Tiberiu Dobre, Head of IM Division Samsung România: „Piața de telefoane mid-range cumulează aproximativ 57% din valoarea telefoanelor vândute de Samsung”

Tiberiu Dobre, Head of IM Division Samsung România: „Piața de telefoane mid-range cumulează aproximativ 57% din valoarea telefoanelor vândute de Samsung”

Anul trecut, piața de smartphone-uri a fost puternic afectată de pandemie, iar lucrul acesta s-a văzut în vânzările celor mai mari producători. Cu toate acestea, Samsung și-a păstrat statutul de lider al pieței, confirmând că este în continuare numărul unu în segmentul telefoanelor cu Android. connect a stat de vorbă cu Tiberiu Dobre, Head of IM Division în cadrul Samsung România, & Bulgaria, pentru a afla mai multe despre provocările pe care le-a înfruntat compania în 2020, care sunt perspectivele pieței de smartphone-uri în anul acesta și ce sugerează primele rezultate de vânzări ale cele mai noi serii a sudcoreenilor, Galaxy S21.

Scris de | 9 aprilie, 2021

În Q4 2020 avem o cotă de piață de 50%, cu aproximativ 3 procente creștere față de aceeași perioadă a anului precedent

Tiberiu Dobre

connect: Care este cota de piață a companiei pe piața din România? Câte smartphone-uri a livrat Samsung în 2020?

Tiberiu Dobre: Conform ultimelor rezultate, compania se clasează în continuare în top-ul producătorilor de smartphone- uri la nivel local, înregistrând o cotă de piață de aproximativ 50% în Q4 2020, cu aproximativ 3 procente în creștere față de aceeași perioadă a anului precedent. Cu alte cuvinte, deși 2020 a fost un an greu încercat de provocări în multe sectoare de activitate din România, în zona de mobile Samsung rămâne în continuare în topul preferințelor utilizatorilor cu circa 2 milioane de unități vândute pe tot anul. Acest lucru nu poate simboliza decât tenacitatea și perseverența cu care Samsung se încăpățânează să ofere dispozitive la cel mai înalt nivel de calitate, pliate bineînțeles, pe toate categoriile de utilizatori și bugete, fără nici o excepție. Tocmai acest avantaj ne rezervă de fiecare dată un loc important în clasamentul celor mai dorite brand-uri de telefoane din România.

connect: Care este cel mai bine vândut smartphone produs de Samsung în România?

Tiberiu Dobre: Dacă discutăm despre cele mai recente telefoane lansate de Samsung în România, referindu-ne aici la anul 2020, atunci ne vom orienta privirea spre categoria de smartphone-uri de tip mid-range unde se clasează cu succes Galaxy A51. Acest model ne-a făcut o surpriză foarte plăcută încă din primele trei luni de după lansare, atunci când pandemia abia se pregătea să ne lovească, fiind clasat drept cel mai bine vândut telefon cu Android din produsele lansate în 2020, după ce cu o ediție în urmă, predecesorul său Galaxy A50, făcuse furori în 2019. Acest model, în varianta 4G, a înregistrat peste 6 milioane de unităţi distribuite în intervalul ianuarie – martie, reprezentând 2.3% din totalul de telefoane cu Android vândute la nivel global, în mod special în Europa și Asia. La nivel calitativ, acest lucru evidențiază, bineînțeles, un comportament de achiziție al utilizatorului cumpătat.

Samsung Galaxy A51 a fost unul dintre cele mai bine vândute produse în 2020

Desigur, există vânzări consistente și în segmentul telefoanelor premium, așa cum a fost cazul modelului Galaxy S10 spre exemplu, care încă se află în preferințele utilizatorilor români, ocupând locul de cel mai bine vândut produs din categoria noastră de dispozitive de tip flagship de la Samsung, la vremea aceea. Un alt exemplu puternic, și mult mai recent, ar fi Galaxy S20+, un alt model premium care a fost primit cu mult entuziasm de către publicul român în 2020. Cu toate acestea, categoria de telefoane mid-range rămâne în topul celor mai achiziționate smartphone-uri de către români, ocupând și cel mai mare număr de dispozitive din portofoliul Samsung actual, ceea ce îi oferă avantajul unui raport calitate-preț excelent, pliat pe diverse nevoi și servicii. De asemenea, piața de telefoane midrange cumulează aproximativ 57% din valoarea totală a telefoanelor vândute de Samsung, o proporție importantă care susține totodată atenția pe care românii le-o oferă dispozitivelor de buget.

connect: Cum v-a afectat situația medicală din 2020 și cum ați reușit să faceți față unui an dificil?

„Schimbarea” este cuvântul care ne va defini pe toți de acum încolo

Tiberiu Dobre

Tiberiu Dobre: Fără îndoială 2020 a fost un an dificil, iar această situație pandemică nu a picat bine nimănui, indiferent de sectorul de activitate. Cu toate acestea, 2020 va rămâne un punct de reper important pentru orice fel de business, un exemplu de “se poate și mai rău de atât” și un impuls puternic spre schimbare. Și-o să pun accentul pe schimbare, pentru că acest cuvânt ne va defini pe toți de acum încolo și tocmai cu ajutorul acestui fenomen am reușit să ne menținem pe linia de plutire. Utilizatorii și-au schimbat modul în care se raportează la smartphone, începând să fie mult mai cumpătați.

În același timp, aceștia și-au dat seama că au nevoie de dispozitive capabile să susțină necesarul de productivitate pe care munca de acasă îl presupune, dar și că acestea trebuie să fie totodată și o bună opțiune pentru gaming și consumul de conținut video. Astfel, performanța a căpătat un loc mult mai important în topul motivelor de achiziție ale utilizatorilor. O altă schimbare ca efect al restricțiilor impuse din cauza pandemiei a fost și creșterea achizițiilor realizate online, trend ce ne-a determinat să creștem investițiile în acest sector și să regândim strategia de marketing pe care o aveam inițial. Astfel, tot mai mulți utilizatori au descoperit beneficiile shopping-ului online, ceea ce ne-a ajutat mult în accelerarea dezvoltării zonei de e-commerce, întrucât vânzările în online au crescut semnificativ.

connect: Cum vă așteptați să evolueze piața de smartphone-uri în 2021? Ce planuri aveți pentru anul în curs?

Tiberiu Dobre: Pe fondul acestor multe luni de pandemie, care din păcate o să mai persiste și în 2021, evoluția pieței de smartphone-uri nu va fi una semnificativ de mare. 2021 va fi un an de tatonare, de revenire la modul de trai pe care fiecare îl aveam acum ceva timp, iar acest lucru cu siguranță va îngreuna cumva sectorul de vânzări, ceea ce este până la urmă un ciclu firesc mai ales dacă ne gândim la dificultățile pe care le-a avut fiecare la nivel financiar în anul precedent. Dar suntem optimiști și ne-am echipat cu răbdare, lecție oferită gratuit de către anul 2020, pentru a putea veni în întâmpinarea utilizatorilor noștri cu cele mai bune dispozitive posibile, pentru orice tip de buget.

În 2021 ne propunem să creștem vizibilitatea în mediul online pentru a ajunge la cât mai mulți utilizatori

Tiberiu Dobre

Credem că anul acesta va fi guvernat de achiziții cumpătate, de dispozitive care dispun de un pachet complet raportat la calitate și la preț, cu accent mare pe performanță și durabilitate, iar Samsung deține deja un portofoliu impresionant de telefoane capabile să îndeplinească toate aceste lucruri. Pentru 2021 ne propunem să creștem în continuare vizibilitatea în mediul online pentru a ajunge la cât mai mulți utilizatori, să punem tot mai mult accentul pe un comportament de utilizare sustenabil și prietenos cu mediul înconjurător și bineînțeles, să continuăm să aducem „pe lume” smartphone-uri capabile să faciliteze un ecosistem complet de experiențe Galaxy de top.

connect: Au existat probleme cu stocurile la distribuitorii Samsung? Ar trebui să ne așteptăm la probleme de logistică și aprovizionare în 2021?

Tiberiu Dobre: În ultima vreme, tot ca o consecință al acestui context pandemic, stocurile insuficiente au devenit o problemă tot mai întâlnită la diverși competitori, însă acest aspect nu include, din fericire, și Samsung. Compania dispune de întregi lanțuri de furnizori care asigură zi de zi buna desfășurare a activității din zona stocurilor cu componente de orice fel, atât din punct de vedere logistic, cât mai ales din punct de vedere al aprovizionării.

connect: Cum au evoluat vânzările online față de vânzările din magazinele offline? Ce planuri aveți cu magazinele Samsung Store, plănuiți deschiderea altor magazine pentru acest an?

Tiberiu Dobre: Zona de e-commerce a fost o prioritate pentru noi încă de la începutul anului trecut, atunci când am lansat primul nostru eStore, în 2019, fără să anticipăm în vreun fel contextul acesta pandemic. Iar avantajul crucial în 2020 a fost tocmai al celor care și-au pregătit cât mai bine și din timp infrastructura în zona online, evoluție care s-a văzut cu siguranță în piață. Așa am făcut și noi, am pus accent pe dezvoltarea eStore-ului nostru, pentru care 2020 a fost primul an întreg de vânzări. Astfel, am început să investim tot mai mult în acest sector, plusând foarte mult pe review-urile generate de către presa de tech cu care colaborăm în mod uzual, încercând să acoperim într-o oarecare măsură lipsa contactului fizic cu produsul, avantaj pe care îl aveam în magazinele fizice. De asemenea, pe partea offline, sector pe care nu l-am ignorat nici în perioada de lockdown, vom continua consolidarea rețelei de retail existente.

Precomenzile pentru Samsung Galaxy S21, lansat în ianuarie 2021, sunt mai mari decât cele ale seriei S20, lansată anul trecut

connect: În ianuarie s-a lansat noua gamă de produse Galaxy S21. Câte modele s-au în vândut în precomandă față de S20 și ce așteptări aveți de la cele trei produse?

Tiberiu Dobre: Volumul de precomenzi pentru Galaxy S21 a fost în linie cu așteptările noastre, ba chiar puțin peste cel al seriei Galaxy S20, dacă ținem cont de faptul că perioada de lansare a gamei Galaxy S20 s-a suprapus cu începutul pandemiei în România. Astfel, per total, așteptările noastre sunt validate în sectorul de vânzări și preconizăm că seria Galaxy S21 va depăși vânzările gamei precedente, Galaxy S20.

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G are suport pentru S Pen

connect: Samsung Galaxy S21 Ultra vine cu suport software pentru S Pen. Dacă luăm în considerare ultimele zvonuri, gama Note 20 ar putea ajunge la final, lăsând locul telefoanelor Samsung pliabile. Cât adevăr și cât zvon există în rumorile de pe internet? Cât de bine performează Galaxy Note în România?

Tiberiu Dobre: Ținând cont de o statistică internă, seria Note prezintă cea mai fidelă comunitate de utilizatori în comparație cu restul de produse din portofoliul Samsung. Așa cum ne așteptam, elementele de inovaţie aduse de seria Galaxy Note20, precum precizia S Pen-ului îmbunătăţită cu 40% pentru Note20 şi cu 80% pentru Note20 Ultra faţă de seria Note10, rata de reîmprospătare a ecranului de 120Hz, aplicaţia Samsung Notes avansată, dar şi parteneriatele cu Microsoft pe productivitate şi pe gaming i-au asigurat un succes garantat, lucru pe care l-am observat în perioada de pre-order, unde am înregistrat cu aproximativ 14% mai multe precomenzi faţă de anul trecut. Cu alte cuvinte, seria Note rămâne un etalon pentru performanță și productivitate, iar produsele noastre vor veni întotdeauna în întâmpinarea nevoilor utilizatorilor noștri, insight-uri de care ținem cont fără excepție.

connect: Toți producătorii au în vedere lansarea unor modele pliabile, sau mai nou, rulabile. Câte modele Fold s-au vândut în România? Dar Flip?

Tiberiu Dobre: Telefoanele pliabile reprezintă o categorie de produse extrem de importantă pentru noi. Am avut succes cu Galaxy Fold2 și Galaxy Z Flip și am învățat multe în ceea ce privește producția și ce fel de funcții preferă și folosesc utilizatorii acestor produse. Odată cu evenimentele recente, importanţa flexibilităţii, a alegerii şi a creării unui portofoliu de dispozitive care să corespundă nevoilor şi stilurilor de viaţă ale utilizatorilor noştri a adus rezultate neașteptate, mai ales că vorbim de produse de vârf. Vom continua să îmbunătățim procesul de fabricație, iar cu timpul unele costuri vor scădea inevitabil, astfel încât să putem micșora prețul unui astfel de telefon în următorii ani. Vorbim de un trend în plină ascensiune în 2021 și veți mai vedea mai multe produse de acest tip de la Samsung.

connect: Cele mai noi produse wearable din portofoliul Samsung sunt căștile Galaxy Buds Pro. Cum se vând produsele wearables Samsung pe piața din România?

Tiberiu Dobre: Zona de wearables a început și ea să prindă avânt, deși utilizatorii se orientează în general spre accesorii cu preț foarte accesibil, pentru că accentul se pune mai mult pe categoriile de telefoane și mai puțin pe cele wearable. Astfel, pentru a spori cumva vânzările și în această categorie de produse, am început să oferim pachete promoționale de tip bundle în anumite perioade din an, precum Black Friday spre exemplu, ori în perioada de pre-comandă al unui produs nou lansat.

connect: O întrebare obișnuită printre intervievații connect. Ce produse Samsung folosiți în activitățile de zi cu zi?

Tiberiu Dobre: Interesantă întrebare și-ți mulțumesc pentru ea. Sigur, au fost foarte multe produse Samsung de care m-am îndrăgostit de-a lungul timpului și pe care le-am folosit până la epuizare. În acest moment, spre exemplu, sunt fericitul posesor al unui întreg ecosistem de produse Samsung – Galaxy Fold2 ca telefon personal, Galaxy Tab S7+ pentru munca de zi cu zi, Galaxy Buds Pro pentru momentele în care am meeting-uri importante (funcția noise cancelling mi se pare excelentă), și bineînțeles, Galaxy Watch3 – ceasul de care nu mă despart aproape niciodată.

Etichete: , , ,