Violenţele din Londra, alimentate de Facebook şi BlackBerry Messenger

⇣ Sari la articol

Revoltele din Marea Britanie au escaladat la un nivel extrem de periculos în doar câteva zile. Ultimele descoperiri relevă faptul că acest lucru s-a datorat, în mare parte, mesajelor trimise pe diferite reţele de socializare. În timp ce poliţiştii supravegheau Twitter-ul şi Facebook-ul, tinerii studenţi îşi planificau noul atac pe un alt mijloc de comunicare: BlackBerry Messenger.

Cunoaştem scenariul cât se poate de bine.  Reţelele de socializare au alimentat în ultimii ani aceste manifestaţii de ostilitate cu mesaje de libertate şi justiţie menite să-i trezească pe tineri din faţa calculatorului şi să-i propulseze în stradă, în inima conflictului. Egipt, Iran, Libia şi acum Marea Britanie. Majoritatea revoltelor de la periferia capitalei britanice au fost organizate, în stadiul primordial, pe diferite reţele de socializare.

Totul a început cu o pagină dedicată pe Facebook în memoria lui Mark Duggan, tânărul ucis de poliţia londoneză în circumstanţe controversate. Pagina, care are actualmente peste 17.000 de like-uri, a fost folosită sâmbătă pentru a chema utilizatorii la un protest paşnic împotriva brutalităţii nejustificate a poliţiei. Protestul din Tottenham s-a dovedit a fi o scuză perfectă pentru mai multe persoane de a ataca forţele de ordine.

Mai apoi, cele mai multe mesaje s-au trimis între protestatari cu ajutorul programului BlackBerry Messenger, o alternativă deosebit de eficientă datorită faptului că majoritatea adolescenţilor din Marea Britanie folosesc un dispozitiv BlackBerry. Pe lângă asta, mesajele trimise de pe BBM nu pot fi interceptate de către autorităţi, ceea ce accentuează convenabilitatea programului.

Un mesaj trimis duminică de pe platforma de mesagerie oferită de BlackBerry, citat de The Guardian, a chemat oameni din “toate părţile Londrei” să vandalizeze magazinele de pe strada Oxford. Aceste mesaje au avut un impact direct asupra evenimentelor care au urmat.

În lumina celor întâmplate, Research in Motion a declarat ieri că va coopera cu poliţia pentru a anticipa viitoare manifestaţii asemănătoare. Patrick Spence, directorul de marketing regional la RIM a declarat într-un citat publicat de The Guardian că “am început să lucrăm cu autorităţile pentru a putea ajuta situaţia cât de mult putem.”

Serviciile de comunicare BlackBerry Messenger sau Facebook pot ajuta sau înrăutăţi o situaţie atât de delicată. Ele ajută enorm de mult la obţinerea dreptăţii, cum a fost în cazul Egiptului, dar pot să aibă de asemenea un rol negativ în menţinerea păcii, cum s-a întâmplat, din păcate, în Londra.