Postul de radio CADA din Sydney, Australia, a folosit o „gazdă” AI pentru jumătate de an și nimeni nu s-a prins că persoana care prezenta nu era reală. DJ-ul AI intitulat Thy, avea o emisiune de muzică de patru ore, care aborda genuri precum hip-hop, R&B și Pop, cu multiple intervenții pe parcurs din partea gazdei. AI-ul Thy are și o pagină de profil pe site-ul postului de radio, în care apare o femeie tânără, imaginea sa fiind la rândul ei generată tot cu AI, folosind un model real.
Thy era un DJ „virtual”, realizat folosind inteligență artificială
Emisiunea „Workdays with Thy” (Zile de muncă cu Thy), se difuzează pe CADA în fiecare zi de la 11 dimineața la 3 după-amiaza și rulează pe posul de radio încă din luna noiembrie. Până acum, nimeni nu și-a dat seama că Thy nu este o persoană reală, ci un AI care urmează un scenariu. DJ-ul AI este atât de convingător pentru că este bazat pe o persoană reală. Atât înfățișarea „personajului” Thy, cât și vocea au fost realizate pe baza unei persoane reale, care lucrează în cadrul postului de radio în departamentul financiar. Nu este clar dacă imaginea este o fotografie reală, sau dacă este generată cu AI pe baza unor imagini cu adevărata „Thy”.
Tehnologia AI pe care ARN Media, compania care deține postul CADA, a folosit-o este produsă de ElevenLabs, o companie americană, încorporată în SUA, cu fondatori de origine poloneză. Serviciile ElevenLabs pot oferi acces la voci deja existente pe care să le poți folosi în diverse tipuri de producții, sau permite „clonarea” unei voci reale, ascultând câteva minute sau ore de înregistrări audio cu vocea unei persoane. Apoi, tot ce trebuie să faci este să scrii un text, iar sistemul AI îl va citi cu vocea persoanei respective.
Există însă critici la adresa postului de radio CADA. Descrierea emisiunii nu sugerează că aceasta ar fi realizată cu AI și nici că gazda și DJ-ul emisiunii nu ar fi o persoană reală:
„Selectate de experții noștri în muzică, acestea sunt melodiile care domină topurile sau sunt pe cale să explodeze — ascultă-le primul cu Thy și te vei putea lăuda prietenilor că ai fost printre primii care le-au descoperit!”
Asociația Australiană a Actorilor Vocali, o organizație care probabil că se simte amenințată de creșterea în popularitate a inteligenței artificiale pentru astfel de producții, spune că astfel de practici ar trebui să fie dezvăluite de la început de către companii:
„Ascultătorii australieni merită onestitate și dezvăluirea clară a informațiilor, nu lipsa de transparență care îi face să aibă încredere într-o persoană falsă pe care o cred a fi reală, prezentă în direct.”, a scris Teresa Lim pe LinkedIn, vicepreședinte al AAVA.
Emisiunea Workdays with Thy are o audiență de 72.000 de ascultători.