The Evens – The Odds – Punk la 50 de ani (Recenzie album)

Scris de | 21 noiembrie, 2012

Punk la 50 de ani

The Evens – The Odds

8/10

De fiecare dată când Ian MacKaye scoate un album încep să sar în sus de bucurie. Nu mă pot abţine. Influenţa mesajelor trupelor Fugazi şi Minor Threat asupra mea e enormă, în special sinceritatea lui Ian MacKaye. Nu există bullshit atunci când vine vorba despre omul care a scris piesa “I Drink Milk”, într-o perioadă când majoritatea punkerilor îşi otrăveau corpul cu heroină. Vârsta înaintată şi responsabilităţile pe care la are ca părinte nu l-au împiedicat să creeze. Pe “The Odds”, noul album semnat de proiectul The Evens, în care cântă alături de soţia lui, găsim aceeaşi francheţe brută pe care o avea şi în tinereţe. Ce-i drept, pe un tempo mai lent.

Ian MacKaye a împlinit frumoasa vârsta de 50 de ani. Pionierul genului de muzică hardcore punk, şeful casei de discuri Dischord Records, faţa mişcării Do-It-Yourself, omul care a scris piesa “Straight Edge”, ce a dat naştere unei adevărate mişcări împotriva alcoolului, ţigărilor, drogurilor şi a sexului înainte de căsătorie, membru fondator al trupei Fugazi, producătorul unor materiale audio de temelie precum primul EP Bikini Kill sau albumele formaţiei Nation of Ulysses, a atins numărul de ani la care majoritatea oamenilor încep să se aşeze la casa lor. În ceea ce priveşte cuplul din Washington D.C., cei doi îşi petrec timpul crescând un copil de patru ani şi înregistrând piese cu greutate.

Noul material discografic, al treilea din istoria The Evens, e, fără îndoială, opusul trupei. În termeni de sunet, The Odds poate fi poziţionat undeva la graniţa dintre muzică acustică şi indie rock. Amy Farina la tobe şi Ian MacKaye la chitară. Partea vocală e acoperită de amândoi. Câteodată vocile sunt suprapuse, alteori separat, o simbioză asemănătoare cu modelul din Fugazi. E, totuşi, un album punk, nu prin muzică, ci prin atitudine. Pavat cu mesaje politico-sociale, The Odds poate fi considerat un discurs al unor oameni trecuţi prin viaţă, care nu atacă direct sistemul cu strigăte alimentate de nedreptăţile din jur, ci mai degrabă îl critică calm şi inteligent, dar fără scrupule şi jumătăţi de măsură. Într-o societate de consum în care “unele animale sunt mai egale decât altele”, discursul lor merită toată atenţia noastră.

Proiectul The Evens e o altă platformă prin care fondatorul casei de discuri legendare Dischord Records poate să facă ceea ce a făcut dintotdeauna: să creeze un produs muzical sincer şi cu un impact ce nu poate fi contestat.