Connect: Recent, ceea ce înainte era cunoscut ca Supernet a devenit GigaNetwork. Ce a determinat acest rebranding și ce spune noul nume despre serviciile Vodafone?
Achilleas Kanaris: Vodafone evoluează de la o companie de telecomunicații la o companie de tehnologie. Suntem tot mai mult un facilitator de tehnologie, un inovator care generează schimbări pozitive și conduce mai departe cursa digitalizării, pe fundația unei rețele solide și certificate.
În același timp, ne consolidăm rolul de jucător convergent, investind constant în rețelele noastre. În acest context, trecerea de la Supernet la Vodafone GigaNetwork este una firească și vine cu un exemplu puternic de utilizare optimă a tehnologiei: parteneriatul nostru extins cu Salvamont.
Connect: Care sunt diferențele dintre beneficiile pe care le oferea Supernet și cele pe care le oferă GigaNetwork?
Achilleas Kanaris: Convergența aduce schimbare și adaugă un strat suplimentar de eficiență. Rețeaua noastră mobilă deja recunoscută este completată în mod natural de cea fixă, creând, astfel, fundamentul care susține în mod optim inovația tehnologică.
Schimbarea vine și în contextul celei mai recente certificări „Best in test” pe care Vodafone a obținut-o recent din partea auditorului german umlaut, pentru performanța infrastructurii sale. Scorul total este chiar un record al ultimilor șase ani, în rating-urile umlaut – Vodafone a obținut 922 de puncte, cu 25 de puncte peste următorul operator clasat.
Rețeaua noastră de comunicații mobile GigaNetwork s-a remarcat drept cea mai bună rețea mobilă de voce și date la nivel național, cu cel mai mare scor total, precum și cel mai mare scor pentru zonele urbane și pentru fiabilitatea rețelelor mobile.
În ceea ce privește Vodafone GigaNetwork FIBRĂ, aceasta a fost, de asemenea, certificată de același auditor german, în luna august a anului trecut, pentru cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România – prima astfel de certificare conferită de către umlaut unui operator de internet fix din țară.
Connect: Odată cu anunțul rebranding-ului, Vodafone a subliniat și parteneriatul pe care îl are cu Salvamont. Cât de important este acest parteneriat și ce evidențiază acesta?
Achilleas Kanaris: Drone, geolocalizare, fotogrametrie, viziune termică și inteligență artificială. Aceasta nu este o demonstrație de tehnologie a viitorului apropiat, ci chiar prezentul, pentru partenerii noștri de cursă lungă de la Salvamont. Am făcut promisiunea să evoluăm într-o companie de tehnologie și exact asta facem: conducem schimbarea, concepem, dezvoltăm și implementăm soluții de ultimă generație și le activăm pe toate prin rețeaua noastră certificată GigaNetwork.
Prin parteneriatul nostru cu Salvamont, munții României sunt acum mai siguri pentru drumeții și turiști. Acoperirea 5G poate fi declanșată și utilizată cu ușurință de Salvamont în toate misiunile de căutare și salvare. Soluțiile noastre personalizate permit cu adevărat tehnologiei să salveze vieți.
De la an la an, numărul misiunilor de salvare crește cu până la 40%. Folosind soluțiile lansate astăzi, creștem capacitatea de căutare a Salvamont de aproape 10 ori. Iar rezultatul constă în mai multe vieți salvate, dar și un timp de intervenție redus considerabil, riscuri mai mici și efort mai mic pentru salvamontiști. Astfel, reconfirmăm reziliența și fiabilitatea GigaNetwork 5G și GigaNetwork FIBRĂ pe care se bazează centrul de comandă Salvamont. Cea mai importantă recunoaștere este faptul că salvamontistii se bazează pe rețelele noastre în misiuni în care adesea își pun în pericol propria viață pentru a salva alte vieți.
Achiziția UPC este o altă dovadă a apetitului nostru de a continua să creștem și să investim în business.
Connect: Ce cotă de piață aveți în segmentul serviciilor de televiziune?
Achilleas Kanaris: În termeni de poziționare comercială, cred că am făcut o treabă foarte bună până acum, ca operator de telefonie mobilă. Am menținut o cotă de piață importantă, cu o performanță generală foarte bună.
Totuși, avem o mare oportunitate, și anume jocul convergenței. Am cumpărat UPC în urmă cu aproximativ doi ani și suntem pe cale de a finaliza integrarea. Broadband-ul este o piață în creștere. Văd mult potențial pentru noi de a crește, inclusiv în ceea ce privește cota de piață. Mai avem drum de parcurs până să se concretizeze întregul potențial de creștere pentru business, așa că avem de lucru în acest sens și știm ce avem de făcut.
La capitolul calitatea serviciilor și a infrastructurii, suntem una dintre cele mai bune piețe din Europa, în special pe mobil, și am fost întotdeauna înaintea jocului în ceea ce privește investițiile în noi servicii. Consider că România a beneficiat de acest apetit al Vodafone de a investi continuu. Am investit peste 5 miliarde de euro de când am lansat serviciile aici, iar achiziția UPC este o altă dovadă a apetitului nostru de a continua să creștem și să investim în business.
Connect: Cum s-a modificat baza de clienți ai Vodafone în perioada pandemiei?
Achilleas Kanaris: În ceea ce privește volumul, baza noastră de clienți pentru servicii mobile și fixe și soluții IoT a atins 11,2 milioane, la 31 decembrie 2021.
Ca utilizare, pandemia a accelerat cu siguranță consumul pentru clienții noștri. Traficul de date, și în special traficul de conținut, au avut o creștere fantastică.
În România, pe parcursul pandemiei, putem observa și creșterea platformelor digitale, care este probabil o consecință atât a faptului că aici regăsim consumatori cu abilități digitale avansate, cât și a creșterii afacerilor locale care sunt native din punct de vedere digital. Aș spune că România este puțin înaintea celorlalte piețe, în acest sens. Și există, încă, o oportunitate pentru noi în acest spațiu.
Connect: Care a fost feedback-ul primit de la clienții Vodafone cu privire la modul în care ați administrat serviciile oferite acestora în perioada pandemiei?
Achilleas Kanaris: Pot să încep cu noi și colegii noștri din Vodafone România și să folosesc acest exemplu de schimbare pozitivă. În multe privințe, pandemia a însemnat că a trebuit să realizăm în câteva zile ceea ce am fi făcut în luni, poate chiar ani.
A trebuit să ne mutăm toate operațiunile online. Pentru un operator ca noi – avem call center-uri, avem magazine – a fost un efort extraordinar, dar pentru mine, ceea ce am învățat este că se poate face.
Pandemia a reprezentat o situație nefericită care a dus și la un rezultat fericit – platforma necesară pentru a ne aventura în noi domenii și a impulsiona în continuare inovația. Iar concluzia majoră este că utilizatorii noștri sunt alături de noi, simt că îi sprijinim, îi ajutăm să se dezvolte și că, de fapt, oferim inovație, resurse și învățare la îndemână, nu doar conectivitate.
Acum, în călătoria noastră către o companie de tehnologie, tot ceea ce facem este imediat încercat și testat de clienții noștri și ei sunt cel mai bun și mai onest punct de referință pe care ne putem baza.
Connect: Ce rezultate financiare ați înregistrat în 2021?
Achilleas Kanaris: La 31 decembrie 2021, conform rezultatelor raportate de Vodafone Group Plc., veniturile din servicii s-au ridicat la 191,5 milioane de euro și au rămas stabile trimestrial.
În 2021, ne-am concentrat, pe de o parte, pe minimizarea impactului contextului pandemic asupra companiei și, în același timp, ne-am extins și consolidat rețeaua, pentru a ne asigura că atât clienții urbani, cât și cei non-urbani, chiar și din cele mai îndepărtate zone, rămân conectați, au acces stabil la servicii fixe și mobile de calitate. Privind în viitor, cuvântul cheie este „schimbare”. Atât la nivel de industrie, cât și la nivel de companie, ne așteptăm la o schimbare de ritm. Probabil că deja vedeți un Vodafone mai dinamic în 2022 și o veți face și în anii următori.
„Dacă Guvernul vrea un joc corect și competitiv, atunci condițiile ar trebui să se schimbe”
Connect: Unde vă aflați în legătură cu implementarea rețelelor 5G în România și serviciile oferite clienților?
Achilleas Kanaris: Să vorbim despre tehnologie din punct de vedere investițional. Istoric, marele val 3G a fost finanțat chiar de operatori. De ce? Pentru că în acel moment existau marje mari, consumatorii plăteau mai mulți bani, iar telecomunicațiile erau o afacere mult mai profitabilă.
Valul 4G a fost finanțat în principal prin credite. A fost un moment în care ratele dobânzilor erau foarte scăzute, operatorii reprezentau afaceri foarte credibile, așa că finanțatorii erau dornici să împrumute banii necesari pentru a investi în valul 4G.
Iată, acum vine 5G, care este un alt tip de val, un val mai mare de investiții. Niciuna dintre cele două componente pe care le-am întâlnit în timpul lansării 3G și 4G nu mai există. Suntem toți, și nu vorbesc doar despre Vodafone, într-o stare financiară destul de stresată și nu putem autofinanța această evoluție. Ceva trebuie să se schimbe, după părerea mea. Oamenii trebuie să conștientizeze această realitate. Trebuie să fim proactivi în ceea ce privește recunoașterea problemei – să ne așezăm și să discutăm, ca industrie, ce trebuie să facem dacă vrem ca România să joace cu adevărat jocul 5G. Pentru că dacă Guvernul vrea un joc 5G corect și competitiv, atunci condițiile ar trebui să se schimbe.
Connect: Anul trecut, Vodafone anunța transformarea unei păduri în prima pădure inteligentă din România. Ce progrese ați înregistrat în cadrul acestui proiect și cum evoluează?
Achilleas Kanaris: Țara se confruntă cu defrișările ilegale și cu o uriașă provocare de limitare a fenomenului. Aceasta este o problemă reală, la care am venit cu un răspuns inteligent pentru prevenirea tăierilor ilegale.
Prima pădure inteligentă din România a fost dotată cu un sistem de „gardieni digitali” conectați la rețeaua Vodafone. Aceste dispozitive folosesc senzori de monitorizare acustică și tehnologie AI, pentru a identifica sunetele drujbelor și, la rândul lor, trimit alerte în timp real către telefoanele mobile ale pădurarilor, pentru a preveni tăierea ilegală.
Sistemul colectează în mod constant date și trimite informații către autorități și este, într-adevăr, un scenariu extrem de eficient de utilizare a tehnologiei, în scopuri sociale. Și acesta este doar unul dintre primii noștri pași în acest domeniu, deoarece drumul nostru către o companie de tehnologie are deja repere importante în viitor, care vor conduce la mai multă inovație inteligentă pentru a ne face viața mai bună.
Connect: Care sunt obiectivele pe care vi le propuneți să le atingeți în următoarea perioadă?
Achilleas Kanaris: În primul rând, așteptați-vă să vedeți proliferarea serviciilor digitale. Vom concepe din ce în ce mai multe soluții și le vom aduce pe piață, atât pentru utilizatorii noștri individuali, cât și pentru afacerile mici, mijlocii și mari. Ne propunem să devenim partenerul tehnologic de încredere pentru clienții noștri. Asta înseamnă să oferim nu doar conectivitate, ci și servicii digitale inovatoare.
Așteptați-vă la o altfel de poveste de convergență, cu un accent deosebit pe inovația serviciilor. De exemplu, la Vodafone clienții vor putea găsi nu doar produse și servicii, ci și consultanță în alegerea celei mai potrivite combinații de produse și servicii, informații despre modul de configurare a rețelei de acasă sau sfaturi de securitate cibernetică.
De asemenea, așteptați-vă ca interacțiunea cu noi, prin toate canalele noastre digitale, să fie dezvoltată semnificativ. Îmbunătățim constant aplicația My Vodafone, care ar trebui să devină un instrument semnificativ și un loc de acces pentru a gestiona serviciile, a căuta cea mai bună ofertă și a verifica recomandările personalizate.