Valeriu Ion, iStyle: „2020 a fost un an în care am suferit, dar în care am învățat niște lecții care ne-au transformat într-o echipă mai puternică și mai unită”

Valeriu Ion, iStyle: „2020 a fost un an în care am suferit, dar în care am învățat niște lecții care ne-au transformat într-o echipă mai puternică și mai unită”

Produsele Apple nu mai au nevoie de nici un fel de prezentare, acestea fiind alegerea principală pentru un segment foarte extins de utilizatori din întreaga lume. Cine poate să spună că nu a fost niciodată fascinat de unicitatea vreunui model de iPhone lansat de-a lungul timpului, sau de designul sleek al laptop-urilor MacBook? Chiar dacă nu există o prezență oficială Apple în România, compania americană lucrează împreună cu iStyle pentru a aduce experiența premium pe piața locală. connect România a stat de vorbă cu Valeriu Ion, General Manager iStyle România, Bulgaria & Adriatics despre prezența reseller-ului pe piața din România, despre cum lansarea gamei iPhone 12 a redresat in extremis finalul de an al companiei și despre cum s-au dublat vânzările online față de 2019, în contextul pandemiei globale de coronavirus.

Scris de | 14 aprilie, 2021

connect: Ce înseamnă piața din Romania pentru iSTYLE? Cum a decurs perioada totală de activitate pe plan local din punct de vedere al cifrelor și al creșterii de la an la an?

Valeriu Ion: România este o piață cu un potențial fenomenal de dezvoltare. iSTYLE este prezent pe această piață încă din 1999, perioadă în care consider că am reușit să ne dezvoltăm, să educăm consumatorul și să deservim cererea de produse Apple pentru cele mai importante orașe ale țării. Facem parte dintr-un grup cu tradiție în vânzarea produselor Apple, am beneficiat mereu de know-how din partea acestora, astfel încât direcția noastră a fost destul de clară.

Creșterile înregistrate până acum au fost aliniate cu dinamica proprie a fiecărui an, fie că a fost vorba de o evoluție explozivă în anii în care am vizat extinderea numărului de magazine, fie de o curbă mai aplatizată în anii în care ne-am axat pe dezvoltarea echipei, însă de fiecare dată am avut o creștere cu “2 digits YoY”, adică de peste 10% în fiecare an. Referitor la 2020, a fost, ca pentru majoritatea companiilor, un an foarte greu, cu multe provocări, însă am reușit să-l trecem cu bine și să ne adaptam noilor cerințe, terminând cu o creștere de 8% față de 2019.

connect: Cum se compară piața din România cu cele vecine, din Vestul și Centrul Europei, acolo unde iSTYLE activează atât fizic dar și online?

Valeriu Ion: Brandul iSTYLE este prezent în 9 țări din Europa Centrală și de Est, însă asemănarea cea mai mare o văd cu piața din Cehia – un potențial mare de dezvoltare, clienți educați, dar și o concurență acerbă.

connect: Care este piața cu cel mai mare potențial de creștere din regiune, în viziunea iSTYLE?

Valeriu Ion: Urmărind evoluția noastră din România, precum și modificările din modelul de business Apple apărute anul acesta, pot spune clar că Romania este în centrul atenției, însă în același top aș pune și țările Adriatice.

connect: Care este cel mai bine vândut produs din portofoliul iSTYLE? iPhones vs. MacBooks

Valeriu Ion: Suntem o destinație preferată a clienților Apple tradiționali – utilizatorii de Mac – și cred că ultimele mutări strategice Apple, în special proiectarea și producția propriilor procesoare, vor impulsiona și mai mult acest segment de business. Pe de altă parte, este evident că iPhone este un magnet în piață. iPhone este un produs genial, care poate schimba cursul unui an și poate capta de unul singur atenția publicului atât asupra brandului Apple, cât și asupra noastră. Din punct de vedere financiar, cele mai mari venituri sunt obținute incontestabil din vânzările de telefoane.

connect: Cum a fost anul 2020 din punct de vedere financiar pentru iSTYLE și cum a afectat pandemia bunul mers al magazinelor?

Valeriu Ion: Core business-ul nostru este de operator retail cu prezență online, dar suntem și un jucător cu experiența în piața de B2B. Astfel, când peste noapte a trebuit să oprim motorul principal, am fost nevoiți să ne reinventam și să compensam cea mai importantă componentă de activitate. Au fost trei luni extrem de grele, urmate de tensiuni recurente și, pentru a întregi imaginea unui an dificil, am avut și o lansare de iPhone întârziată în România față de așteptările noastre bazate pe experiența anilor trecuți cu nu mai puțin de o jumatate de trimestru… Raportându-ne creșterea înregistrată la final de an, față de un 2019 foarte bun, consider că am reușit să-l închidem cu succes. Per total, a fost un an în care am suferit, dar în care am învățat niște lecții care, îndăznesc să sper, ne-au transformat într-o echipă mai puternică și mai unită.

connect: Ce previziuni există pentru 2021 în România și în regiune? Va fi un an mai bun decât precedentul?

Valeriu Ion: Avem așteptari mari și, cel puțin până acum, în primele 2 luni, am reușit să le îndeplinim. Va fi un an în care sper să revenim la trendul nostru de creștere cu două cifre, însă nu trebuie neglijat contextul pandemic, care este și – din păcate – cred că va mai ramâne prezent. Orice seism venit din aceasta zonă poate tulbura iremediabil mediul de business.

connect: Cât de bine se vând accesoriile, comparativ cu alte produse, în magazinele iSTYLE? De la AirPods, căști, la huse pentru telefoane, încărcătoare, folii etc.

Valeriu Ion: Accesoriile sunt un element foarte important pentru noi, cei de la iSTYLE, deoarece sunt acele detalii care pot desăvârși experiența clientului în magazin. Avem o gamă largă de produse și branduri renumite, începând cu cele destinate protecției dispozitivelor mult iubite, căști audio, accesorii pentru încărcare și conectivitate, dar și produse smart, care pot fi controlate din aplicații și integrate în diferite ecosisteme. Referitor la AirPods, putem spune că tratăm acest produs similar celor din principalele linii de business (Mac, iPhone, iPad, Apple Watch), datorită succesului înregistrat și a notorietății de care se bucură pe piață.

connect: Cât de bine a vândut iSTYLE online față de offline în 2020? S-au văzut efectele lockdown-ului din martie-mai?

Valeriu Ion: În anul 2020 ne-am dublat vânzarile online față de 2019, iar trendul crescător continuă și la început de 2021.

connect: După deschiderea primului magazin stradal în București, mai are iSTYLE în plan deschiderea și altor astfel de magazine în țară?

Valeriu Ion: Suntem un magazindestinație, însă momentan direcția noastră este în continuare legată de centrele comerciale, datorită tipologiei clientului iSTYLE. Pentru a se încadra în standardele de calitate Apple și iSTYLE, un magazin trebuie să respecte o serie de condiții tehnice prealabile care sunt mai greu de îndeplinit de locațiile stradale, dar bineînțeles că nu excludem această posibilitate. connect: Despre gama iPhone 12. Cât de bine s-au vândut produsele, comparativ cu alte generații și cum s-a reflectat asta în numărul de precomenzi, tot comparativ cu predecesorii din seriile trecute? Valeriu Ion: Fără a intra în detalii statistice, vă pot spune că iPhone 12 a intrat foarte bine în piată și s-a impus în special prin modelele de top iPhone 12 Pro și iPhone 12 Pro Max, fapt ce ne-a ajutat să redresam in extremis sfarșitul de trimestru și de an.

connect: O întrebare obișnuită printre intervievații nostri. Ce gadget-uri folosiți în activitățile de zi cu zi?

Valeriu Ion: MacBook Pro, iPhone și iPad.

Etichete: , , ,