OpenAI a lansat noul său browser web Atlas. De când s-au anunțat primele detalii despre proiect a devenit clar că va reprezenta o potențială amenințare pentru Google, actualul proprietar al Chrome, cel mai popular browser din lume.
OpenAI Atlas – browserul prinde AI
Într-un discurs în stilul clasic Steve Jobs, Sam Altman a prezentat noul browser Atlas. Nu doar concurează browserele actuale clasice, ci face parte dintr-o serie întreagă de noi produse care vor pune accent pe inteligența artificială pentru a înlocui modelele anterioare. Browserul actual face parte „modul anterior în care oamenii foloseau internetul”, cum a spus Sam.
Proiectul de browser OpenAI este un „secret” cunoscut în Silicon Valley cel puțin din această vară. Asta după ce OpenAI a încercat să cumpere Chrome. Era clar că OpenAI va pune acum presiune pe Google, sperând că vor înlocui Chrome.
Amenințarea imediată este destul de simplă: ChatGPT atrage 800 de milioane de utilizatori pe săptămână, iar dacă acești utilizatori trec la Atlas, cel mai probabil vor renunța la Chrome. Pierderea acestor utilizatori nu are un cost imediat pentru Google (este un produs gratuit, la urma urmei), dar limitează capacitatea Google de a direcționa reclame către acești utilizatori sau de a-i îndruma către Căutarea Google, un punct sensibil deosebit unde Google pierde teren.
Acum, OpenAI gestionează căutarea în sine altfel. Inteligența artificială a pus deja sub presiune modelul de căutare online al Google, scoțând la suprafață informații procesate în loc de conținut care poate fi promovat. Dar, în transmisiunea în direct a OpenAI, Ben Goodger, șeful departamentului de inginerie de la Atlas (el însuși o figură centrală în dezvoltarea atât a Firefox, cât și a Chrome), a descris noul tip de căutare orientată pe chat ca o schimbare de paradigmă.
„Acest nou model de căutare este cu adevărat puternic”, a spus Goodger. „Este o experiență cu mai multe etape. Poți avea acest schimb de rezultate ale căutării în loc să fii pur și simplu trimis către o pagină web”, a explicat el.
Desigur, Google a făcut multe pentru a integra inteligența artificială în experiența normală de căutare. Dar compania a abordat-o în mare parte în același mod ca în cazul listărilor de produse sau al recenziilor: adăugând o casetă pe pagina de rezultate. Însă schimbul de replici implicat al OpenAI depășește orice se poate obține în Chrome și, având în vedere abordarea sa profund diferită, nu este ceva ce poate fi ușor copiat. Dacă interfața de căutare OpenAI se dovedește populară, ar putea reprezenta o amenințare serioasă la adresa dominației Google.
Apoi, există problema publicității. OpenAI nu oferă publicitate în acest moment, dar a avut grijă să nu o excludă. Compania a listat, de asemenea, o mulțime de locuri de muncă în domeniul advertising în ultima vreme, alimentând speculațiile că o schimbare de direcționare a reclamelor ar putea fi pe drum. Cu Atlas, ChatGPT poate acum colecta context direct din fereastra browserului unui utilizator, obținând o mulțime de date extrem de valoroase pentru direcționarea reclamelor. Este un nivel fără precedent de acces direct din browser: literalmente, priviți cuvintele de pe ecran în timp ce le tastați. Și după decenii de îngrijorări legate de confidențialitate, nu este genul de informații sensibile pe care utilizatorii ar putea să le ofere Google sau Meta.