O posibilă eroare software a dus la un accident în metroul din București

Scris de | 27 august, 2025
O posibilă eroare software a dus la un accident în metroul din București

Metrorex investighează un incident grav petrecut pe 13 august, în jurul orei 23:00, pe Magistrala 2, când un tren nou produs de Alstom, aflat în teste și tractat de o locomotivă diesel, a rămas fără pantografe după ce acestea s-ar fi ridicat brusc și s-au rupt la contactul cu plafonul tunelului.

Astfel, până să ajungă și la mass-media, Metrorex îi facea vinovați de acest incident pe cei de la Alstom, care ar fi avut obligația de a bloca pantografele astfel încât acestea să nu se ridice accidental. Metrorex precizează că trenul era tractat de o locomotivă diesel și sugerează o posibilă eroare software în funcționarea trenului.

„Pantografele trebuie să rămână blocate, zăvorâte, nu au voie să se ridice. Asta este responsabilitatea celor de la Alstom. Ei se aflau în tren, nu mecanicii de la Metrorex. Noi doar am tractat trenul cu locomotiva diesel. Cel mai probabil, ar putea fi o eroare de soft a trenului”, spun surse din interiorul Metrorex citate de Gândul.

La capătul opus, surse din partea Alstom afirmă că personalul Metrorex a încălcat procedurile testării, tractând trenul cu pantograful ridicat, ceea ce a condus la incident și la întreruperea temporară a programului de certificare.

Incidentele par că se țin scai de Metrorex. În luna martie 2025, o altă problemă a fost raportată cu un tren Alstom pe aceeași magistrală. Garnitura „Ilfov”, aflată în teste la 80 km/h între stațiile Aurel Vlaicu și Aviatorilor, a pierdut patru captatori de la vagoanele M2 și MP2, plus un capac de la panoul de frână R2.

Pe lângă aceste probleme tehnice, relația contractuală dintre Metrorex și Alstom se complică din cauza întârzierilor în livrarea trenurilor. Din cele 13 trenuri convenite, doar 11 au fost livrate în România, dar niciunul nu a fost omologat de AFER și nici nu a parcurs rodajul standard de 10.000 km. Metrorex a aplicat penalități în valoare de aproximativ 40 de milioane de euro și a cerut punerea în executare a garanției de bună execuție. Alstom a reacționat dur, calificând demersul drept ostil și avertizând că ar putea face proiectul neviabil din punct de vedere financiar și operational. Același Alstom pune întârzierile pe seama pandemiei, războiului din Ucraina și unor modificări de infrastructură, în timp ce Metrorex insistă pe respectarea termenelor și finalizarea testelor.

Etichete: , ,

Sursa: Gândul