drujbă. Dispozitivele instalate în coronamentul arborilor, numite gardieni digitali, ascultă permanent sunetele din pădure și le transmit prin intermediul rețelei Vodafone către o platformă aflată în cloud și echipată cu mecanisme de inteligență artificială. Sunetele colectate sunt analizate, procesate și comparate cu o bază de date de sunete. Sistemul central emite o alertă ori de câte ori identifică un sunet de drujbă. Alerta conține sunetul detectat și coordonatele GPS ale dispozitivului din pădure (gardianului digital) care a semnalat sunetul respectiv. Alerta este transmisă către telefoanele pădurarilor și/sau către un centru de monitorizare zonal sau național. Aceștia pot asculta sunetul înregistrat, pot vedea pe hartă locul de unde a fost transmisă alerta și pot decide dacă este vorba de o exploatare legală sau ilegală. Dispozitivele sunt instalate în segmentul superior al unor arbori, într-un mod neinvaziv, sunt dotate cu panouri solare proprii care le asigură alimentarea cu energie și sunt protejate de intemperii. Sistemul este destul de ușor de implementat și nu necesită instruire dedicată.

connect: Poate fi acesta aplicat la o scară chiar mai mare? Eventual chiar și împotriva braconajului?

Cătălin Buliga: Soluția poate fi folosită la nivel național, ea nu are practic limite de scalabilitate. Din punct de vedere tehnologic, soluția se bazează pe detecția și identificarea în timp real a unei sunet specific, folosind mecanisme de inteligență artificială. În acest proiect ne-am concentrat pe sunetul produs de o drujbă, însă alte sunete specifice, cum ar fi cele necesare în protejarea biodiversității ar putea fi adăugate, monitorizate și detectate. Pe lângă detecția de sunete, gardianul digital ar putea fi echipat și cu un senzor performant de temperatură pentru a preveni incendiile de pădure. Colegii de la Vodafone Portugalia investigheaza deja oportunitatea folosirii acestei soluții pentru prevenirea incendiilor de pădure din Portugalia.

connect: Cât de importantă este tehnologia 5G în cadrul acestui proiect?

Cătălin Buliga: Soluția de pădure inteligentă funcționează în rețeaua actuală de date mobile a Vodafone, momentan nu necesită folosirea tehnologiei 5G.

connect: De la lansare și până acum au fost cazuri de tăieri ilegale de pădure, care au fost identificate cu ajutorul sistemului?

Cătălin Buliga: Este important de menționat că sistemul captează și transmite alerte pe baza oricărui sunet specific exploatărilor forestiere. După transmiterea alertelor intervin pădurarii și autoritățile care stabilesc dacă respectiva exploatarea este autorizată. Pe parcursul a patru luni din totalul de șase luni de testare au fost primite 200 de alerte.

connect: Cât de mult se va implica Vodafone România în gestionarea și mentenanța acestor dispozitive?

Cătălin Buliga: Obiectivul nostru este să replicăm proiectul la scară mare atât în zona privată, cât și publică, implicându- ne din faza de dezvoltare a proiectului, la implementare și asigurarea întreținerii.

connect: În final, ar fi Vodafone deschisă la o eventuală colaborare cu Guvernul României în ceea ce privește implementarea acestui proiect la o scară mai largă, care să acopere și mai mult teritoriu?

Cătălin Buliga: În mod cert. Am avut de altfel oportunitatea de a prezenta soluția Ministerului Mediului și reacția a fost foarte bună. Discuțiile cu autoritățile au fost deschise și constructive și ne dorim să continuăm proiectul început în Covasna în cât mai multe păduri publice și private.

Etichete: , , , ,