AMD renunță la propriul driver de Linux în favoarea unuia dezvoltat de comunitate

Scris de | 16 septembrie, 2025
AMD renunță la propriul driver de Linux în favoarea unuia dezvoltat de comunitate

AMD a anunțat că va opri dezvoltarea driverului oficial pentru Linux (AMDVKL) și se va concentra pe un driver mult mai popular, dezvoltat de comunitate. Este vorba despre RADV, un driver Vulkan open-source dezvoltat pentru plăcile video Radeon. Popularitatea acestui driver l-a făcut alegerea logică și pentru Valve atunci când lucrau la Steam Deck, iar asta i-a accelerat foarte mult evoluția. Iar acum, cu AMD pe fir, am putea vedea îmbunătățiri chiar și mai mari.

RADV este deja soluția prestabilită în distribuții precum Ubuntu sau SteamOS, deci pentru AMD reprezintă o fundație deja mai bună decât alternativa oficială. Iar cu o abordare open-source, nu mai rămâne decât să vedem o finanțare din partea companiei. Comunitatea există deja, iar driver-ul Mesa s-a descurcat bine-mersi câțiva ani. AMD au făcut bine că au profitat de oportunitatea asta, și-n loc să omoare un proiect făcut de comunitate a ales să-l îmbrățișeze complet și să-l considere soluția oficială.

Într-un demers de eficientizare a dezvoltării și de consolidare a angajamentului nostru față de comunitatea open-source, AMD își unifică strategia privind driverul Vulkan pentru Linux și a decis să întrerupă proiectul open-source AMDVLK, oferind sprijinul nostru deplin driverului RADV, care devine driverul Vulkan open-source oficial susținut pentru plăcile video Radeon. Această consolidare ne permite să ne concentrăm resursele asupra unei singure baze de cod de înaltă performanță, care beneficiază de munca extraordinară a întregii comunități open-source. Invităm atât dezvoltatorii, cât și utilizatorii să folosească driverul RADV și să contribuie la viitorul său.

JianRong JIN, Manager AMD

Ce înseamnă asta pentru utilizatorii de rând? Păi, în primul rând ne putem aștepta la o experiență de utilizare ceva mai stabilă, cât și performanțe crescute. Problemele cele mai mari le regăsim atunci când jucăm ceva cu ray tracing, dar și asta probabil că va fi rezolvată. Însă adevăratele îmbunătățiri vor veni pe partea de optimizare, acolo unde AMD va trebui să pună osul la treabă și să ajute comunitatea de dezvoltatori care a dus greul până acum. Asta este o veste foarte bună pentru comunitatea Linux care devine din ce în ce mai numeroasă de la o lună la alta, în timp ce Windows continuă să piardă teren.

Etichete: , , ,

Sursa: GamingOnLinux