Noi reglementări europene anti-fraudă: rețele sociale vor fi responsabile

Parlamentul European și Consiliul au ajuns la un acord politic privind o actualizare majoră a cadrului UE privind serviciile de plată, menită să reducă frauda în materie de plăți, să sporească transparența comisioanelor și să consolideze protecția consumatorilor în toate statele membre. Giganții rețelelor de socializare sunt răspunzători pentru escrocheriile financiare în temeiul noii legislații UE.

Noi reglementări europene anti-fraudă

Acordul dintre Parlamentul și Consiliul European acoperă noul Regulament privind serviciile de plată (PSR) și modificările aduse Directivei privind serviciile de plată (PSD3). Noile reglementări europene anti-fraudă acoperă măsurile de protecție, accesul la numerar, drepturile privind datele și concurența în domeniul plăților digitale.

Acordul introduce schimbări ample în ceea ce privește securitatea, transparența și inovația, ca răspuns la creșterea fraudelor online și la evoluția tehnologiilor de plată. Dar în același timp adaugă un alt nivel de risc de reglementare la nivelul UE pentru giganții tehnologici americani.

Cadrul stabilește obligații consolidate pentru furnizorii de servicii de plată (PSP) pentru a proteja clienții de fraudă. Măsurile cheie includ:

  • furnizorii trebuie să verifice dacă numele beneficiarului se potrivește cu identificatorul unic corespunzător; plățile sunt refuzate dacă apar discrepanțe;
  • furnizorii sunt răspunzători pentru pierderile clienților dacă mecanismele de prevenire a fraudei sunt inadecvate;
  • orice tranzacție inițiată sau modificată de un fraudator este tratată ca neautorizată și rambursată odată raportată;
  • furnizorii trebuie să blocheze tranzacțiile suspecte;
  • protecții împotriva uzurpării identității sau a fraudei de tip „spoofing”, în care escrocii se prezintă drept reprezentanți ai furnizorilor, rambursarea este garantată odată raportată autorităților și PSP-ului;
  • consumatorii trebuie să aibă acces la asistență umană pentru clienți, nu doar la chatbot-uri automate;

Cadrul impune furnizorilor să dezvăluie toate taxele înainte de efectuarea unei tranzacții, inclusiv comisioanele de retragere la bancomat, comisioanele fixe pentru servicii și ratele de schimb valutar. Companiile care oferă facilități de plată cu cardul comercianților vor trebui să comunice clar structurile comisioanelor, oferind întreprinderilor și consumatorilor o mai mare vizibilitate și sprijinind deciziile informate.