INTERVIU Florian Bucă, CEO Soft Tehnica: „În ultimul an, interesul pentru servicii software bazate pe noi tehnologii, cum ar fi AI, AR și VR a crescut semnificativ în România”

INTERVIU Florian Bucă, CEO Soft Tehnica: „În ultimul an, interesul pentru servicii software bazate pe noi tehnologii, cum ar fi AI, AR și VR a crescut semnificativ în România”

Companiile de software sunt deseori acești „unsung heroes” ai industriei tech, oamenii din spatele creațiilor și produselor pe care noi le folosim zi de zi. Despre ce înseamnă să oferi soluții software în 2023, anul inteligenței artificiale și al tehnologiilor noi, și provocările cu care vine acest lucru, am vorbit cu Florian Bucă, CEO al Soft Tehnica, în interviul de mai jos.

Scris de | 2 august, 2023

Energy Expo - Join the revolution

connect: Cum a început povestea Soft Tehnica?

Florian Bucă: Povestea Soft Tehnica este spusă de aproape două decenii. Compania a fost lansată în 2004, la inițiativa antreprenorilor Iulian și Alin Popescu, care au avut viziunea să dezvolte produse în jurul unor povești, să creeze soluții ce se pot identifica ușor pe piață, unice prin avantajele pe care le oferă. O parte importantă a acestei călătorii a fost să se concentreze pe studiul diferitelor modele de business, pentru a identifica acele aspecte-cheie care să sprijine în mod real antreprenorii, în funcție de industria de care aceștia aparțin.

Un alt aspect important care a stat la baza dezvoltării soluțiilor Soft Tehnica este optimizarea timpului, o resursă neprețuită pentru orice antreprenor. Fiecare decizie, fiecare acțiune trebuie efectuată în mod eficient și prompt, pentru a profita la maximum de oportunități și pentru a face față provocărilor într-un mediu competitiv. Cu alte cuvinte, pentru un antreprenor, timpul poate însemna diferența între succes și eșec.

În continuare, Soft Tehnica are aceeași misiune – de a livra soluții adaptabile și personalizate, în funcție de nevoile specifice ale clienților. Astăzi, la 19 ani de la înființare, compania este pregătită să livreze proiecte importante, abordând dezvoltări complexe chiar prin integrarea celor mai noi tehnologii.

connect: Au înțeles rapid clienții cu care lucrați importanța software-ului în afacerea lor sau a fost mai degrabă un proces de descoperire, în timp?

Florian Bucă: Dacă la început ne-am focusat mai mult în această direcție, să descoperim nevoile din interiorul companiilor – unde observam și analizam cum se întâmplă lucrurile acolo, astfel încât să putem propune o soluție de eficentizare a activității, în ziua de astăzi companiile știu ce vor și își imaginează mai ușor aplicații care să le rezolve o problemă. În timp, ne-am dat seama că acest proces de descoperire și educație se întâmplă permanent în piață atunci când o tehnologie nouă apare, deoarece este nevoie de o anumită perioadă ca să poată fi asimilită și integrată.

La momentul de față, totul a devenit mai facil datorită oportunităților oferite de către inteligența artificială și realitatea augmentată, tehnologii extrem de performante, dar puțin cunoscute și înțelese de către marea parte a clienților. Aici apare și rolul nostru de a crea produse aplicabile pentru clienții noștri, pe care aceștia să le înțeleagă ușor, să le accepte și să le implementeze în cadrul companiilor.

connect: Care a fost cea mai mare provocare (tehnică, de business, etc.) pe care ați întâlnit-o în proiectele voastre?

Florian Bucă: Permanent întâlnim provocări tehnice și de business. Nu ne putem relaxa deloc. Totuși, cele mai mari provocări apar atunci când contextul de piață nu este unul favorabil și trebuie luate decizii care să ne permită funcționarea afacerii până la un nou context. În cazul nostru, o astfel de provocare a fost în anul 2020 când, din cauza pandemiei, industria de HoReCa în care activăm și noi a fost grav afectată prin oprirea activității. Acest lucru ne-a pus în imposibilitatea de a avea venituri și a ne achita salariile, însă am găsit soluții pentru a continua fară să renunțăm la angajații noștri. Nici măcar la un angajat.

connect: Ce a însemnat perioada pandemiei pentru Soft Tehnica? A adus o creștere sau a reprezentat o inconveniență?

Florian Bucă: Așa cum am menționat și mai sus, perioada pandemiei a reprezentat o provocare foarte mare pentru noi. Însă, trăgând linie la final, această provocare a venit la pachet și cu oportunități de creștere și inovare. În mod cert, am fost afectați de impactul pandemiei asupra mediului de afaceri și a trebuit să ne adaptăm rapid la schimbările și restricțiile impuse. Cu toate acestea, am reușit să vedem și partea pozitivă a situației și am identificat noi linii de business care, la sfârșitul unui an foarte dificil pentru tot mediul de afaceri, ne-au adus o creștere a cifrei de afaceri și nu o scădere așa cum era de așteptat, respectiv 7,5 milioane de lei (în 2020), față de 5 milioane de lei (în 2019). Creșteri am înregistrat și în următorii ani, ajungând la finalul lui 2022 la aproximativ 17,6 milioane de lei cifră de afaceri.

connect: Sunt companiile mai deschise către o transformare digitală după perioada pandemică a ultimilor ani?

Florian Bucă: Da, mult mai deschise. Pandemia a avut un impact semnificativ în direcția adoptării transformării digitale în companii. Confruntându-se cu provocări și restricții impuse de pandemie, multe companii au fost nevoite să găsească modalități noi prin care să își poată desfășura activitatea și să mențină în funcțiune toate operațiunile. Acest lucru a dus la accelerarea interesului pentru digitalizare, la o dorință tot mai crescută pentru a adopta soluții digitale și tehnologii avansate.

Totodată, pandemia a scos în evidență importanța adaptării la schimbările din piață. Companiile au înțeles că transformarea digitală poate oferi oportunități semnificative de creștere, eficiență și inovație. În același timp, s-a conturat conștientizarea faptului că digitalizarea aduce beneficii în ceea ce privește flexibilitatea, colaborarea, automatizarea și accesul la noi piețe și clienți.

Astfel, putem spune că toate companiile au devenit mai deschise și mai receptive la transformarea digitală, recunoscând că aceasta poate fi un factor cheie pentru succesul pe termen lung. Mulți factori au contribuit la această nouă atitudine, inclusiv necesitatea de a fi mai agili, de a se adapta rapid și de a fi pregătiți pentru orice schimbare a mediului de afaceri.

connect: Care sunt cei mai importanți clienți cu care ați lucrat de-a lungul timpului și la ce servicii au apelat?

Florian Bucă: Dacă ne uităm la zona de HoReCa, avem foarte mulți clienți reprezentativi și nu stiu cum aș putea face o diferențiere între ei la nivel de importanță, pentru că sunt în portofoliul nostru braduri puternice precum Simigeriile Luca, Berăria H, Bolt Market, Taverna Racilor, VacaMuuu, Povestea Calendarului, Complexul Călimănești-Căciulata. Și lista poate continua cu zeci de exemple. Avem însă, în divizia de software la comandă, și alte companii reprezentative care ne sunt clienți, precum Institutul de Studii Financiare, BDO Audit, Vital Furaje, etc.

Noi, prin divizia de software la comandă vizăm în principal clienți din domeniul financiar, în timp ce prin divizia Freya, clienți din HoReCa.

connect: Din ce domeniu provin majoritatea clienților Soft Tehnica?

Florian Bucă: Este clar că majoritatea clienților noștri provin din HoReCa și Retail, Freya POS fiind în top trei soluții din țară pe acest segment. În cei aproximativ 15 ani, de când este în piață, soluția a fost instalată în peste 5.000 locații la nivel național.

connect: Câți angajați aveți?

Florian Bucă: În prezent avem peste 60 angajați și parteneri, dintre care 30 activează în divizia de HoReCa și 15 în noua divizie de AR&AI.

connect: Cât de mult a crescut interesul pentru servicii software bazate pe noi tehnologii (AI/AR/VR) în ultimul an și cât de pregătiți sunteți pentru acestea?

Florian Bucă: În ultimul an, interesul pentru servicii software bazate pe noi tehnologii, cum ar fi AI (Inteligență Artificială), AR (Realitate Augmentată) și VR (Realitate Virtuală), a crescut semnificativ în România. Aceste tehnologii au atras atenția companiilor din diferite industrii, de la retail și turism până la sănătate și educație, în căutarea unor soluții inovatoare pentru a-și îmbunătăți produsele și serviciile.

Interesul pentru AI s-a manifestat în special în domenii precum analiza datelor, asistența virtuală și automatizarea proceselor. Companiile realizează potențialul acestor tehnologii de a extrage insights valoroase din datele lor, de a oferi asistență personalizată și de a îmbunătăți eficiența operațională prin automatizarea anumitor activități. La momentul de față, putem spune că susținem și noi acest trend prin dezvoltarea soluțiilor NLP si Text-2-speech ce pot fi integrate în aplicații mobile, platforme web, dispozitive IoT și multe alte sisteme.

AR și VR au captat, de asemenea, atenția în diferite sectoare. În retail, aceste tehnologii sunt utilizate pentru a crea experiențe de cumpărare interactive și captivante, permițând clienților să încerce produse în mediul virtual înainte de a le achiziționa. În turism, AR și VR sunt folosite pentru tururi virtuale, pentru a aduce la viață destinații atrăgătoarea, într-un mod nou și captivant.

Mai mult, Ar și VR se evidențiază și în training, unde sunt utilizate, de asemenea, pentru a oferi experiențe de instruire și învățare mai realiste și eficiente. Și mai bine punctat, utilizarea AR în training implică suprapunerea unor elemente virtuale peste lumea reală, ceea ce permite utilizatorilor să interacționeze cu conținutul într-un mediu familiar. De exemplu, în cadrul trainingurilor pentru personalul tehnic, AR poate fi folosită pentru a furniza tutoriale în timpul proceselor de asamblare sau reparații, oferind indicații pas cu pas și informații contextuale, fără a fi necesară o prezență fizică a instructorului. Pe de altă parte, VR în training oferă utilizatorilor o experiență complet imersivă într-un mediu virtual simulat. Acest tip de training este deosebit de util în contexte în care simularea de situații reale este costisitoare, periculoasă sau imposibilă.

În concluzie, noi, ca furnizori de soluții software, suntem pregătiți și avem expertiza necesară pentru a răspunde cererii tot mai mari pentru servicii bazate pe AI, AR și VR.

connect: Plănuiți o extindere în alte orașe din România sau chiar în afara granițelor țării?

Florian Bucă: Plănuim activ atragerea de clienți din afara României cu ajutorul divizei de AR&AI și avem în acest moment contacte comerciale în ofertare. Cu această ocazie, ne perfeționăm soluțiile create și pentru limbile: franceză, germană și spaniolă. Din punct de vedere al birourilor oficiale, suntem prezenți cu un sediu în Târgu Jiu, așadar în afara Bucureștiului. Și chiar dacă avem angajați și din alte județe, aceștia lucrează de la distanță, fară a fi nevoie să deschidem și un birou fizic.

Etichete: , , , , ,