Organizare perfectă – Apple iOS, Android, Symbian, Windows Mobile, Bada

Scris de | 28 ianuarie, 2011
Organizare perfectă – Apple iOS, Android, Symbian, Windows Mobile, Bada

Scopurile pentru care a fost inventat PDA-ul în anii `90 erau: administrarea contactelor, organizarea termenelor de pe ordinea de zi, notiţe, planificări – totul fără suportul oferit de hârtie. Azi pentru toate acestea este suficient un smartphone. Partea a treia a testului comparativ al sistemelor de operare pentru smartphone-uri a demarat pentru a descoperi care dintre platformele actuale organizează cel mai bine datele.

Câteva precizări despre ceea ce azi pare de la sine înţeles: pe vremea când au apărut primele smartphone-uri nu existau nici YouTube, nici Facebook, dar nici UMTS, iar WLAN era rar întâlnit. De aceea, primele modele nu erau decât nişte PDA-uri cu funcţie de telefonie integrată, ce reuşeau pentru prima dată să administreze agende şi calendar mai mari – scutind utilizatorul de achiziţia separată a unui organizer. Personal Information Management, pe scurt PIM, a fost una dintre cele mai importante funcţii ale noului produs. Chiar şi azi funcţia este la fel de importantă. Motiv pentru care am decis să comparăm funcţionalitatea PIM a diferitelor platforme pentru smartphone-uri. Chiar dacă la o privire superficială pare că toate fac acelaşi lucru, la o analiză mai atentă apar şi diferenţele. Acestea se referă la felul în care sunt stocate numele şi numerele pe cartela SIM sau felul în care sunt administrate miile de contacte. Unele variante de platforme se concentrează pe administrarea unei cantităţi mari de date, iar altele se limitează la stabilirea contactului mobil cu reţelele sociale.
În continuare, iată câteva detalii despre felul în care diferitele platforme administrează contactele şi termenele, sarcinile şi notiţele, felul în care aceste funcţii sunt corelate cu restul funcţiilor integrate într-un smartphone, dar şi despre modalitatea de sincronizare cu PC, servere sau servicii online, precum Google.

Apple iPhone
Apple a integrat rapid în aparatele sale suport pentru schimbul de date cu serverele Microsoft Exchange. În plus, Apple a optimizat din când în când funcţionalitatea PIM. De pildă agenda telefonică, care în prima versiune iPhone era accesibilă numai prin funcţia telefonie; de ceva vreme are o intrare proprie. Utilizatorii pot decide însă dacă agenda poate fi accesată direct de pe ecranul de start sau împreună cu alte aplicaţii business. Iar odată cu iPhone4 există acum posibilitatea de reunire în directoare a aplicaţiilor înrudite.

Administrarea contactelor este o funcţie cuprinzătoare, putând fi stocate mai mult de trei adrese poştale pentru un conctat. Există şi câmpuri speciale, de exemplu pentru porecle, funcţie sau departament profesional. Fiecărui contact i se pot atribui o fotografie şi un ton de apel. Ceea ce lipseşte este posibilitatea de a repartiza contactele pe grupuri.
Convingător realizată este şi funcţia search, utilă mai ales în cazul în care iPhone-ul trebuie să administreze o listă lungă de contacte. Astfel în agenda telefonică vei găsi sus un câmp pentru căutare, iar în dreapta un alfabet ce permite scroll rapid spre litera căutată. Alternativ poţi folosi şi spotlight-search. Acesta se activează din ecranul de start „fluturând” degetele pe display înspre dreapta; aplicaţia caută în întreg aparatul şi găseşte orice, de exemplu termenele.
Calendarul arată şi el foarte bine. Chiar dacă lipseşte opţiunea de a organiza termenele în funcţie de criteriile profesional sau privat, nu lipsesc funcţiile standard precum câmpul notiţă. iPhone nu oferă administrarea sarcinilor, dar există funcţia notiţă pentru textele editate. Dar dacă vrei să extinzi funcţionalitatea administrării datelor pe App Store, vei găsi o paletă mare de aplicaţii suplimentare, gratuite sau contra cost.
La fel de reuşită este şi integrarea funcţiilor PIM în sistemul de operare. Datele de naştere introduse în agenda telefonică, apar automat şi în calendar. Iar dacă de exemplu în aplicaţia hartă începi să editezi ceva în câmpul căutare, agenda este automat scanată. Apple a renunţat la un meniu de start, ocupat de altfel de meniul propriu-zis. Din această cauză, termenele actuale nu pot fi afişate direct pe ecran.
Odată cu analizarea funcţiei de sincronizare reiese imediat faptul că iPhone este, înainte de orice, un iPod mai special. Programul iTunes serveşte nu numai pentru activarea iPhone-ului, ci şi pentru sincronizarea datelor cu un computer; indiferent dacă acesta funcţionează cu Windows sau Mac OS. O funcţie bine-venită în special pentru utilizatorii de computere Apple, căci în cazul majorităţii platformelor, sincronizarea locală se face numai cu software suplimentar contra cost. Sincronizarea prin internet se face cu serviciul propriu MobileMe, dar contra cost.

Android
Atunci când analizezi felul în care un smartphone Android realizează sincronizarea datelor cu un PC îţi dai seama imediat că Android este „opera” unui provider de internet.

Google nu are niciun interes să susţină varianta prin care datele trec direct de la un aparat la altul, fără accesarea internetului. Mai ales că Google are în ofertă servicii adecvate. De aceea administrarea contactelor şi termenelor se bazează pe sincronizarea cu un cont Google – folosind protocolul Microsoft ActiveSync. Astfel este posibilă şi conectarea smartphone-urilor Android la un Exchange Server.
Administrarea contactelor pe smartphone este o funcţie extinsă. Pentru fiecare intrare pot fi definite mai multe adrese poştale, dar lipsesc câmpurile speciale, de exemplu intrarea pentru copiii unui anumit prieten din contacte – câmpuri integrate în cazul smartphone-urilor Windows. Afişarea contactelor stocate se realizează într-un mod bine sistematizat; ca şi în cazul iPhone-ului afişate sunt numai câmpurile unde au fost introduse date. În plus, există posibilitatea definirii unei liste pentru contactele importante. Ceea ce dă farmec agendei telefonice este posibilitatea de a aloca fiecărui contact o fotografie; în caz contrar apare binecunoscutul „omuleţ” verde Android. La foarte puţine dintre aparate, precum Sony Ericsson X10 mini pro, lista contactelor favorite include numai fotografiile; de aceea dacă acestea lipsesc nu ai de unde să ştii cine stă în spatele omuleţului verde. În plus, nu toate aparatele Android dispun de opţiunea sortării contactelor după numele de familie. Funcţia este prezentă de exemplu la Samsung Galaxy S, dar nu şi la HTC Wildfire sau Motorola XT720.
Calendarul este bine sistematizat, iar termenelor le pot fi alocate toate informaţiile necesare, ba chiar şi mai multe semnale pentru reamintire. Este posibilă şi transmiterea informaţiilor pe Bluetooth, email sau SMS – un capitol la care Apple este în dezavantaj. Sincronizarea cu Google Calender este de la sine înţeleasă; dar smartphone-urile Android se pot conecta şi la servere Exchange. Android oferă posibilitatea de a administra mai multe calendare, dar utilizatorul trebuie să stabilească care va fi calendarul online în care va transfera termenele sale. Tot din Google Calender poţi alege dintr-un catalog zilele naţionale pentru diferite ţări. Iar pe smartphone-ul Android poţi determina care anume dintre calendare va fi afişat.
Nu există o funcţie numai pentru administrarea sarcinilor, iar funcţia notiţă nu este instalată pe orice smarpthone Android. Dar toate aceste lipsuri pot fi eliminate rapid folosind oferta de aplicaţii suplimentare de pe Android Market. Partea bună a afacerii: aici vei găsi nu numai software, ci o serie întreagă de servicii şi de aceea vei putea folosi pe smartphone-ul tău tot felul de soluţii originale. De exemplu: dacă editezi notiţe pe mai multe aparate, precum PC sau smartphone, şi vrei să le administrezi împreună atunci soluţia pentru tine poartă numele Evernote – un serviciu gratuit care face tocmai acest lucru şi pune la dispoziţie programul adecvat pentru mai multe platforme, inclusiv Android, Windows şi MacOS.
În general este dificil să găseşti caracteristici proprii numai unui model Android. Aşa cum se întâmplă în cazul agendei telefonice, opţiunile de setare pentru administrarea termenelor se deosebesc foarte puţin de la un aparat la altul. De exemplu, cu HTC Wildfire poţi stabili dacă calendarul va fi afişat în formatul zi, săptămână sau lună. Motorola XT720 nu are această opţiune. Cauza diferenţelor între modelele Android: din cauza frecvenţei mari a update-urilor pe piaţă există aparate ce funcţionează cu diferite versiuni Android. În plus, iar acest lucru este important tocmai pentru funcţionalitatea PIM, producătorul ajustează permanent platforma pentru aparatele sale. O observaţie valabilă printre altele şi pentru sincronizarea cu Outlook: aceasta nu este prevăzută la Android, dar de pildă HTC oferă gratuit pentru modelele sale un software care face tocmai acest lucru.
De aceea, dacă pui mare accent pe funcţiile PIM analizează atent modelul Android pe care vrei să-l cumperi pentru a te feri de surprize neplăcute. Dar dacă te mulţumeşti cu serviciile oferite de Google atunci vei fi mulţumit pe deplin.

Symbian
Symbian este încă un sistem de operare de „şcoală veche”, ce se pliază perfect la orice bază de date externe, dar care este foarte complex.

Dotarea extrem de cuprinzătoare a sistemului Symbian nu ajută prea mult operarea platformei, dar cel puţin ai posibilitatea de a aloca unui contact cca. 50 numere de telefon, adrese şi alte informaţii diverse. Să fie oare nevoie de o asemenea complexitate? Aceasta este o chestiune pe care nu o discutăm aici, dar cel puţin opţiunea de a aloca grupelor de contacte acelaşi ton de apel – de exemplu pentru colegii de serviciu – este una cu valoare practică. Contactele pot fi sortate după nume sau prenume, iar între timp modelele Symbian se descurcă cu agende de peste 1000 de contacte – la fel ca şi modelele concurente de altfel.
Calendarul oferă şi el mai multe opţiuni de setare – de exemplu posibilitatea de a începe afişarea săptămânii cu o anumită zi, de a aloca date diferite aceluiaşi termen sau de a seta intervalul pentru reminder. Funcţia de administrare a sarcinilor este integrată în calendar. De asemenea, în meniu găseşti funcţia notiţă, iar cu „Notiţe active” poţi introduce pe o listă imagini, video sau semne de carte. Toate elementele pot fi transferate prin e-mail sau Bluetooth. Practic: dacă alegi să foloseşti un alt mobil Symbian datele PIM pot fi transferate spre noul model prin Bluetooth. În plus, datele pot fi asigurate pe un card de memorie.
Din cauza multiplelor opţiuni, operarea este mult mai complexă decât la un mobil Android sau iPhone. Pentru accesarea mai rapidă poţi insera pe ecranul de start termenele actuale şi contactele importante. În cazul modelelor mai vechi sincronizarea cu Outlook se face prin PC Suite, iar la cele mai noi se foloseşte Ovi Suite. În plus, Nokia se gândeşte şi la utilizatorii Apple şi de aceea smartphone-urile Symbian se „înţeleg” cu Mac OS prin iSync. Sincronizarea datelor folosind o bază de date tip server se face prin SyncML. Dacă nu există posibilitatea de a te conecta la un server Exchange, în Ovi Store vei găsi aplicaţia corespunzătoare.
Symbian, alături de Windows Mobile, este una dintre cele mai cuprinzătoare platforme în ceea ce priveşte funcţionalitatea PIM, dar totodată şi una dintre cele mai puţin flexibile.

Windows Mobile
Orice smartphone Windows Mobile oferă foarte multe funcţii pentru administrarea datelor.

Pentru început să ne îndreptăm atenţia asupra agendei telefonice. Aceasta include cca. 50 de câmpuri, inclusiv mai multe adrese poştale pentru fiecare contact – adică o bogăţie de informaţii. Toţi cei care sunt nevoiţi să administreze un număr mare de contacte şi care au nevoie şi de multe alte date suplimentare – de ex. pentru introducerea numelor copiilor partenerului de afaceri – vor fi foarte bine serviţi de această platformă.
În plus, există o funcţie specială pentru administrarea sarcinilor. Aceasta lipseşte la multe platforme sau este integrată în calendar, ceea ce complică un pic lucrurile. Sarcinile pot fi editate în mod cuprinzător şi de asemenea pot fi organizate în funcţie de criteriile stabilite de către utilizator. Ca şi cum nu ar fi fost destul: în cazul aparatelor touchscreen notiţele pot fi editate sau scrise direct pe display. Iar dacă ceea ce ţi se oferă nu te mulţumeşte poţi alege alte aplicaţii pentru administrarea sarcinilor şi termenelor pe care le găseşti online.
Un mare avantaj: ecranul de start. Acesta afişează termenele actuale; dar aici pot fi inserate şi sarcini sau alte termene. Iar în cazul celor care au agenda încărcată de termene ce se succed cu repeziciune există aşa-numitul ecran „Azi”.
Sincronizarea datelor se face prin programul ActiveSync. Acesta este instalat pe orice telefon Windows Mobile, iar varianta pentru PC este oferită gratuit. Conexiunea cu un PC se face fie prin Bluetooth, fie prin cablul de date – un accesoriu întâlnit în aproape toate cutiile unui mobil Windows. Premisa de bază: utilizarea de produse Microsoft pe computer, adică Outlook sau Outlook Express. Iar pentru că aici totul se petrece în „familie”, sincronizarea are loc mai bine ca la orice altă platformă. Sunt sincronizate şi sarcinile, notiţele, emailurile sau favorites din browser, păstrându-se şi detalii precum prioritatea termenelor sau numere speciale de telefon. Dar sincronizarea aceasta atât de bine pusă la punct nu funcţionează optim decât numai cu produsele Microsoft. Dacă foloseşti un computer Mac OS trebuie să faci rost de software pentru sincronizare de la alţi producători.
Dar dacă foloseşti software-ul Microsoft pentru Server Exchange te vei putea bucura de o sincronizare a datelor fiabilă şi bogată în detalii. Deoarece protocolul este acum larg răspândit nu mai este nevoie de un server Exchange – chiar şi Google foloseşte ActiveSync pentru sincronizarea cu serviciile sale online.
Regula de bază: dacă foloseşti software Microsoft pe PC administrarea datelor pe un smartphone Windows se face asemănător cu cea realizată pe un computer. Marele dezavantaj al versiunii 6.5: în această toamnă apar primele modele cu Windows Phone 7. Încă nu se ştie dacă vechile aparate vor putea face update; în plus platforma este destul de complicat de operat – un capitol la care noua versiune ar trebui să îmbunătăţească considerabil starea de lucruri.

BlackBerry
BlackBerry este un însoţitor al clienţilor business. De aceea RIM a pus mare accent pe funcţiile PIM.

Analizând agenda telefonică vei descoperi imediat care sunt priorităţile RIM: pro contact pot fi stocate aproape 40 de tipuri de informaţii, inclusiv două adrese poştale, iar patru câmpuri sunt liber configurabile. BlackBerry nu se apropie totuşi de bogăţia de detalii oferită de Windows Mobile sau Symbian, dar ceea ce este oferit ar trebui să mulţumească majoritatea utilizatorilor. Calendarul este şi el structurat pentru domeniul business. Astfel în cazul conferinţelor telefonice plănuite pot fi stocate în avans date precum numărul de telefon pentru viitoarea conferinţă – un detaliu pe care nu l-am întâlnit la altă platformă. În cazul administrării mai multor conturi e-mail se poate determina pentru un anumit termen contul prin care acesta va fi trimis spre un posibil participant. Cei care zboară deseori pot selecta fusul orar pentru zona spre care vor călători. De asemenea, există şi posibilitatea de a selecta termenele după criteriul privat. Contactele, termenele şi sarcinile pot fi organizate folosind categorii alese de către utilizator. Nu lipsesc nici uneltele cu valoare practică, precum notiţe vocale sau calculator de buzunar.
Sincronizarea datelor se face prin intermediul unui server. Iar pentru că este vorba despre o soluţie business, clienţii au la dispoziţie nu numai Microsoft Exchange, ci şi Lotus Notes sau Novell Goupwise. Pentru numărul tot mai mare de utilizatori privaţi şi companii mici ce folosesc BlackBerry, RIM oferă software-ul BlackBerry Desktop, care suportă nu numai Outlook şi Outlook Express, ci şi Lotus Notes şi Novell Groupwise.
Strictly business: o afirmaţie valabilă încă pentru BlackBerry, în ciuda disponibilităţii arătate pentru funcţiile multimedia. Platforma oferă, la anumite puncte, chiar mai mult decât smartphone-urile Windows.

Bada
La partea multimedia Bada convinge pe deplin, dar în ceea ce priveşte funcţionalitatea PIM Samsung mai are de lucru.

Cu toate acestea platforma este bine echipată pentru administrarea contactelor şi termenelor. De ex. pentru contacte numărul de câmpuri este aproape la fel ca şi la Windows Mobile. Astfel pentru numerele de telefon există 16 câmpuri, inclusiv ziua de naştere, iar pentru secţiunea personală a unui contact există câmpuri adecvate: copii, soţ/soţie etc. Există posibilitatea de sortare după nume şi prenume, iar definirea grupelor de contacte sau a contactelor favorite simplifică administrarea agendelor cuprinzătoare. În general operarea se face foarte simplu – platforma ridicându-se la nivelul de simplitate oferit de iPhone. Bada, la fel ca şi Apple, oferă în marginea dreaptă a ecranului un alfabet, ca să poţi selecta rapid litera dorită. În plus, operaţiile de scroll prin meniu se realizează fluent.
În calendar poţi defini până la 14 termene ce se reiau – o funcţie rar întâlnită. Reuşit este şi felul în care funcţiile colaborează între ele: alături de câmpul pentru introducerea locaţiei unui termen există un link direct spre software-ul de navigaţie. Nu lipseşte decât afişarea săptămânii, dar toate termenele actuale pot fi vizualizate sub forma unei liste – un alt punct comun cu iPhone. Alte funcţii standard la Bada: administrarea sarcinilor, reportofon şi funcţia notiţă. Regretabil este faptul că Samsung Apps, magazinul online pentru software adiţional, este departe de a avea o ofertă pe măsura dotării de bază cuprinzătoare a platformei. Dar numărul de aplicaţii va creşte cu siguranţă în următoarele luni.
Şi mai deranjant: faptul că software-ul pentru sincronizare Kies, responsabil pentru sincronizarea datelor şi termenelor între smartphone-uri Bada şi PC, nu funcţionează. Un aspect despre care s-au plâns numeroşi utilizatori ai primului smartphone Bada Samsung S8500 Wave. Producătorul lucrează intens la această problemă, ceea ce înseamnă că în curând va scoate pe piaţă un update pentru software. Dacă foloseşti deja un Wave ai un pic de răbdare, iar dacă te gândeşti să cumperi un model Bada mai aşteaptă un pic. În rest, Bada oferă posibilitatea de a sincroniza datele cu un server. Samsung a implementat suportul pentru MS Exchange, în plus Bada se descurcă cu protocolul SyncML. Nici aceste funcţii nu se desfăşoară fără mici probleme, dar multe smartphone-uri nu au inclusă această opţiune. Mult mai elegant şi mai simplu realizată este conexiunea cu cercul de prieteni de pe Facebook sau MySpace: „Social Hub” este perfect realizată pentru cei care menţin online contactul cu prietenii lor. Aici vei întâlni posibilitatea de schimb de date cu Facebook sau soluţii pentru specialiştii ce folosesc server SyncML. Şi cum am mai spus: coreenii nu ne vor lasă să mai aşteptăm mult până ce Kies va avea o formă complet funcţională.

Web OS

Palm este şi el foarte interesat de administrarea digitală a contactelor şi termenelor.

Pe vremuri Palm era lider pe piaţa PDA-urilor, dar acum a pierdut această poziţie odată cu apariţia smartphone-urilor. Între timp specialistul în computere HP a preluat afacerea, inclusiv noul sistem de operare WebOS. Sistemul convinge printr-un concept original de operare, care foloseşte gesturi, dar şi prin funcţii internet, la fel ca şi aparatele iPhone sau Android. Ce înseamnă acest lucru pentru funcţiile PIM: la prima accesare a agendei telefonice vei fi întrebat dacă datele de contact trebuie să fie preluate pe smartphone-ul Palm folosind serviciile online. Pe lângă Facebook şi Google, poţi realiza şi conexiuni spre Yahoo şi LinkedIn. Termenele sunt transferate de pe conturile de Facebook, Google sau Yahoo direct pe Palm. De asemenea, există şi posibilitatea de conectare la un server Microsoft Exchange. Ceea ce lipseşte este opţiunea de sincronizare a datelor direct cu Outlook.
Un smartphone Windows oferă mai multe câmpuri pro contact, dar şi în cazul lui Palm pot fi definite mai mult de zece adrese poştale, plus există şi câmpuri speciale, de exemplu porecle. Lipseşte posibilitatea de a grupa contactele în grupuri. În schimb WebOS sortează nu numai după nume şi prenume, ci şi după numele companiei. Calendarul arată bine, aici există şi funcţia notiţă, precum şi administrarea sarcinilor pe liste liber configurabile. Oferta de software suplimentar pentru Bada, prin care funcţiile PIM pot fi optimizate, nu este încă foarte mare, dar în continuă creştere.

Concluzie
Dacă nu eşti prea pretenţios în ceea ce priveşte administrarea contactelor şi termenelor poţi alege orice variantă de sistem de operare, căci toate platformele sunt solid echipate cu funcţii PIM. Dar dacă eşti interesat înainte de orice de sincronizarea Outlook fii ceva mai atent. În cazul modelelor Android funcţia nu este întâlnită tot timpul. Iar dacă foloseşti un computer Apple oferta scade dramatic. În acest caz ai nevoie de software suplimentar precum The Missing Sync (www.markspace.com). Cele mai flexibile şi mai bine echipate sunt Blackberry şi Windows Mobile, ultima variantă însă numai în „familia” Microsoft şi cu precizarea că operarea este destul de stufoasă. În general putem evidenţia preferinţa pentru conexiunea la servere şi sincronizarea datelor pe internet, fie prin Exchange, fie prin reţele sociale precum Facebook.

Etichete: , , , ,