Romtelecom şi COSMOTE, au trecut în era „T”. Interviu cu Nikolai Beckers, CEO Telekom România

⇣ Sari la articol

connect 121 - Nikolai Beckers, CEO Telekom Romania Communications și Telekom Romania Mobile CommunicationsÎn urma unui proces complex de rebranding, ce a presupus o nouă identitate vizuală sub brandul Telekom România, Romtelecom şi COSMOTE au trecut în era “T”. Cum s-a făcut trecerea, ce rezultate financiare au înregistrat cele două companii telecom pe prima jumătate a anului şi care este numărul de abonaţi, am aflat de la Nikolai Beckers, CEO Telekom Romania Communications și Telekom Romania Mobile Communications.

connect: Cum se prezintă rezultatele financiare ale operațiunilor Telekom Romania (fostele Rom­telecom și COSMOTE) și care au fost segmentele de business ce au înregistrat creșteri?

Nikolai Beckers: Rezultatele primei jumătăți a anului sunt solide atât pentru operațiunile fixe, cât și pentru cele mobile, în ciuda provocărilor generate de anumite măsuri economice. Am înregistrat o evoluție sănătoasă a segmentului B2B pentru operațiunile mobile și o creștere de două cifre a veniturilor pentru soluțiile de sis­teme pentru operațiunile fixe. Aceste rezultate sunt în concordanță cu obiectivul nostru de a ne consolida poziția de lider pe acest segment.

Alt aspect care merită menționat este că seg­mentul TV și-a păstrat cursul ascendent, atât în ceea ce privește veniturile, cât și numărul de clienți. Ofertele atractive au condus la creșterea bazei de abonați mobili. Smartphone-urile au avut, de asemenea, o creștere considerabilă.

Ca să fiu și mai exact, pentru prima jumătate a acestui an, Telekom Romania Communications și-a menținut dezvoltarea stabilă, înregistrând ve­nituri în creștere, de 306 milioane euro. EBITDA a crescut cu 14,4% de la un an la altul, ajungând la 82 milioane euro.

În ceea ce privește veniturile, cele generate de TV, respectiv cele pentru serviciile de Internet au fost mai mari cu 4% în al doilea trimestru al anu­lui 2014, față de aceeași perioadă a anului trecut. Altă creștere relevantă a fost raportată pentru soluții de sisteme, cu o creștere de 52%.

Pentru Telekom Romania Mobile Communi­cations am avut rezultate foarte bune în ceea ce privește veniturile din broadband, care au crescut cu 36,4% în T2 2014 comparativ cu T2 2013. De asemenea, traficul de date a crescut impresionant cu 87% în același interval. Rezultatele pentru seg­mentul postpaid arată că am luat o decizie bună cu noul portofoliu simplificat, deoarece baza de clienți a crescut la 26,2%.

connect: Care este numărul total de abonați ai celor două companii? Spre ce servicii și produse și-au îndreptat atenția?

Nikolai Beckers: Serviciile TV reprezintă un segment cu performanțe foarte bune, pentru care am depus foarte multe eforturi și am inves­tit în conținut. Momentan avem 1,384 milioane de abonați.

Al doilea segment de creștere pe segmentul fix este cel al serviciilor de Internet. Arată atât o performanță bună, cât și o dezvoltare organică, lucru care, vorbind în general, este un semn fa­vorabil la nivelul întregii țări.

Pe partea de servicii mobile, toate segmentele și-au menținut un nivel constant, cu o creștere a segmentului postpaid, așa cum am menționat anterior.

connect: Telefonul fix a murit – este o temă re­petativă în contextul actual. Cum stați la capitolul abonați și cum credeți că poate fi resuscitat acest serviciu?

Nikolai Beckers: Ce-i drept, telefonia fixă pierde teren; este o tendință globală. Dar nu îi pot ,,pronunța” moartea. Serviciile de voce fixă sunt încă privite ca o utilitate “by default”. O păstrezi în casă pentru a ține legătura cu fa­milia sau prietenii de la țară sau din străinătate. Folosești telefonul fix pentru a-ți supraveghea copiii acasă, sau pentru a-ți face programări, de exemplu. Pentru companii, telefonul fix este un fel de carte de vizită, fiind principalul punct de contact pentru acestea. Acest serviciu rămâne indispensabil pentru majoritatea companiilor, în special pentru cele foarte mari și întreprin­derile mici și mijlocii cu un număr mai mare de angajați.

Suntem liderul segmentului de voce fixă, cu aproape 2,2 milioane de linii.

Cu ceva timp în urmă am introdus conceptul ,,o singură rețea” pentru apelurile între clienții noștri de fix și mobil. Așadar, aceștia și-au dez­voltat un nou comportament de consum, care i-a încurajat să elimine barierele întâlnite când sunau de pe fix pe mobil sau viceversa. Mai mult, serviciile de linie fixă sunt vândute în prezent ca parte din pachete – deși nu ca serviciu principal

connect: Companiile au câștigat licitația pentru rețeaua națională de internet de mare viteză în zonele rurale fără acoperire pentru astfel de ser­vicii. Ce presupune proiectul Ro-NET și cum va fi implementat?

Nikolai Beckers: Participarea noastră la pro­iectul RoNet arată, încă o dată, că suntem dedicați să sprijinim dezvoltarea României, prin construirea unor noi tronsoane de infra­structură în zone altfel greu de ajuns. Vorbim despre 783 de localități din toată țara care vor beneficia de infrastructură de tip backhaul pentru implementarea de rețele de mare viteză în zonele rurale fără acoperire pentru astfel de servicii de internet.

Este un proiect finanțat din fonduri europene, coordonat de MSI, iar ministerul concesionează lucrările pentru o perioadă de 18 ani, timp în care cele două companii vor asigura și operarea și mentenanța infrastructurii. Infrastructura va ră­mâne în proprietate publică și va fi disponibilă la nivel wholesale pentru orice operator interesat să asigure servicii comerciale de Internet de bandă largă pentru utilizatorii finali.

connect: Clickshop.ro a aniversat trei ani. Cum a performat în tot acest timp și care sunt produ­sele cele mai des vândute? Cum intenționați să dezvoltați acest mall online?

Nikolai Beckers: Dacă ne uităm la tendințe, Clickshop vinde foarte bine produse din cate­goriile IT&C și electronice, în principal. Din categoria electronicelor, televizoarele generează aproximativ 60% din veniturile Clickshop. Apoi avem produsele IT&C, unde cele mai bine vân­dute produse sunt smartphone-urile și tabletele.

De la lansarea sa cu mai bine de 3 ani în urmă, Clickshop.ro s-a dovedit a fi un proiect de succes, înregistrând în fiecare an creșteri, atât în ceea ce privește numărul de vizitatori, cât și ale vânzări­lor. Doar în 2013, valoarea vânzărilor a crescut cu 25%, în comparație cu 2012. Dat fiind acest succes, compania „soră” Magyar Telekom din Un­garia s-a decis să lanseze Clickshop.hu în martie, cu sprijin considerabil din partea echipei din România.

Clickshop.ro a fost primul mall online al unui operator telecom din România și a reprezentat unul dintre primii pași făcuți către modele al­ternative și inovative de business cu potențial de creștere. Cei 3 ani de existență demonstrează că a fost un „pariu” bine plasat și nu este ultima noas­tră mișcare în ceea ce privește comerțul online din România; la sfârșitul lunii august am relansat germanos.ro.

connect: Numiți un produs/serviciu/aplicație care este la mare căutare în portofoliul Deutsche Telekom și care urmează să intre și pe piața noas­tră în scurt timp?

Nikolai Beckers: Sinergiile de la nivelul Gru­pului sunt puternice. În această privință aș menționa, de exemplu, o competiție desfășurată în 6 țări ale Grupului, inclusiv România, nu­mită „Business Wall of Fame”. A fost dedicată dezvoltatorilor de aplicații și start-up-uri. Pen­tru câștigători miza a fost să le fie integrate soluțiile proprii în portofoliile operatorilor locali, respectiv în cel al Deutsche Telekom, în cazul câștigătorului internațional. Compa­nia noastră a înregistrat un număr semnifica­tiv de aplicații înscrise atât la nivel local, cât și internațional, dintre care 30 de aplicații au fost pentru categoria „Cea mai bună aplicație internațională”. Aplicația câștigătoare a acestei categorii, numită MiniCRM, va fi integrată în portofoliul de afaceri al tuturor celor 6 țări par­ticipante, asta însemnând și România. Acesta este doar un exemplu al dinamicii și colaborării din cadrul Grupului.

Un alt exemplu de serviciu dezvoltat la ni­vel de Grup este Fon, care a devenit activ anul acesta și în România. Asta înseamnă acces gratuit la Internet prin peste 13 milioane de puncte WiFi din toată lumea, prin intermediul opțiunii gratuite Fon.

În ceea ce privește strategia, aplicăm principiul „gândește global, acționează local”, care înseamnă să ai o viziune comună și să adopți principiile Grupului, dar, de asemenea, să oferi servicii și pro­duse personalizate, cele care se potrivesc cel mai bine nevoilor consumatorilor din fiecare țară.

connect: Vindeți acum produse sub brandul Telekom România. Ce pași a presupus procesul de rebranding și care sunt implicațiile, așteptările pe plan local?

Nikolai Beckers: Cel mai așteptat eveniment al anului în telecom a avut loc de curând. Momen­tul „T” a fost marcat prin evenimente interactive pentru a demonstra că avem de împărtășit mi­lioane de experiențe împreună. Totul a decurs lin și cu precizie nemțească (zâmbește), dar în spate a fost foarte multă muncă. A fost investită o cantitate imensă de energie și pasiune în acest proces foarte complex de rebranding. A implicat numeroase proiecte și echipe care au lucrat sin­cronizat. Dacă ar fi să adun orele lucrate de co­legii mei pentru acest proiect, echivalentul ar fi de mai mult de 35 de ani de muncă concentrați în doar patru luni.

De exemplu, pentru a implementa schim­bările implicate de noua identitate comună Telekom, peste 2000 de persoane au lucrat la peste 100 de proiecte complexe de marketing, vânzări, IT, HR și proprietăți imobiliare. Doar echipele de IT au dedicat 68.000 de ore de mun­că implementării schimbărilor impuse de noua identitate, cum este website-ul comun sau call center-ul unic. La nivel intern, tranziția către Telekom Romania a însemnat mai mult de 500 de sesiuni de training livrate către toți angajații în cadrul cărora le-a fost prezentat noul brand, cu valorile și filozofia sa. Obiectivul a fost ca aceștia să adopte brandul „T”, pentru a putea livra în continuare promisiunea Telekom Ro­mania către clienții noștri. Intern, se simte en­tuziasmul pe care l-a adus cu sine noul brand.

Clienții existenți nu au avut discontinuități în furnizarea serviciilor. Toate ajustările necesare corespunzătoare procesului de rebranding au fost efectuate fără probleme și nu au presupus acțiuni suplimentare din partea clienților.

connect: Care este promisiunea cu care vine noul brand? Ce oferte comerciale ați lansat sub conceptul de rețea integrată?

Nikolai Beckers: Ne dorim să devenim prima alegere ca brand de telecomunicații din Ro­mânia care te conectează la tehnologie, atât în viața personală, cât și în cea profesională. Întru­cât deținem capabilități și puncte forte unice, Telekom devine o opțiune integrată fix-mobi­lă pe piața românească, pentru milioanele de experiențe ce merită împărtășite. Având ca valori de brand inovația, simplitatea și competența, Te­lekom Romania asigură clienților o experiență integrată în toate punctele de contact, dezvoltată în baza conceptului One Stop Shop. Concret, pe o singură factură, clienții Telekom Romania Communications se vor bucura de divertis­ment și comunicare de 4 ori nelimitat: pentru broadband mobil și fix, voce mobilă și fixă și, de asemenea, divertisment TV. Mai mult, toate pachetele Telekom Romania Communications vor include acces la noul Telekom TV interactiv, sub formă de servicii web și mobile. Asta în­seamnă multi-screen pentru fiecare, exclusivități și o experiență TV personalizată.

Pentru comunitatea de afaceri din România, conceptul One Stop Shop al Telekom se tradu­ce printr-un portofoliu complet de soluții fixe și mobile, soluții IT integrate, plus cea mai variată gamă de echipamente IT&C.

connect: Ce dispozitive (smartphone, tabletă etc.) și servicii de ultimă generație folosiți în mod curent?

Nikolai Beckers: Acum folosesc un iPhone 5S, dar pentru că sunt un early adopter, testez dispo­zitive noi tot timpul.

Articole asemanatoare