Darksiders 2 review: Şi m-am uitat şi am văzut un cal galben-vânăt

Scris de | 27 august, 2012

Lasă-ţi frica deoparte şi aruncă-te în şaua Disperării, calul cel palid al Morţii, încercând să readuci ordinea într-un univers măcinat de Apocalipsă, în noul Darksiders 2 al celor de la Vigil.

La doi ani de la finalul misiunii lui War din primul Darksiders, Vigil şi THQ lansează cel de-al doilea joc al seriei, intitulat simplu Darksiders II, un titlu excelent care îţi permite de această dată să intri în pielea Morţii.

Misiune disperată

Povestea noului Darksiders nu este una extraordinară, însă în combinaţie cu celelalte elemente de joc, cu gameplay-ul impecabil şi coloana sonoră remarcabilă semnată Jesper Kyd, rezultă un amalgam ce reuşeşte să te ţină în faţa computerului ore bune.

După Diablo, ne reîntâlnim cu nefilimii, o rasă născută din contopirea demonilor și a îngerilor, o seminție a căror campioni au devenit cele mai de temut arme – Călăreții Apocalipsei. Antieroul nostru, Moartea, este unul dintre cei patru nefilimi ce au rolul de a păstra ordinea dintre bine şi rău, ordine pe care o asigură cu tăişul rece al celor două coase, aruncând priviri reci din spatele măştii de os.

În plin război dintre Rai, Iad şi o a treia forţă ce încearcă să pună capăt oricărei urme de viaţă, Moartea își croiește drumul cu consecvență prin hoardele de inamici iar motivele sunt cât se poate de frățești, salvarea unui alt călăreț, War (Război).

Proverbiala singurătate a Morții nu este perfect valabilă în cazul nostru. Death este mereu urmat de Disperare (Despair), armăsarul său cel palid precum și de corbul Dust, capabil să îți arate drumul atunci când te-ai rătăcit (ceea ce se întâmplă destul de des). Revin și personaje din primul joc al seriei, cum ar fi demonul comerciant Vulgrim.

Universul din Darksiders 2, ce are ca punct comun Copacul Vieţii, este vast şi plin de locaţii memorabile. Vei avea ocazia să păşeşti într-o impresionantă citadelă a demonilor, aflată la marginea nimicului, cu un cer ce înlocuieşte Soarele cu o amenințătoare gaură neagră sau să călăreşti pe câmpiile întinse din ţinutul Morţii.

Numărul mare de locaţii şi dimensiunea extinsă a acestora poate pune uneori probleme, mai ales pentru cei ce stau prost cu orientarea. Te ajută de regulă harta, însă aceasta putea fi realizată mai eficient, marcând mai clar quest-urile. Problema este cu atât mai mare cu cât multe zone trebuie revizitate după ce ai acumulat o nouă putere ce îţi va deschide trasee ce erau până acum inaccesibile.

Călătoria între locații aflate la mare distanță una de alta poate fi făcută de regulă prin călătoria instantă cu ajutorul hărții sau în șaua lui Despair, calul cel palid al Morţii (din nefericire acestea putea fi utilizat mai mult în joc, rolul său fiind în momentul de faţă neglijabil).

Ca să îl cităm pe uriașul Karn, unul dintre personajele pe care le vei întâlni în Forge Lands: „Nimeni nu a descoperit nimic interesant stând într-un loc”. Hărțile imense te invită la explorare iar dacă vrei să descoperi secretele deloc puține ale jocului şi să rezolvi quest-urile secundare va trebui să te asiguri că ţi-ai alocat suficient timp pentru gaming.

De toate pentru toţi

La fel ca şi în cazul primului Darksiders, jocul este un third person action adventure cu elemente inspirate din titluri de succes ale ultimilor ani. Acrobațiile la înălțime pe bârne de lemn și fuga pe pereți te duc cu gândul la un platformer celebru, Prince of Persia, în timp ce sistemul de luptă și anumite arme evocă furia lui Kratos din God of War. Asemănarea cu Soul Reaver este şi ea destul de puternică, iar Portal al celor de la Valve i-a inspirat şi el pe producători.

Partea de platformer și rezolvarea de puzzle-uri atârnă destul de greu în reţeta lui Darksiders II, jocul putând să pară puțin prea lipsit de acțiune pentru cei ce doreau un titlu în care spulberă inamici pe bandă, cu combo-uri care îţi taie răsuflarea. Ai ocazia să faci şi acest lucru, însă o bună parte a jocului ţine de navigarea prin locaţii pline de uşi închise şi de secrete.

Puzzle-urile în marea lor majoritate sunt relativ simple și îți dau senzația de satisfacție atunci când le dai de cap. Producătorii evită să apeleze la secvențe ilogice, care te fac să pierzi ore bune, frustrat, în fața monitorului, însă nici nu se dau în lături de la născocirea unui număr vast de moduri în care poţi interacţiona cu lumea din jur. Astfel, Darksiders 2 introduce o mulțime de mecanici de joc ce vin majoritatea sub forma unor puteri speciale obținute de Death pe parcursul aventurii. Poți de exemplu să îți rupi sufletul în două, dând naștere altor două personaje pe care le poți controla alternativ, poţi modifica trecerea timpului sau poţi folosi un braţ fantomatic care te ajută să atingi zone inaccesibile. Moartea poate de asemenea să trezească la viaţă uriaşi de piatră pe care îi poate apoi controla sau poate accesa scurtături prin vălul materiei, cu ajutorul unor porţi similare cu cele din Portal.

Toate aceste elemente sunt folosite cu inteligenţă pe parcursul jocului, rezultatul fiind un gameplay divers şi antrenant.

Cu coasa şi cu toporul

Spuneam că jocul conţine doze generoase de explorare şi puzzle-uri. Ei bine, acest lucru este adevărat, însă nici luptele nu sunt uitate din schemă.

Atunci când vine vorba de expediat inamici pe lumea cealaltă, fie că sunt simplii demoni de-o şchioapă sau coloşi de sute de ori mai mari decât eroul nostru, nimeni nu o face mai eficient decât Moartea.

Death luptă cu ajutor armelor principale, de regulă o pereche de coase agile, cu atacuri rapide, completate de un arsenal de arme secundare și de câteva obiecte mai deosebite. Armele secundare pot fi topoare sau ciocane masive, cu atacuri lente dar forță superioară, precum și diferite mănuși similare cu cele din God of War, care dezlănțuiesc combo-uri impresionante. Pentru atacuri de la distanță vei folosi un pistol ce îi aparținea unui alt călăreț al Apocalipsei, Strife. Există chiar şi o secţiune în care jocul se transformă într-un third person shooter, cu noi arme şi influențe desprinse din Hellgate London.

Călărețul are la dispoziție câteva mișcări de bază, însă acestea pot fi completate cu mișcări mai complexe și mai puternice ce pot fi învățate contra cost de la anumite NPC-uri.

Spre deosebire de prima parte, jocul creşte semnificativ arsenalul de luptă. Armele și armurile sunt extrem de variate şi sunt sortate în funcție de putere în Enchanted , Rare, Elite și Possessed. Armele Possessed spre exemplu pot fi îmbunătăţite prin sacrificarea altor obiecte pentru a le crește puterea. Cu fiecare nou nivel arma respectivă devine mai puternică și primește noi abilități (Critical, Defense. Etc.).

Armele pot fi descoperite în cufere, pot fi cumpărate de la comercianţi sau primite recompensă după ce ai învins inamicii.

Darksiders 2 are la bază un schelet RPG destul de bine realizat, ce îi permite eroului nostru să se dezvolte pe măsură ce acumulează experienţă. La fiecare level up primeşti un punct pe care îl poţi utiliza pentru a învăţa sau îmbunătăţi o abilitate. Skill tree-ul este împărțit în două ramuri mari, Harbinger și Necromancer, prima axată mai mult pe atacuri directe şi îmbunătăţirea abilităţilor fizice ale Morţii, iar cea de-a doua pe vrăji. Poţi spre exemplu să readuci la viaţă aliaţi din lumea de dincolo cu ajutorul Exhue, morţi vii ce îţi slăbesc inamicii, sau poţi să îţi amplifici puterea cu ajutorul abilităţii Unstoppable.

Atacurile generează două tipuri de energie, una de tip Mana, ce îţi alimentează vrăjile şi una care în momentul în care atinge nivelul maxim îţi permite să te transformi într-un avatar al Morţii, cu atacuri devastatoare şi rezistenţă superioară.

Spuneam că jocul poate deveni uneori plictisitor, mai ales în zone în care dai de multe puzzle-uri şi puţini inamici. Ei bine în aceste momente poţi face o pauză şi poți accesa câteva locații speciale ce funcționează ca arene, în care trebuie să învingi val după val de inamici din ce în ce mai puternici, iar odată ce ai pus la pământ campionul ești întâmpinat de recompense semnificative.

O combinație interesantă între o astfel de arenă și un puzzle ce pune accentul pe navigație este Arbiter Maze, un sumbru labirint patronat de un general al lumii celor morți.

Mai puţine strălucite

Jocul suferă, chiar dacă nu grav, de sindromul „portat de pe consolă”, lucru destul de evident în meniuri și în sistemul de selecție al abilităților speciale, precum și în accesul la hartă, maparea controlului, etc. Grafica nu este nici ea senzaţională, însă acest lucru este valabil pentru multe titluri din ultima perioadă, ce par să stagneze la acest capitol.

Concluzie

Pentru cei ce sunt deja familiarizați cu seria Darksiders partea a doua nu poate fi văzută decât ca o îmbunătățire pe aproape toate planurile a primului joc, rezultatul fiind un titlu echilibrat la toate capitolele.  Jucătorii noi vor fi impresionaţi de lumea imensă ce te invită la explorare, de durata generoasă a campaniei – circa 30 de ore de gameplay şi de elementele solide de platformer şi combat.

connect îi acordă lui Darksiders 2 nota 8.5.