Metroid Prime 4: Beyond review: un clasic renăscut

Metroid Prime 4: Beyond review: un clasic renăscut

Scris de | 9 decembrie, 2025

Probabil că nu mulți au jucat primele jocuri Metroid Prime, cel mai recent fiind lansat acum aproape 20 de ani, dar din fericire, nu ai nevoie să știi prea multe despre ele dacă noul Metroid Prime 4 îți face cu ochiul. Acesta funcționează foarte bine ca un joc de sine stătător, cu o poveste cumva izolată de restul seriei. Vine ca un soi de continuare spirituală sau „soft reboot”, fiind un punct de intrare excelent pentru nou veniți.

Veteranii seriei se vor simți însă imediat ca acasă, întrucât nucleul seriei Prime, care include explorare, puzzle-uri, labirinturi interconectate și lupte intense, este intact. Noutatea este înlocuirea navetei lui Samus cu o motocicletă, un element care se dovedește a fi controversat printre fanii mai vechi. Aceasta este folosită pentru deplasarea între zone printr-un deșert cam gol, putând aduna cristale pe drum. Există câteva mici zone de explorat și câteva obiective secundare, dar în mare parte, aceasta este o zonă de tranzit între misiunile principale. Se simte că această componentă este subdezvoltată în comparație cu restul jocului și devine cam obositoare spre final, atunci când ești obligat să petreci cam mult timp în această zonă. Măcar motocicleta se simte bine atunci când o controlezi, deși abilitățile ei sunt destul de limitate.

Așa cum este standard pentru un joc Metroid, între aceste curse prin deșert avem de explorat multiple zone, care intră într-un șablon bine cunoscut. Acțiunea are loc în temple antice abandonate, în păduri tropicale dese, peșteri vulcanice, pe vârfuri înghețate sau prin tuneluri miniere. Toate sunt construite într-un stil familiar fanilor jocurilor Prime: avem parte de o experiență în mare parte solitară și claustrofobică pe coridoare compacte cu tot felul de secrete ascunse peste tot. Nu este astfel surprinzător că vei explora aceste zone de mai multe ori pe parcursul celor 10-12 ore, întrucât noile abilități pe care le deblochezi întotdeauna oferă apoi acces la căi pe care anterior nu le puteai parcurge. Jocul nu te ține de mână și îți oferă doar o idee vagă despre direcția în care trebuie să mergi. Totuși, fără să îți dai seama, ești împins organic către obiectiv, dovadă a design-ului foarte bine pus la punct de Retro Studios. Și dacă te pierzi vreodată, din când în când sunt oferite sugestii de către NPC-uri.

Deblocarea abilităților noi ține jocul în mișcare constant. La fiecare jumătate de oră primești ceva nou care îți oferă noi oportunități: fie poți deschide noi uși, poți să te strecori în formă de bilă în anumite zone, poți să te agăți de anumite obiecte sau poți descoperi platforme ascunse. Abilitățile, deși sunt prezentate drept unele noi, sunt în mare parte remixuri ale celor clasice, puțin reinterpretate. Jocul introduce și câteva abilități complet noi, precum Psychic Beam, care permite controlul unui proiectil după ce tragi cu el. Toate aceste abilități sunt folosite de obicei și pentru rezolvarea de puzzle-uri ingenioase în momente cheie. Metroid Prime 4 aduce un mix foarte bine bine echilibrat de explorare, platforming și lupte, oferind câte puțin din fiecare la tot pasul, fără să simți că ajungi să te plictisești de una sau de alta.

Și că tot vorbim despre lupte, acestea sunt precise și intense. Deși arată ca un shooter, Metroid Prime 4 se controlează complet diferit de un FPS modern. Acesta folosește un sistem de lock-on pe inamici, cu posibilitatea de a rafina țintirea pentru precizie în plus. Pe Switch 2 poți folosi stick-urile, poți folosi control cu mișcare, sau chiar modul mouse al joy-con-urilor, pentru precizie cât mai mare.

Samus nu are un arsenal imens de arme, ci doar tunul principal, la care se adaugă diverse puteri elementale și rachete. Upgrade-urile adaugă mai multă muniție sau atacuri mai puternice, dar nu schimbă fundamental luptele. În general nu apar mai mult de 3-4 inamici deodată, însă există și excepții în câteva secvențe tensionate, care îți vor pune la încercare stăpânirea schemei de control. Iar luptele cu boșii sunt unul dintre punctele forte ale acestui joc, fiecare confruntare în parte fiind unică. Jocul nu te menajează și te încurajează să înveți și să te adaptezi pe loc la provocările celor mai puternici inamici.

La nivel narativ, Prime 4 pare cel mai mult modernizat față de jocurile anterioare, dar s-ar putea ca fix asta să dezamăgească cel mai mult fanii vechi Metroid. Experiența solitară a eroinei Samus este întreruptă din când în când de soldați aliați. Dacă îți place liniștea explorării caracteristică seriei, te vei enerva probabil atunci când coechipierii vor începe să vorbească la fiecare câteva secunde, măcar aceste momente sunt puține și rare. Din fericire, Retro Studios nu a repetat greșeala jocului Metroid: Other M și au rezistat tentației de a-i da o voce lui Samus. Aceasta rămâne tăcută pe tot parcursul poveștii, amintind cumva de personaje precum Doom Slayer sau Master Chief din Halo. Apar niște momente ciudate din cauza asta în secvențele cinematice, dar cumva ele contribuie la farmecul jocului.

Atunci când vorbim despre grafică, Metroid Prime 4 Beyond impresionează. Jocul este disponibil și pe Switch 1, dar eu l-am testat pe Switch 2. Deși vorbim despre o consolă portabilă, mi se pare că jocul arată excelent atunci când este afișat pe un televizor. Are grafică în rezoluție 4K și framerate la 60 de cadre pe secundă cu HDR dar și opțiunea de Full HD la 120. Performanța este de neclintit, iar faptul că are o paletă de culori vie amintește de titlurile Halo de odinioară. Direcția artistică este însă cea care îmbină acest aspect, fiind o combinație de vechi și nou, pe alocuri cu inspirații clare din arta lui H.R. Geiger folosită pentru dezvoltarea filmelor Alien, cu diverse alte inspirații din filme SF.

Concluzia connect

Metroid Prime 4: Beyond nu încearcă să reinventeze formula de la zero și nici nu trebuie să o facă. Este un omagiu modern al jocurilor Prime, un amestec de nostalgie și experimentare. Chiar dacă nu toate elementele sunt perfecte, atmosfera, gameplay-ul și ritmul inconfundabil al explorării Metroid Prime rămân unice. Este un joc în stilul clasic al începutului anilor 2000, readus la viață pentru o generație nouă.

Plusuri

  • Grafică excelentă pe Switch 2
  • Rulează la 60 sau 120 de cadre pe secundă în mod docked, dar și portabil
  • Atmosferă excelentă și gameplay bine pus la punct
  • Modernizează o serie clasică, fără să alieneze prea mult fanii vechi

Minusuri

  • Zona de deșert este cam goală și repetitivă
  • Anumite elemente de poveste sunt cam „cringe”
  • Motocicleta putea fi mai mult dezvoltată

Etichete: , , , , , , ,