Publicația Digital Citizen avertizează că odată cu lansarea AI Overviews și AI Mode, motorul de căutare de la Google este pe cale să amenințe supraviețuirea anumitor publicații independente de informații. Ciprian Rusen, fondatorul site-ului spune că publicația sa resimte deja efectele dramatice ale acestor schimbări, oferind și date care susțin aceste declarații.
Trafic din Google redus la un sfert
Digital Citizen se lăuda în 2018 cu un vârf de trafic de 17 milioane de cititori pe anul 2018 în varianta în limba engleză, trafic generat pe baza conținutului original din categorii precum ghiduri tutoriale și diverse recomandări din sfera tech pentru utilizatori obișnuiți, cât și „articole avansate pentru pasionații de hardware sau dispozitive inteligente”.
În mai 2024 însă, Google a lansat AI Overviews în Statele Unite, funcția care permite motorului de căutare să răspundă direct la întrebările utilizatorilor. Informațiile sunt sintetizate de pe alte site-uri publice, deci utilizatorii au mai puține motive să mai dea click pe surse, dacă informația pe care o căutau este afișată deja în căutări.
Potrivit Digital Citizen (articol original), în aprilie 2024, site-ul digitalcitizen.life avea 618.418 vizitatori, dintre care 257.494 proveneau din Google. Un an mai târziu, în aprilie 2025, numărul total de cititori scăzuse la 313.780, iar vizitele din Google ajunseseră la doar 60.057. Când Google AI Mode a fost lansat global în iunie 2025, traficul a continuat să se prăbușească: doar 282.786 vizitatori în total, cu 46.462 din căutări organice, un sfert din traficul adus de Google înainte de introducerea AI-ului în căutări.

AI Mode – util pentru utilizatori, mortal pentru editori
Pentru utilizatori, AI Mode este convenabil întrucât oferă răspunsuri rapide, complete, fără a mai fi nevoie să deschizi alte pagini, dar pentru publicațiile care investesc timpul și resursele necesare pentru a crea acel conținut original, acest nou sistem înseamnă mai puține clickuri și mai puține venituri din reclamele afișate,
Este folosit drept exemplu un articol cu un ghid pentru accesarea „safe mode” din Windows 11. În aprilie 2024, această expresie a fost căutată de 116.000 de ori pe Google. Cu toate acestea, doar 335 de utilizatori au dat click pe link-ul Digital Citizen. Restul au primit răspunsul direct în rezultatele AI Mode, fără să mai acceseze sursa.

Viitor incert pentru publicațiile independente
Fenomenul nu afectează doar Digital Citizen. Numeroase site-uri mici și medii, dependente de traficul organic, ar putea fi afectate în feluri similare. Modelul de business bazat pe reclame devine nesustenabil atunci când Google „ține” cititorul pe pagina sa. Publicațiile sunt obligate să caute alternative: comunități proprii, newsletter-e, conținut premium sau diversificarea pe alte platforme.
Singurul „câștigător”, cel puțin pe termen scurt, pare să fie Google. Pe de o parte, îmbunătățește experiența utilizatorilor, fidelizându-i. Pe de altă parte, își crește propriile venituri din reclame afișate direct în AI Mode, fără a mai împărți traficul și veniturile cu editorii. Va fi interesant de văzut de unde își va mai lua AI-ul informațiile pentru întrebări noi, în cazul în care publicațiile independente, care creează în prezent conținutul care antrenează AI-ul, vor dispărea.