Murielle Lorilloux, CEO Vodafone România: „5G va fi fundamentul revoluției industriale digitale” Cum se pregătește compania pentru construirea viitorului

Murielle Lorilloux, CEO Vodafone România: „5G va fi fundamentul revoluției industriale digitale” Cum se pregătește compania pentru construirea viitorului

5G-ul a fost în ultima vreme pe buzele tuturor, chiar dacă autoritățile au amânat licitația pentru eliberarea spectrului necesar. Cu toate astea, 2020 a fost un an care a digitalizat tot mai multe instituții și servicii, iar operatorii s-au adaptat din mers la nevoile clienților, fie că vorbim despre companii sau persoane fizice, care au trecut aproape totul în online. “Susținerea societății românești în această criză fără prcedent a fost extrem de importantă” ne-a spus Murielle Lorilloux, CEO al Vodafone România, iar noi am vrut să aflăm cum a reușit compania să se implice și să susțină societatea. Ne-am dus mai departe pe fir și am vrut să aflăm cum se pregătește compania pentru adopția standardului 5G, cum s-a desfășurat integrarea UPC în cadrul Vodafone și care au fost provocările după achiziție. A ieșit un interviu mai lung decât mă așteptam, dar savuros și cu multe informații utile despre piața operatorilor, cât și punctual despre Vodafone.

Scris de | 8 aprilie, 2021

connect: Ce rezultate financiare a înregistrat compania în 2020?

Murielle Lorilloux: Anul nostru financiar se va încheia la 31 martie, prin urmare nu pot oferi acum detalii despre performanța financiară aferentă întregului an. Însă, referindu- ne la primele trimestre ale exercițiului financiar curent, pentru care am anunțat deja rezultatele, așa cum am mai spus, și sectorul nostru a fost afectat de criză, la fel ca toate celelalte sectoare; nu am fost imuni. Cu toate acestea, am atenuat impactul pandemiei mai bine decât alte industrii.

Principalele provocări au venit din roaming, care, desigur, a cunoscut o tendință de scădere în contextul pandemic pe care îl traversăm. Dar, în ceea ce privește reușitele și aspectele pozitive, obiectivul nostru principal în aceste luni a fost să ne sprijinim pe deplin clienții, companii și persoane fizice deopotrivă, precum și societatea în ansamblu, în special în sectoare cheie precum sănătatea și educația. Cred că inițiativele noastre din această perioadă au avut o contribuție semnificativă și ne-am atins cu succes acest obiectiv.

Pandemia ne-a testat continuitatea afacerii, tehnologia, sistemele, instrumentele digitale, capacitatea și performanța rețelei. A fost un test pe care l-am trecut cu succes

Murielle Lorilloux

connect: Care au fost provocările lui 2020? Cum a fost afectată compania de criza medicală?

Murielle Lorilloux: Izbucnirea pandemiei a ridicat numeroase provocări pentru familii, business-uri, autorități și societate în general. În ceea ce ne privește, am acționat rapid pentru a ne asigura că propria noastră afacere continuă să funcționeze cu forță maximă în condițiile excepționale, fiind în același timp în măsură să ne sprijinim pe deplin clienții și societatea în ansamblul său. Această situație nouă creată de pandemie ne-a testat continuitatea afacerii, tehnologia, sistemele, instrumentele digitale, capacitatea și performanța rețelei, spiritul echipei Vodafone, un test pe care l-am trecut cu succes. În decurs de doar câteva zile ne-am ajustat multe procese și am implementat inițiative care, în mod normal, ne-ar fi luat câteva săptămâni sau luni. Prioritatea noastră numărul unu a fost protecția angajaților noștri.

Ca măsură imediată, am mutat peste 80% dintre angajați în modelul de muncă de acasă, inclusiv întreaga echipă de relații cu clienții. În același timp, am luat toate măsurile necesare pentru a proteja sănătatea echipelor noastre din teren, rețea și operațiuni, precum și a angajaților noștri din magazine. Cu siguranță, în astfel de timpuri fără precedent, comunicațiile fixe și mobile au devenit infrastructuri esențiale, sprijinind tot ceea ce am avut nevoie să facem. Reziliența rețelelor de comunicații, capacitatea acestora de a susține creșterea masivă de trafic fără a afecta calitatea serviciilor, a fost extrem de importantă. Prin urmare, a devenit foarte clar că misiunea noastră, mai mult decât oricând, este să menținem conectați toți clienții noștri și să le asigurăm toate serviciile de comunicații de care au nevoie pentru a lucra, a învăța, a rămâne conectați la familie și prieteni, a avea acces la servicii medicale și de urgență.

Multe business-uri s-au bazat pe serviciile noastre pentru a-și continua activitatea. Am accelerat investițiile într-o serie de arii pentru a crește capacitatea rețelelor noastre, astfel încât să facă față acestei cereri sporite. Inginerii noștri au depus eforturi susținute pentru a menține calitatea rețelelor și pentru a crește capacitatea acestora, astfel încât comunicațiile esențiale să nu fie afectate în această perioadă. Pentru clienții noștri, atât companii cât și clienți rezidențiali, ne-am concentrat să le aducem oferte relevante, care să le ofere un real beneficiu, aplicând în același timp o abordare proactivă în sprijinirea acestora în funcție de fiecare caz punctual.

Sunt mândră de implicarea pe care am avut-o în susținerea societății românești în această criză fără precedent

Murielle Lorilloux

Susținerea societății românești în această criză fără precedent a fost extrem de importantă pentru noi și sunt mândră de implicarea pe care am avut-o, ca parte a angajamentului nostru. Am oferit sprijin autorităților, departamentelor guvernamentale și instituțiilor medicale, prin conectarea spitalelor de campanie și a personalului medical pentru a asigura serviciile de comunicații de care aveau nevoie. Fundația Vodafone România s-a implicat imediat în susținerea mai multor inițiative, în principal în domeniul sănătății și educației online, dar și a platformelor digitale care vizează informarea corectă a populației, din surse oficiale. Mai mult, împreună cu Fundația Vodafone România, anul trecut am lansat aplicația digitală BrightSky, menită să ajute și să ofere sprijin victimelor violenței domestice. Am văzut necesitatea și urgența de a contribui la lupta împotriva unui fenomen care a crescut în contextul măsurilor de lockdown.

connect: Cum se pregătește compania pentru adopția standardului 5G? Ce investiții ați realizat în infrastructură?

Murielle Lorilloux: Am fost primul operator de pe piața locală și unul dintre primii din Europa care a lansat servicii comerciale 5G, în urmă cu aproape doi ani. Am continuat să investim în 5G, iar clienții noștri se pot bucura acum de experiența 5G în mai multe zone din România. Înainte chiar de lansarea comercială, am organizat primul concert live care a integrat holograma unui tânăr chitarist, bazată pe tehnologia 5G. A fost o premieră mondială și o etapă importantă pentru noi în călătoria către societatea digitală, deoarece am demonstrat că viitoarea realitate 5G este deja aici, în beneficiul consumatorilor și al companiilor.

Tehnologia 5G va deschide o nouă eră în ceea ce privește conectarea și serviciile de comunicații, prin oportunitățile pe care le va aduce societății, în general; prin urmare, era extrem de important pentru noi să oferim clienților noștri posibilitatea de a experimenta unele dintre beneficiile acestei noi tehnologii, cât mai curând posibil. Un an mai târziu, în primăvara anului 2020, am stabilit o nouă premieră mondială bazată pe capacitățile de top ale rețelei noastre. Am creat primele holograme 4K live bazate pe tehnologia 5G și am profitat de ocazie pentru a folosi această inovație fantastică pentru a sărbători mamele. Astfel, clienții noștri au avut posibilitatea de a oferi un cadou cu adevărat special mamelor lor, transformându- le în holograme 4K, în timp real.

connect: Când considerați că va deveni tehnologia 5G accesibilă publicului la scară largă? Care sunt case study-urile care vor înbunătăți viața clienților?

Murielle Lorilloux: 5G va fi un factor cheie pentru construirea viitorului digital, esențial pentru stimularea progresului și a creșterii economice. Un raport recent Vodafone realizat de Deloitte a demonstrat cum digitalizarea poate avea un impact pozitiv clar asupra economiei. Creșterea gradului de digitalizare în următorii șase ani și obținerea unui scor DESI de 90 din 100 pentru România ar putea determina o creștere PIB-ul pe cap de locuitor cu 16,48% și, de asemenea, a productivității cu 16,70%. Utilizarea eficientă a fondurilor UE alocate în planul național de redresare va fi crucială pentru materializarea acestui rezultat.

Tehnologia 5G va fi fundamentul revoluției industriale digitale. Toate industriile pot beneficia de tehnologia 5G, de la industria auto, sănătate, producție până la agricultură, transport și multe altele. Există numeroase studii de caz care demonstrează valoarea 5G, cum ar fi automatizarea industrială, orașele inteligente, vehiculele autonome, agricultura inteligentă, monitorizarea și asistența medicală la distanță. Să luăm exemplul asistenței medicale. Acesta este un subiect semnificativ mai ales astăzi, deoarece răspândirea coronavirusului a pus un stres enorm asupra sistemelor de sănătate din întreaga lume. Rețelele 5G ar putea transforma și îmbunătăți toate componentele critice ale asistenței medicale.

Conectivitatea pe scară largă a dispozitivelor în cadrul spitalului poate permite monitorizarea și alocarea optimă a resurselor, cum ar fi paturile, dispozitivele medicale și chiar personalul medical. Dispozitivele de monitorizare pe care le pot purta pacienții pot permite medicilor să urmărească de la distanță starea de sănătate a acestora pentru a îmbunătăți șansele de intervenție din timp, oferind, prin urmare, o calitate mai bună a îngrijirii, reducând totodată costurile. Soluțiile robotizate de chirurgie permit unui medic chirurg să opereze de la distanță, asistat de o echipă în sala de operație. Un alt exemplu – agricultura inteligentă. Senzorii wireless conectați prin 5G ar putea monitoriza condițiile de teren și pot detecta când culturile au nevoie de irigare, pesticide sau îngrășăminte, astfel încât acestea să poată fi cultivate mai eficient.

Prin gestionarea nivelului de congestie, emisii și poluare cu senzori inteligenți, orașele pot contribui la îmbunătățirea calității vieții cetățenilor și pot deveni locuri mai atractive pentru a locui și a lucra. Transformarea orașelor pentru a răspunde acestor provocări poate fi realizată prin ceea ce numim orașe inteligente, care au la bază tehnologii precum soluțiile 5G și IoT. Transportul autonom și conectat va asigura mobilitatea oamenilor într-un mod sigur și într-un timp mai scurt; echipamentele industriale vor fi controlate de la distanță, sporind astfel siguranța operatorilor; fabricile inteligente vor transforma producția, făcându- le semnificativ mai eficiente; transmisiunile care integrează holograme vor aduce oamenii împreună în moduri care nu au fost experimentate până acum. Tehnologia 5G va oferi o schimbare profundă, iar impactul acesteia asupra societății va fi enorm.

connect: Conform ultimul raport Ancom, sunt 7.7 milioane de de abonamente la serviciile TV în România. Ce cotă de piața are Vodafone pe acest segment?

Murielle Lorilloux: Cota noastră de piață pe segmentul TV nu este foarte mare astăzi. Am achiziționat UPC, care era un jucător mai mic pe piață, dar cu o ofertă TV puternică, cu o valoare reală pentru clienți. Ne dorim să continuăm să inovăm și să investim în zona serviciilor TV și, astfel, să ne consolidăm poziția pe acest segment. În septembrie anul trecut am făcut un mare pas și am lansat Vodafone TV, care aduce o experiență de televiziune și de divertisment complet nouă. Leam adus românilor un serviciu TV inovator, ce combină cea mai extinsă grilă TV liniară și cea mai vastă colecție video on demand, folosind primul STB 4K de pe piață. Vodafone TV oferă o conectivitate perfectă între ecrane, pentru o adevărată experiență multi- ecran, și funcții avansate care permit utilizatorilor să aleagă când și unde vizionează programele și conținutul preferat. Vom continua seria inovațiilor pe segmentul TV, deoarece credem cu tărie că acesta este viitorul, un mix între televiziunea liniară și utilizarea din ce în ce mai mare a conținutului on demand.

connect: Conform unor date furnizate recent, baza de clienți Vodafone numără 11 milioane de clienți, o cifră similară cu a anului precedent. Vorbim de o stabilizare a numărului de clienți, de o portabilitate mai scăzută în rândul utilizatorilor sau ce stă la baza acestei cifre? Anterior, YoY, Vodafone România a crescut cu peste 1 milion de clienți.

Murielle Lorilloux: Piața românească de telecomunicații se află, mai degrabă, la un nivel constant în ultimii ani. Aceasta este o tendință normală pe o piață matură – avem o rată de penetrare de peste 100% pe mobil – și într-o industrie care a oferit pachete cu beneficii din ce în ce mai generoase clienților, cu beneficii nelimitate la prețuri accesibile. Cu toate acestea, câștigăm în continuare cotă de piață.

connect: În 2018, Vodafone anunța preluarea UPC. Ce ne puteți spune aproape 3 ani mai târziu, care au fost provocările, cum le-ați depășit și ce urmează pentru Vodafone pe acest segment?

Murielle Lorilloux: Am început procesul de integrare de îndată ce am obținut aprobarea Comisiei Europene pentru această preluare, în vara lui 2019, prin formarea unei singure echipe executive și începând să lucrăm împreună. Am vrut să începem cu dreptul acest proces, drept urmare ne-am pregătit temeinic. Una dintre prioritățile mele a fost să aducem împreună echipele, să stăm împreună, să ne cunoaștem, să împărtășim cunoștințele și priceperea, să ne unim competențele, lucruri care ne vor permite să răspundem cât mai bine nevoilor și așteptărilor clienților noștri. Într-o perioadă foarte scurtă de timp, la doar o lună de la startul procesului de integrare, am reușit să lansăm prima ofertă integrată cu servicii fixe, mobile și de televiziune. În pofida modului în care lucrurile s-au schimbat pentru noi toți anul trecut, am continuat la viteză maximă proiectul de integrare și am realizat progrese semnificative.

Pe 31 martie 2020 am anunțat finalizarea fuziunii cu UPC România. Astfel, acum suntem o singură entitate legală, o singură companie: Vodafone România. Ca parte a procesului de fuziune, am început un proces complet de rebranding prin care magazinele UPC au devenit magazine Vodafone. Din acel moment, am oferit suport și consultanță clienților noștri în toate magazinele, indiferent de serviciul pe care doreau să-l achiziționeze. Avem o singură echipă care lucrează pentru a soluționa toate solicitările clienților noștri sosite în call center. În septembrie 2020, am mai făcut un pas important în ceea ce privește convergența. Mă refer aici la lansarea noilor oferte de mobil și fix sub conceptul Vodafone ONE, dar și la serviciul inovator de televiziune Vodafone TV despre care am menționat anterior. Așadar, atingerea unui astfel de nivel de integrare, gestionând în același timp provocările acestor vremuri fără precedent, este cu adevărat un lucru remarcabil pentru compania noastră și sunt foarte mândră de întreaga echipă. Integrarea completă va fi realizată progresiv, iar acest proces va fi unul continuu, cu o durată de câteva luni.

connect: Vodafone România s-a implicat activ în digitalizarea sistemului educațional din România. Ne puteți spune câteva din bornele atinse în România?

Murielle Lorilloux: Ne dorim să avem o contribuție importantă în ceea ce privește digitalizarea României, în sectoare precum educația, ca parte a misiunii noastre pentru un viitor mai bun și pentru a permite oamenilor și societății să se dezvolte cu ajutorul tehnologiei și al soluțiilor digitale. Susținerea noastră pentru educație cuprinde mai multe inițiative, iar în 2020 ne-am concentrat și mai mult pe reducerea decalajului digital, care a devenit și mai evident în contextul pandemic, cu consecințe dramatice.

Anul trecut am lansat inițiativa „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă” din dorința de a oferi tuturor posibilitatea de a se alătura proiectului și de a dona orice sumă de bani, astfel încât să putem susține cât mai mulți elevi să beneficieze de acces la educația online. Mă bucură faptul că mulți oameni ne-au auzit îndemnul și, cu suportul Fundației Vodafone România care a dublat întreaga sumă a donațiilor până la valoarea de 200.000 de euro, am reușit să echipăm, prin intermediul programului „Școala din valiză”, și mai multe școli din mediul rural cu tablete, la care am adăugat servicii gratuite de date.

În paralel, am continuat extinderea programului „Școala din valiză”, coordonat de Fundația Vodafone România, la și mai multe școli din mediul rural. „Școala din valiză” a fost lansat în 2018 pentru a susține educația digitală și pentru a ajuta la reducerea decalajului dintre comunitățile din mediul urban și cele din mediul rural. Acest program permite acces gratuit la o valiză IT ce conține tablete, laptop-uri și echipament de conectare la internet, precum și conținut educațional digital integrat într-o platformă modernă de eLearning.

Astăzi, programul este activ în 50 de școli din mediul rural, permițând astfel celor aproximativ 17.000 de elevi și celor câteva sute de profesori nu doar să își continue activitatea educațională, dar să o facă într-un mod interactiv și eficient, pregătindu-se în același timp pentru viitoarea piață a locurilor de muncă. De asemenea, sunt mândră de contribuția noastră pentru a oferi șansa unui număr cât mai mare de elevi să continue să învețe online, prin furnizarea a peste 100.000 de tablete cu conexiune la Internet în cadrul licitației coordonate de Ministerul Educației și Cercetării. Livrarea acestora, alături de multe alte proiecte educaționale pe care le-am derulat la nivelul companiei sau cu suportul Fundației Vodafone România, demonstrează atât angajamentul nostru, cât și capacitatea de a fi un partener de încredere în obiectivul ambițios de a realiza o transformare digitală de succes a educației în beneficiul tuturor copiilor.

Pe lângă toate acestea, Vodafone România s-a implicat în proiectul național “Internet în școli”, în cadrul căruia compania a conectat într-un termen de doar câteva săptămâni câteva sute de școli din România.

connect: La început de februarie, Vodafone a lansat Flex, un abonament digital. Care sunt avantajele și beneficiile unui astfel de serviciu?

Murielle Lorilloux: Flex reflectă prioritatea noastră în ceea ce privește transformarea digitală a instrumentelor și a canalelor noastre dedicate clienților – aplicația My Vodafone, sistemul de plată digitală, asistență digitală, digital engagement – cu scopul de a oferi o experiență îmbunătățită clienților noștri și servicii mai bune. Abonamentul Flex este un produs inovator care a fost conceput pentru a răspunde eficient nevoilor și așteptărilor utilizatorilor pentru o experiență nativ digitală, ce oferă control și flexibilitate complete.

Experiența 100% digitală oferită de abonamentele Flex înseamnă că toate operațiunile sunt disponibile la doar un click distanță, de la cererea inițială, până la configurarea abonamentului, modalitatea de plată și gestionarea beneficiilor, precum și posibilitatea utilizatorilor altor rețele de telefonie mobilă de a se porta și de a beneficia de un abonament Flex direct în aplicația My Vodafone. Un alt beneficiu important sunt flexibilitatea și controlul depline, acestea oferind utilizatorilor posibilitatea de a-și modifica beneficiile oricând doresc, chiar și săptămânal, în funcție de nevoile curente.

Pentru și mai mult confort, Flex nu are perioadă contractuală. Totodată, clienții pot întrerupe abonamentul și vor putea continua să primească apeluri pe parcursul unei perioade de grație fără a fi deconectați. Cred cu tărie că acest produs revoluționează piața de telecomunicații prin combinarea elementelor cheie care schimbă experiența oferită de serviciile de comunicare mobilă așa cum o cunoaștem astăzi.

connect: O întrebare obișnuită printre intervievații connect. Ce gadget-uri folosiți în activitățile zilnice?

Murielle Lorilloux: Smartphone-ul, laptopul și tableta sunt dispozitivele pe care le utilizez și pe care mă bazez foarte mult în fiecare zi, iar la acestea s-a adăugat de curând și un smartwatch.

Etichete: , , , ,