Un studiu realizat de Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România (RGDA) și Banca Transilvania ne arată câteva informații importante referitoare la obiceiurile gamerilor din țara noastră. Conform datelor colectate, în România sunt în jur de 7.9 milioane de persoane care se joacă cel puțin o dată pe lună. Asta însumează 68% dintre utilizatorii de internet la nivel național, și chiar dacă ne-am împuținat ca populație, procentul oamenilor care se joacă este în creștere. Studiul a fost realizat pe două eșantioane: unul reprezentativ național, format din 1043 de respondenți cu vârste între 15 și 64 de ani, și unul axat pe jucători activi, cu 1038 de respondenți care se joacă frecvent pe cel puțin una dintre platformele PC/laptop, consolă sau mobile.
Platforma preferată a gamerului român este PC-ul, dar asta n-ar trebui să ne mire. Sunt sigur că și voi, la fel ca și mine, aveți amintiri despre primul calculator și jocurile care ne-au făcut copilăria mai frumoasă. Iar treaba asta s-a probagat între generații, astfel că 61% dintre gamerii activi din România să joacă pe calculator. Din numărul total de gameri, 42% au spus că preferă PC-ul peste orice altă platformă, ceea ce indică nu doar că ne place să ne jucăm pe ele, dar le alegem în detrimentul consolelor. Și că veni vorba despre acestea, pică mai la coada clasamentului: doar 46% dintre gameri se joacă și pe consolă.

A doua cea mai populară platformă de gaming este smartphone-ul care însumează 55% dintre gameri. Dintre aceștia, 20% sunt femei, astfel că cea mai mare concentrație de gamerițe o găsim pe smartphone. Toate aceste cifre ne indică o creștere destul de egală, cu interes din mai multe categorii de vârstă, dar și sexe. Gamingul nu este doar pentru bărbați sau băieți, este pentru oricine.
Atunci când ne uităm la frecvența de joc, 42% dintre gamerii pe PC se joacă zilnic. Pe mobile raportul este ceva mai bun, cu 48% dintre cei intervievați fiind jucători recurenți. Iar cu o astfel de explozie, culmea că pirateria este în scădere: 67% dintre gameri investesc lunar în achiziția de jocuri. Și cum suntem majoritari gameri pe PC, are tot sensul din lume. La câte reduceri ai pe Steam, Epic Games Store și diferitele magazine de cd-key-uri, nici nu mai are sens să te obosești cu piratatul de jocuri.
Românii privesc cu ochi buni și influența AI-ului în jocuri, astfel 80% dintre respondenți cred că inteligența artificială va facilita dezvoltarea jocurilor, iar 74% anticipează apariția de conținut generat automat – bine, treaba asta se întâmplă deja, dar deschiderea către noile tehnologii este un semn bun și ne arată că evoluăm ca piață. Streaming-ul video este și el rege printre gamerii din România, astfel că 73% dintre cei care se joacă mai și urmăresc content despre gaming. Platforma preferată de români este YouTube-ul, astfel că Twitch și competiția nu prea au prins avânt mare la noi.


Ne aflăm la a treia ediție a studiului „Jocurile video în România”, iar cercetarea ne arată o piață mai diversă, mai conectată și mai conștientă. Vedem jucători tot mai implicați, care explorează jocurile nu doar ca mijloc de relaxare, ci și ca formă de expresie, socializare și chiar dezvoltare personală. Consecvent cu datele din studiile precedente, publicul din 2025 reflectă o cultură de gaming care a depășit barierele de vârstă, gen sau format. De asemenea, aproape jumătate dintre consumatori plătesc lunar pentru jocuri sau conținut suplimentar, iar tot mai mulți participă la evenimente dedicate gamingului. Avem de-a face cu o formă de divertisment mainstream, un fenomen cultural, social și educațional.
Cătălin Butnariu, membru al Consiliului Director RGDA și coordonator al studiului
Studiul realizat de RGDA și Banca Transilvania poate fi analizat în detaliu și descărcat gratuit de pe site-ul www.rgda.ro.