REVIEW GRID Legends – Ce se întâmplă când te uiți prea mult la Drive to Survive

7,5Nota connect

Scris de | 1 aprilie, 2022

Da, știu, GRID Legends nu e jocul de racing la care te așteptai probabil să vezi un review în această perioadă. Pentru Gran Turismo însă, trebuie să apăsați tasta 2 și să mergeți la colegul meu, Claudiu Râpan, care lucrează la un review dedicat celui mai nou titlu din seria de racing exclusivă pentru PlayStation.

Până atunci însă, cum citești opiniile unei persoane care nu posedă un PS5 (acela fiind eu), află că mi-am petrecut ultimele săptămâni într-un alt joc de curse, cel al cărui nume îl poți observa în titlul review-ului – GRID: Legends. Realizat de Codemasters și lansat sub tutela EA, acesta reprezintă cel de-al cincilea titlu din franciza GRID, și este disponibil pentru Xbox Series X (unde l-am și jucat) și S, PS4, PS5, Xbox One și PC.

De la bun început o să menționez că, dacă vrei un joc de curse revoluționar, care să schimbe complet fața genului, mă îndoiesc că GRID: Legends îți va satisface această dorință. Însă nici nu își propune asta, pentru că personal cred că acest joc știe foarte bine ce este și nu încearcă să „muște mai mult decât poate mesteca”, pentru a traduce o cunoscută expresie în limba engleză.

Asta nu înseamnă că GRID: Legends e un joc care nu merită atenție pentru că, deși nu reinventează roata în materie de mecanici de gameplay, mașini sau circuite, reușește să ofere o experiență plăcută și suficient de solidă pentru a putea fi considerat o iterație reușită în franciza GRID.

Gameplay și story

GRID: Legends e cu siguranță un racing game care trage mai mult spre zona „arcade” decât spre cea de simulator, deși te poți juca cu setările pentru a-l face să se simtă mai aproape de titluri precum Assetto Corsa sau WRC (dar fără complexitatea acestora, bineînțeles). Vei avea parte des de coliziuni în curse, poți seta dacă îți dorești ca acestea să îți afecteze sau nu performanța mașinii, iar unele circuite îți oferă puține zone de depășire „curată”, mai ales cele stradale, astfel că te vei vedea obligat de multe ori să îți faci loc cu forța pe lângă adversarul din față. Mașinile se simt destul de bine, cele la care te-ai aștepta să fie mai dificil de manevrat sunt într-adevăr așa, iar circuitele sunt și ele destul de variate ca locație și dificultate.

Apropo de asta, sunt peste 130 de circuite diferite pe care poți concura, inclusiv legendarele Brands Hatch, Suzuka sau Mount Panorama, precum și destul de multe circuite stradale. Numărul total al mașinilor disponibile se apropie de cel al circuitelor (e unul din puținele cazuri în care vei descoperi într-un joc de racing mai multe circuite decât mașini), undeva peste 100, incluzând și camionete, mașini open-wheel sau de drift și chiar și vehicule electrice. Aș spune că cele mai dificile de condus sunt camionetele, care necesită o perioadă lungă de frânare sau un control nu la fel de „brutal” ca al altor vehicule, lucru pe care îl vei experimenta cel mai clar în story mode-ul jocului.

Și pentru că tot am zis de story mode, merită să mă aplec puțin mai mult asupra acestuia decât aș face-o poate în mod normal la un racing game, pentru că e clar că cei de la Codemasters s-au uitat la Drive to Survive. Pentru cine nu știe, Drive to Survive este un documentar (ish) de pe Netflix, care prezintă ceea ce s-a întâmplat în sezonul anterior din Formula 1, vârful competițiilor de motor racing. Ei bine, producătorul lui GRID: Legends a luat decizia de a introduce acest format și în povestea jocului, care prezintă astfel cariera ta printr-o serie de interviuri cu actori reali, care întruchipează personaje deja existente în seria GRID. Astfel, cel mai cunoscut nume din roster-ul de piloți este probabil cel al lui Ncuti Gatwa (Sex Education – foto jos), cel care îl interpretează pe Valentin Manzi, primul tău rival din carieră. I se alătură și Callum McGowan (Jamestown), în rolul lui Nate McKane sau Natsumi Kuroda (The Killing Stone), în rolul colegei tale de echipă, Yume Tanaka.

Vei intra în pielea șoferului cu numărul 22, proaspăt semnat de către Seneca Racing pentru noul sezon, și vei participa într-o mulțime de curse diferite, cu mai toate tipurile de vehicule din joc. Personajele sunt destul de simple, stereotipice aș putea spune – liderul îngâmfat al competiției, colegul de echipă al cărei respect trebuie să îl câștigi, directorul echipei foarte dur și corect etc. Îmi place însă foarte mult ideea de a introduce o astfel de narativă, similară unui documentar, cu actori reali – mai ales pentru un joc de curse.

Un punct forte îl reprezintă sistemul Nemesis, introdus în jocul anterior, din 2019, prin care dacă intri într-un adversar, acesta îți va deveni „Nemesis”, și va încerca să te lovească la rându-i de-a lungul cursei, de fiecare dată când va avea ocazia. Aduce un plus de dinamică în curse și le mai face să nu semene una cu alta, deoarece ai tot timpul adversari diferiți care te vânează.

Alte moduri de joc

Pe lângă story mode, există și un mod de carieră, pe care îl poți începe imediat ce termini story mode-ul sau fără a trece prin acesta. Aici nu avem vreo inovație, fiind destul de clasic și similar cu ce găsești de obicei în Career Mode în astfel de jocuri, și vei câștiga XP și bani în funcție de performanțele pe care le ai, lucru care te va putea ajuta apoi să faci diferite upgrade-uri și să cumperi mașini noi. Cum am zis, nimic revoluționar, dar fun enough ca să te țină lipit de ecran câteva ore.

Mai există un mod foarte interesant, care îți permite să îți creezi propria cursă, cu propriile reguli și mașini. Aici GRID: Legends se simte mai mult ca o pânză goală, pe care tu trebuie să o desenezi și să îi oferi o formă și o culoare (sau ca o parcare de la IKEA pe care trebuie să o umpli cu urme de la donuts, ca să facem o comparație mai în temă cu subiectul review-ului). Partea bună este că poți să îți creezi astfel o cursă în concordanță cu preferințele tale de joc – arcade sau simulation, și pe circuitul tău favorit.

Grafică

La capitolul grafică, este evidentă îmbunătățirea față de GRID-ul lansat în 2019, cu texturi mult mai clare și bune pentru mașini, dar și cu o luminozitate ceva mai ridicată și umbre mai bine definite. E normal, până la urmă am jucat GRID: Legends pe un Xbox Series X, iar partea bună este că nu am observat niciun fel de problemă de natură vizuală. Cum spuneam, ai opțiunea de a selecta dacă vrei ca pagubele suferite de mașină în timpul unei curse să îți afecteze controlul ei, însă chiar și dacă nu o faci, vei putea observa foarte bine „urmele” bătăliilor duse cu cei care ți-au devenit Nemesis.

Sunet

În fine, ultimul aspect la acest joc, dar unul foarte important pentru orice racing game: sunetul. Sunetul reprezintă un factor important în orice racing game, fiind unul dintre mijloacele prin care acest tip de jocuri te pot transpune în atmosfera lor și, mai ales, îți pot oferi senzația de viteză pe care vrei să o ai și pe care nu toate jocurile de curse reușesc să ți-o imprime.

În GRID: Legends sunetul este o piesă foarte importantă și una care se îmbină destul de bine cu restul puzzle-ului – motoarele mașinilor „tremură” sub tine și îți oferă o senzație de putere și viteză în plus, reușind la acest capitol să se apropie de titluri cu un stil mai arcade.

GRID: Legends nu este un joc de racing în care să îți petreci sute de ore, neavând nici harta uriașă a Forza Horizon, nici numărul foarte mare de mașini din Gran Turismo, însă reușește cumva să își găsească o nișă și să își facă loc în lumea destul de aglomerată la momentul actual a acestui tip de jocuri. Un story mode decent, gameplay bun și opțiunea de a-ți crea propria cursă sunt motive suficiente pentru a arunca o privire la GRID: Legends și, de ce nu, poate chiar pentru a încerca acest titlu (mai ales dacă nu ai PlayStation 5, sau te-ai săturat deja de microtranzacțiile din Gran Turismo).

7,5Nota connect

• Nu are microtranzacțiile lui Gran Turismo.
  • Gameplay-ul.