ZEN: Care sunt noile reglementări UE în privința comerțului electronic și cum sunt afectați comercianții români

Scris de | 31 mai, 2021
ZEN: Care sunt noile reglementări UE în privința comerțului electronic și cum sunt afectați comercianții români

De la 1 iulie 2021, intră în vigoare noile reglementări privind TVA-ul care se aplică în cazul cumpărăturilor online din afara UE. Aceste reglementări vor face ca achizițiile online din China să devină mai scumpe și, prin urmare, mai puțin profitabile, din cauza faptului că TVA-ul se va aplica și pentru cumpărăturile online transfrontaliere cu valoare declarată de până la 10 euro.

Scopul urmărit prin noile reglementări este modernizarea comerțului electronic destinat direct consumatorilor prin depășirea barierelor privind comerțul online transfrontalier și crearea unui mediu competitiv mai echitabil și echilibrat între companiile din blocul comunitar și cele din afara UE.

În prezent, românii care care cumpără online din afara UE bunuri cu valoarea declarată de până la 10 euro nu plătesc TVA pentru achiziție. Pentru bunurile cu valoare declarată între 10 și 150 de euro, cumpărătorii nu plătesc taxe vamale, dar plătesc TVA. Actuala reglementare a comerțului online transfrontalier ar fi condus la o pierdere semnificativă a veniturilor și un impact sever asupra bugetelor UE și ale statelor sale membre, oferind comercianților din afara UE un avantaj competitiv neloial.

Românii și cumpărăturile electronice transfrontaliere

Anul trecut, România a devenit liderul UE în ceea ce privește ritmul de creștere al comerțului electronic, deși doar 45% dintre utilizatorii români de internet au cumpărat online. Piața comerțului electronic a atins 5,6 miliarde euro și a marcat o creștere anuală de 30%. Cu toate acestea, deși majoritatea românilor preferă să comande de la magazinele electronice interne, mulți sunt atrași de platformele transfrontaliere, datorită prețurilor mici și a ofertelor bune.

Potrivit unui studiu realizat de iSense Solutions pentru GPeC, o treime dintre români preferă să facă cumpărături online din magazinele din China (27%), statele membre ale UE (23%) și SUA (4%). Mai mult, AliExpress ocupă locul al doilea în topul platformelor externe preferate de români, chiar înaintea Amazon.

Deși prețurile sunt, în prezent, de multe ori mai competitive pe astfel de platforme, noile reglementări TVA ar putea adăuga mult la costul inițial, făcând astfel cumpărăturile transfrontaliere mai puțin profitabile pentru cumpărători, dar ar aduce avantaje magazinelor online locale care ar putea completa cu succes nișa.

Clienții au așteptări mai mari

Așteptările clienților au crescut odată cu piața comerțului electronic. De exemplu, majoritatea consumatorilor europeni consideră că timpul maxim de livrare ar trebui să fie de aproximativ trei zile, atunci când cumpără un produs online. Pe de altă parte, popularitatea piețelor din Asia de Est, deși au termene de livrare lungi, arată că românii sunt capabili să își reducă unele cerințe dacă primesc în schimb ceva „suplimentar” – indiferent dacă va fi un preț scăzut sau posibilitatea de a recupera o parte din suma plătită sub formă de cashback.

Prin urmare, vânzătorii online români pot concura nu numai prin prețul sau timpul de livrare incomparabil mai rapid decât al omologilor lor asiatici, ci și prin o ofertă interesantă legată de achizițiile din magazinul lor. Acestea ar putea fi calea către a prelua clienții de la giganții din Orientul Îndepărtat.

Cumpărături mai ieftine, dar mai bune

Un abonament lunar la un preț scăzut sau retrageri imediate în contul bancar al vânzătorului sunt doar câteva dintre modalitățile de a menține echilibrul dintre atractivitatea pentru client și profiturile pentru magazinul electronic. Fintech-ul european ZEN.com oferă un astfel de abonament. Datorită pachetelor dedicate, soluțiile acestuia se dovedesc a fi profitabile și eficiente în întreprinderile mici și mijlocii.

Etichete: , , , ,