Rog Strix Scar 18

O nouă tehnologie NVIDIA poate scădea consumul de VRAM în jocuri cu până la 90%

Scris de | 16 iulie, 2025
O nouă tehnologie NVIDIA poate scădea consumul de VRAM în jocuri cu până la 90%

Jocurile moderne vin cu cerințe din ce în ce mai mari atunci când ne vorbim despre consumul de memorie video, așa că NVIDIA s-a apucat să caute soluții pentru această problemă. Cea mai nouă încercare vine sub forma NVIDIA Neural Texture Compression în combinație cu cea mai recentă versiune de DirectX RayTracing, iar testele preliminare realizate de un entuziast de pe X au oferit niște rezultate neașteptate: cu până la 90% mai puțină memorie video consumată!

Asta a fost posibil folosind unealta Neural Texture Compression de la NVIDIA în combinație cu ceva numit Cooperative Vectors, noutate introdusă odată cu DirectX Ray Tracing 1.2 de la Microsoft. Tehnologia celor de la NVIDIA compresează și decompresează texturile din jocuri, în timp ce Cooperative Vectors îi permite plăcii video să lucreze cu mai multe shadere în același timp. Când sunt folosite împreună, aceste două tehnologii reușesc să eficientizeze consumul de memorie video. În demo-ul pe care l-a folosit creatorul postării, texturile au fost randate cu 1030 FPS în mod nativ. După activarea NTC și Cooperative Vectors, aceeași scenă a fost randată cu 2350 FPS; deci avem un boost de performanță foarte mare și mai important decât atât, cu aproape 90% mai puțină memorie video utilizată.

Cum va funcționa NVDIA NTC în gaming?

Evident, aceste rezultate sunt obținute într-un mediu controlat, cu un software special. Odată ce vom aplica treburile astea într-un joc situația se va schimba întrucât sunt mult mai multe lucruri de randat, mai multe mecanisme care lucrează în fundal și diverse alte piedici de care se lovește placa video. Chiar și așa, ne putem aștepta la îmbunătățiri semnificative odată ce se mai maturizează uneltele astea. Nu trebuie să uităm nici de impactul asupra calității grafice, pentru că va fi și el acolo, dar momentan este mult prea devreme ca să vorbim despre aplicabilitatea în scenarii de zi cu zi.

Personal, cred că asistăm la nașterea unei noi chestii mari din gaming. Iar dacă vor exista beneficii atât de mari pe cât mă aștept, nu m-ar mira să vedem setarea NVIDIA NTC alături de cele de DLSS și Frame Generation prin meniurile celor mai mari jocuri de pe piață. Asta va necesita timp, și sper că-n această perioadă vom vedea câteva mișcări și din partea studiourilor. La finalul zilei, nu este de datoria NVIDIA, AMD sau Intel să optimizeze bine jocurile lansate de alte corporații de miliarde de dolari.

Rog Strix Scar 18