INTERVIU Bojan Petkovic, Country Manager SEE PlanRadar: „Provocările serioase au venit, mai degrabă, în domeniul construcțiilor”

Scris de | 14 septembrie, 2022
INTERVIU Bojan Petkovic, Country Manager SEE PlanRadar: „Provocările serioase au venit, mai degrabă, în domeniul construcțiilor”

Într-o lume în care pandemia a dat peste cap mai toate domeniile care implicau deplasarea la serviciu, sau munca care putea fi realizată doar prin intermediul prezenței într-un anumit loc, precum e în domeniul construcțiilor, PlanRadar a reușit să devină acel tip de companie care a ajutat una dintre cele mai importante industrii să-și continue activitatea, într-un mod sigur, printr-o mai bună organizare a mai tuturor proceselor care pot avea loc pe un șantier.

Am stat de vorbă cu Bojan Petkovic, Country Manager SEE al companiei austriece, despre tot ce înseamnă digitalizarea în domeniul construcțiilor, una dintre cele mai vechi branșe existente, și despre ce urmează în acest domeniu din punct de vedere al tehnologiei, care ajută, desigur, la o mai bună desfășurare a activităților.

connect: Cum a început proiectul PlanRadar? Cum v-a venit ideea cu această platformă și care sunt rezultatele de până acum, din punct de vedere al expansiunii business-ului?

Bojan Petkovic: PlanRadar a aparut, ca orice soluție tehnologică, din nevoia de a răspunde unor provocări. În cazul nostru a fost vorba despre situațiile neprevăzute ce pot apărea în diversele etape de construcție, așa că noi ne-am dorit să găsim soluții de eficientizare a operaționalului în șantier, precum să și propunem modalități de reducere a costurilor.

Oferim servicii de digitalizare în proiecte de construcții și imobiliare folosite de peste 120.000 de profesioniști din industrie, în peste 65 de țări la nivel global. Printre clienții noștri se numără companii de top din domeniul construcțiilor, imobiliare și facility management. Am continuat expansiunea business-ului implicit când am intrat pe piața din România, reușind să semnăm încă de la început cu companii precum Bog’Art, PrimeKapital, Porr, Strabag, Alesonor, Brisk Group și Workspace Studios.

În ceea ce privește performanța financiară, la nivel de grup, am reușit să încheiem anul precedent cu o creștere de trei cifre, deservind o bază generoasă de peste 14.500 de clienți din întreaga lume. 

connect: Cum ajută PlanRadar lucrătorii de pe șantiere pentru o mai bună coordonare în scopul atingerii termenului limita de finalizare a proiectelor?

Bojan Petkovic: PlanRadar este o soluție SaaS, care operează și gestionează în cloud atât documentația de construcție, cât și urmărirea tuturor proceselor în proiectele imobiliare. Utilizatorul platformei încarcă planurile proiectului și poate semnala defecte observate pe șantier sau poate introduce sarcini direct prin intermediul smartphone-ului sau tabletei pe plan și apoi le poate comunica sau delega către membrii echipei de proiect (colegi din echipă, furnizori, parteneri etc.).

Tehnologia bazată pe mobil sau tabletă conectează biroul cu șantierul și aduce claritate privind sarcinile zilnice pentru toți membrii echipei, performanțele și așteptările, stadiul resurselor și evoluția în timp real a proiectului. Întreg fluxul de comunicare și de lucru este documentat în cloud, unde poate fi urmărit sau descărcat pentru monitorizare, revizuire, raportare. Utilizatorii pot utiliza în platformă 16 limbi simultan, inclusiv limba română

connect: Fiind o platformă B2B, v-ați extins în mai multe state. În câte țări este prezent PlanRadar și care este feedback-ul clienților?

Bojan Petkovic: Suntem prezenți în peste 65 de țări, iar dinamica business-ului nostru de la înființare și până în prezent este cea mai relevantă validare a soluției tehnologice pe care o propunem. Mergând mai departe, atragerea cu succes a rundei de investiții de la începutul anului, de 69 de milioane de dolari, confirmă că nu doar clienții, cât și fondurile de investiții văd potențialul pe care încă îl avem de exploatat și, implicit, de oferit.

Bojan Petkovic

connect: Cum ajută PlanRadar la reducerea accidentelor de muncă și la colaborarea mai eficientă în ceea ce privește munca de zi cu zi?

Bojan Petkovic: Pentru a înțelege mai bine ce optimizări în șantier aduce PlanRadar, este nevoie să înțelegem situația din teren. Studii de piață arată că cel puțin 20% din valoarea totală a pieței de construcții reprezintă pierderi, care pot fi la nivel de materiale, de remedieri și ajustări neprevăzute sau cauzate de întârzierea termenului de recepție.

Principalele cauze ale acestor pierderi sunt reprezentate de schimburile incomplete de date între factorii care iau parte la elaborarea unui proiect (arhitecți, structuriști, ingineri de instalații etc.), dar și de modificările ulterioare aduse proiectelor.

Managementul defecțiunilor oferit de PlanRadar reduce riscul accidentelor de lucru, iar pentru consumatorul final reduce riscul posibilelor accidentări ulterioare. Defecțiunile instalațiilor și cele de construcție pot afecta siguranța celor care locuiesc sau muncesc într-o clădire. Acest lucru poate fi cauzat de defecțiuni ale instalațiilor electrice, pericole de incendiu sau probleme structurale grave. Managementul defecțiunilor joacă un rol crucial în identificarea acestor riscuri și garantează siguranța clienților.

connect: Cât de bine funcționează cooperarea executant-client cu ajutorul PlanRadar și ce funcționalități există în platformă care ajută la digitalizarea acestei relații?

Bojan Petkovic: PlanRadar este o soluție SaaS care operează în cloud, astfel încât proiectul poate fi urmărit de beneficiari din faza de proiectare, până în etapa de recepție, reducând întârzierile și creșterea costurilor comparativ cu bugetul inițial.

connect: Într-un domeniu mai tradițional, precum construcțiile, cât de greu este pentru soluții digitale precum PlanRadar să intre pe această piață?

Bojan Petkovic: Înainte poate că era mai dificil, dar fenomenul digitalizării în business a luat amploare în ultimii ani întrucât, fără digitilaziare, este greu să rămâi competitiv.

Dacă ne uităm la piața construcțiilor din Europa, inclusiv în ariile conexe, creșterea prețurilor la materiile prime, lipsa forței de muncă calificată și nevoia de adaptare cerințelor de sustenabilitate în executarea proiectelor au adus industria într-un moment cheie, plin de provocări.

Automatizarea operaționalului se face prin digitalizare, soluțiile prop tech ajutând companiile să echilibreze deficitul mai sus menționat în favoarea lor, ca business, dar mai ales în favoarea beneficiarilor.

Ne bucurăm că peste 1000 de șantiere din România au ales PanRadar, la mai puțin de un an de la lansarea pe piața locală.

connect: Cum a influențat situația pandemică digitalizarea în domeniul real estate?

Bojan Petkovic: Provocările serioase au venit, mai degrabă, în domeniul construcțiilor. Chiar pe piața din România ne-am confruntat cu scumpirea materiilor prime, inflația, reducerea forței de muncă și cu criza guvernamentală în ceea ce privește abordarea situației Covid19. Tocmai de aceea a apărut această nevoie de creștere a productivității în timpul etapei de construcție, al cărei răspuns l-am identificat prin digitalizare.

Pe de altă parte, pandemia a accelerat digitalizarea sectoarelor de construcții și imobiliare, motiv pentru care vedem un interes crescut din partea jucătorilor din domeniu pentru adoptarea solițiilor inovatoare, care le permit eficientizarea proceselor și optimizarea costurilor. Ne așteptăm să devenim și în România liderul categoriei, precum și instrumentul de referință pentru arhitecți, ingineri, constructori sau companii de management de instalații.

connect: Care sunt cele mai mari proiecte care au fost dezvoltate și cu ajutorul PlanRadar?

Bojan Petkovic: Suntem bucuroși să lucrăm cu o gamă largă de clienți locali și internaționali, cum ar fi: PrimeKapital, Brisk Group, Rec Immpuls, Lemon Design, Teilor, Alesonor, Blue Projects, Conart, Strabag, Porr, CBRE, Cushman&Wakefield, Lidl, Kaufland (toți aceștia folosesc PlanRadar și pentru proiectele din România).

Câteva dintre proiectele de referință pe piața locală coordonate cu PlanRadar sunt:

REC immpuls SRL / Hotspot Workhub:

–  BCR – managementul siguranței la incendiu în clădiri specifice (în total cca. 200.000 mp)

–  CA Immo – asistență tehnică pentru Turnurile Orhideea – cca. 30.000 mp

–  SIMMO – asistență tehnică pentru The Mark (cca. 25.000 mp)

–  ATENOR – asistență tehnică pentru Dacia One și Expo

– Documente tehnice Due Diligence pentru BCR, CA Immo, SIMMO, Skanska, Globalworth, Around Town

– Management de proiect pentru proiecte precum DSBU (Școala Germană din București), Institutul Goethe, HQ pentru BNP Paribas

Brisk Group:

Amber Forest – https://www.amberforest.ro/en/home/

– Parcul industrial WDP Timișoara II

– Cartierul Central Viitorului 134 – https://centraldistrict.ro/viitorului134/

Alesonor

– Amber Forest- https://www.amberforest.ro/en/home/

connect: Care sunt planurile de viitor pentru această platformă și care sunt următorii pași în ceea ce privește dezvoltarea ei, atât din punct de vedere tehnologic, dar și de business?

Bojan Petkovic: 2022 a fost deja un an interesant pentru noi din acest punct de vedere.

La începutul anului am lansat PlanRadar Connect, o funcționalitate care va îmbunătăți conexiunea soluțiilor tehnologice, permițând utilizatorilor PlanRadar sincronizarea cu alte aplicații, fără a fi nevoie de codificare complexă. Îmbunătățirile vor oferi o mai mare flexibilitate bazei de clienți PlanRadar, îmbinând software-ul și procesele de lucru existente cu funcționalitatea premiată a platformei, contribuind astfel la economisirea timpului, la îmbunătățirea fluxului de lucru și a acurateței, evitând în același timp silozurile de date care dăunează performanței.

Ceva mai de curând am introdus, ca funcționalitate, un nou instrument de planificare a șantierului, conceput pentru a ușura provocările legate de construcții și întreținere, oferind o supraveghere mai clară a sarcinilor și ajutând la respectarea termenelor limită convenite. Astfel, prin intermediul “Gantt View“, se pot vizualiza de la distanță și aprecia fazele – cheie ale unui proiect. Combinând interfața prietenoasă cu un afișaj ușor de vizualizat, aceasta le permite utilizatorilor să creeze programe de proiect după un model Gantt standard, universal recunoscut.

Pe partea de business, am înregistrat creșteri de 300% și ne-am dublat echipa locală.

Etichete: , , , , ,