„The Facebook Files”: Cum ajută algoritmul postărilor de pe Facebook instigarea la ură

Frances Haugen. Foto: 60 Minutes/YouTube

În urmă cu aproape două săptămâni, Wall Street Journal publica „The Facebook Files”, o serie de documente ale rețelei sociale fondate de Mark Zuckerberg, care dezvăluia o parte din secretele platformei de social media. Persoana din spatele acestor dezvăluiri, cea care ar fi trimis se pare documentele secrete ale Facebook către Wall Street Journal, a fost aflată în această duminică.

Este vorba de Frances Haugen, care a lucrat ca product manager pentru Facebook în cadrul grupului de Integritate Civică. Aceasta a realizat un interviu pentru emisiunea „60 Minutes”, în cadrul căreia a detaliat experiența sa la platforma de social media și cadrul în care compania își desfășoară acum activitățile, încurajând hate speech-ul (instigare la ură) pentru propriul profit.

Haugen ar fi ales să plece din companie în 2021, după ce Facebook a decis să renunțe la grupul de Integritate Civică. Ea susține că nu a avut „încredere că Facebook și-ar dori să investească ceea ce ar trebui investit pentru a face ca platforma să nu fie periculoasă”.

Următoarea ei decizie a fost aceea de a trimite mai multe documente de cercetare internă ale Facebook la Comisia de Securitate și Schimb, în speranța că aceasta va duce la schimbări în interiorul companiei. Haugen a mai lucrat și la Pinterest și Google, însă spune că situația a fost „mult mai gravă” la Facebook, ca urmare a dorinței companiei de a pune profitul înaintea bunăstării utilizatorilor săi.

„A existat un conflict (…) între ceea ce era bine pentru public și ceea ce era bine pentru Facebook, iar Facebook a ales din nou și din nou să facă optimizări pentru propriile sale interese – precum obținerea unor sume de bani mai mari” explică Haugen în interviu.

Deși Facebook spune în mod repetat că încearcă să oprească instigarea la ură pe platforma sa, un document intern indică altceva. Mai mult, compania este extrem de conștientă de problemele pe care le creează, așa cum se arată într-un alt document care indică faptul că există „dovezi dintr-o varietate de surse conform cărora instigarea la ură, temele politice discordante și dezinformarea de pe Facebook și din familia sa de aplicații afectează societăți din întreaga lume”.

Haugen spune că principalul motiv al problemei îl reprezintă schimbarea algoritmului din 2018, care este responsabil pentru a-ți arăta ceea ce vezi pe platforma de social media. Acest algoritm ar avea însă mai degrabă rolul de a crește „engagement”-ul (interacțiunile), iar compania a descoperit că cea mai bună metodă de a face acest lucru este de a instaura frica și ura în utilizatorii săi. „Este mai ușor să creezi furie în oameni decât alte emoții” spune Haugen.

La data anunțării noului algoritm, CEO-ul Mark Zuckerberg spunea că „simțim (n.r.: Facebook) că avem o responsabilitate de a fi siguri că serviciile noastre nu sunt doar distractive și ușor de utilizat ci și bune pentru sănătatea utilizatorilor noștri”. Rezultatul schimbării a fost însă o încurajare a utilizatorilor către furie și ură, conform lui Haugen.

„Dezinformarea, toxicitatea și conținutul violent sunt incredibil de prezente în conținutul pe care oamenii aleg să îl distribuie” arată un mesaj intern citat de Wall Street Journal, în care erau examinate efectele schimbării de algoritm.

Deși seria de dezvăluiri „The Facebook Files” a început foarte recent, în luna septembrie, unul dintre rapoartele publicației americane, care spunea că Facebook ar avea dovezi conform cărora Instagram dăunează sănătății mentale a fetelor adolescente a dus deja la o chemare la audieri în fața Congresului.