Lovitură pentru șoferii de electrice: o țară din Europa adoptă taxarea la kilometru pentru a compensa pierderile din accize

Scris de | 30 noiembrie, 2025
Lovitură pentru șoferii de electrice: o țară din Europa adoptă taxarea la kilometru pentru a compensa pierderile din accize

Guvernul britanic a anunțat o schimbare majoră în felul în care taxează transporturile, vizând direct posesorii de vehicule electrice, spune BBC. Începând cu luna aprilie 2028, șoferii de mașini electrice din Regatul Unit vor fi obligați să plătească o taxă de drum calculată în funcție de distanța parcursă. Măsura, anunțată de Cancelarul Trezoreriei, stabilește un tarif de 3 pence pe milă pentru electrice și 1,5 pence pe milă pentru vehiculele hibride plug-in.

Această decizie vine pe fondul necesității de a acoperi gaura bugetară lăsată de scăderea veniturilor din taxele pe carburanți, pe măsură ce tranziția către vehicule verzi accelerează. Conform Oficiului pentru Responsabilitate Bugetară (OBR), noul tarif reprezintă aproximativ jumătate din rata accizei plătite în prezent de șoferii mașinilor pe benzină.

Cum va funcționa sistemul „pay-per-mile”

Mecanismul propus implică verificarea anuală a kilometrajului, cel mai probabil în timpul inspecției tehnice periodice (MOT). Plata ar urma să fie integrată în sistemul actual de accize auto administrat de DVLA (agenția britanică de înmatriculări). Un calcul simplu arată că un șofer de EV care parcurge 8.500 de mile pe an (aproximativ 13.600 km) va scoate din buzunar aproximativ 255 de lire sterline anual.

Totuși, sistemul nu este lipsit de vulnerabilități. Guvernul recunoaște riscul crescut de fraudare a odometrelor („datul kilometrajului înapoi”) pentru a evita plata taxelor și caută soluții pentru a mitiga acest fenomen. Interesant este că taxa se aplică vehiculelor înmatriculate în UK indiferent unde sunt conduse în lume, în timp ce mașinile străine care circulă pe drumurile britanice sunt momentan scutite.

Reacții dure din industrie și din partea șoferilor

Anunțul a stârnit un val de nemulțumire. Producătorii auto și asociațiile de profil avertizează că măsura este „greșită la momentul nepotrivit”. Ford a criticat mesajul confuz transmis de guvern, în timp ce SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) a avertizat că taxa va submina cererea, exact când piața are nevoie de stimulente pentru a atinge ținta de interzicere a vânzărilor de mașini noi pe combustie din 2030.

Șoferii se simt penalizați pentru că au ales varianta ecologică. Pentru unii dintre proprietari, deținerea unei mașini electrice nu mai are sens financiar din cauza prețului de achiziție mare și a deprecierii rapide a prețului pe piața second hand. Prognozele OBR sunt sumbre: se estimează că introducerea acestei taxe va duce la o scădere a vânzărilor de mașini electrice cu aproximativ 440.000 de unități, deși alte politici guvernamentale ar putea compensa parțial acest declin.

Dacă programul de taxare la kilometru din Regatul Unit se va dovedi de succes, sunt șanse mari ca și Uniunea Europeană să adopte o strategie similară. În ciuda faptului că UK s-a desprins de UE, legislațiile celor două entități rămân în continuare aliniate din multe puncte de vedere. 

Etichete: , , ,

Sursa: BBC