DNSC avertizează asupra unei campanii de fraudă în numele instituţiilor

Scris de | 27 octombrie, 2025
DNSC avertizează asupra unei campanii de fraudă în numele instituţiilor

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a emis un nou avertisment privind o campanie de fraudă desfășurată prin apeluri telefonice.

Astfel, DNSC arată spre o campanie în care atacatorii se prezintă drept reprezentanți ai unor instituții publice sau companii cunoscute. În aceste cazuri, apelurile sunt realizate prin tehnica “spoofing”, adică numărul afişat ,,CERT-RO” pare legitim și promite câștiguri financiare remarcabile, dar de fapt este falsificat. Potrivit experților DNSC, metodele folosite includ crearea unui sentiment de urgenţă, apelantul susţinând că trebuie rezolvat imediat un “problema fiscală”, un “control bancar” sau o “verificare de securitate”. Ulterior, victimei i se cere să transmită date de autentificare, coduri bancare sau să efectueze un transfer către un cont “sigur”. Instituţia subliniază că nicio autoritate legitimă nu va solicita astfel de informaţii prin apel telefonic în aceste condiţii.

Utilizatorii sunt sfătuiţi să întrerupă apelul imediat ce apar indicii de apel suspect, de exemplu dacă li se cere codul de securitate al cardului sau dacă li se transmite că trebuie să transfere bani urgent. De asemenea, dacă există îndoieli, se recomandă contactarea directă a instituţiei respective utilizând numărul oficial publicat pe site-ul acesteia, şi nu prin intermediul apelului primit. În plus, DNSC oferă un formular de raportare pentru astfel de tentative (prin platforma natională de raportare pnrisc.dnsc.ro) şi are linia de informare 1911 pentru consiliere.

Mai mult, atacatorii folosesc tehnici de spoofing, afișând pe ecranul telefonului numere care par legitime, pentru a câștiga încrederea interlocutorilor. În unele cazuri, victimele sunt presate să instaleze aplicații de control la distanță sau să furnizeze coduri de autentificare, ceea ce le expune la furt de bani și date sensibile.

Acest tip de fraudă telefonică, denumit “vishing” (voice phishing), este în creştere în România. Protejarea datelor personale şi verificarea identităţii apelantului sunt măsuri esenţiale pentru a evita pierderi financiare sau expunerea informaţiilor confidenţiale.

Etichete: ,