Doom, unul dintre jocurile video cele mai influente, este deja un soi de „memă”, fiind unul dintre testele de bază pentru programatori pe noi platforme. Imediat ce apare un nou dispozitiv, cineva încearcă să ruleze Doom pe el, codul sursă fiind deschis și destul de „ușor” pentru procesoarele moderne. Acum, Doom a devenit chiar și un test CAPTCHA, fiind necesară eliminarea unui număr de inamici pentru a putea trece mai departe la autentificare.
Doom ar putea fi cel mai greu test CAPTCHA de până acum
Testele de tip Captcha au fost foarte eficiente în ultimii 20 de ani pentru a împiedica sisteme automate să acceseze conturi sau servicii. Ceea ce inițial era un test de recunoaștere a unor caractere alfanumerice s-a transformat în timp în teste din ce în ce mai complexe, cu recunoaștere de imagini, și chiar mini-jocuri care să demonstreze că utilizatorul este unul uman. Inteligența artificială modernă ar putea însă depăși astfel de teste, așa că programatorii sunt din ce în ce mai creativi în ultimii câțiva ani.
Gullermo Rauch, CEO-ul companiei Vcercel, a introdus însă ideea de a juca un nivel simplist în jocul Doom pentru a trece mai departe. Acest test nu ar putea fi foarte ușor de trecut prin intermediul inteligenței artificiale, întrucât este un test destul de greu chiar și pentru jucătorii umani. Rauch nu doar că a pus codul din Doom să ruleze într-o fereastră de CAPTCHA, ci a realizat un nivel personalizat extrem de solicitant.
Pentru a putea trece la următorul pas, trebuie să elimini trei inamici. Problema este că nivelul este plin de inamici care te pot ataca de la distanță, iar personajul din joc nu are God Mode pornit. Astfel, trebuie chiar să joci și să încerci să te ferești cât mai bine de atacurile inamicilor pentru a putea elimina cei trei dintre ei pentru obiectivul final.
Momentan, acest CAPTCHA este disponibil pe site-ul Vercel sub forma unei o demonstrații de tehnologie. În sursa paginii sunt oferite și explicații despre felul în care acest test funcționează. Jocul nu a fost încă folosit pentru a proteja un sistem de autentificare pe site-urile realizate cu serviciile companiei. Totuși, nu ar fi ieșit din comun să vedem această metodă de protecție din ce în ce mai des. Cei care nu prea sunt familiarizați cu jocuri video ar fi însă în dezavantaj într-un astfel de test, întrucât chiar și pentru gamerii cu experiență, sunt necesare 3-4 încercări pentru a îndeplini cu succes obiectivul.
Au mai fost tentative de a folosi grafica din Doom pentru teste de tip CAPTCHA în trecut, dar acelea erau limitate la apăsarea succesivă pe inamici pentru a-i „împușca”. Acțiunea acelui test era statică și ar putea fi ușor depășită de sistemele AI moderne.